بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
بانك مركزی سرانجام با افزايش وام مسكن تا سقف ٨٠ ميليون تومان موافقت كرد اما این سیاست چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟
کد خبر : ۱۴۸۴۳۶
به گزارشافکارنیوز، پس از چند ماه بحث و بررسی بر سر افزایش تسهیلات مسکن به میزان ۶۰ یا ۸۰میلیون تومان درنهایت اعلام شد بانک مرکزی با موافقت وزارت راه و شهرسازی دستور افزایش مبلغ این وام را داده است.

تقریبا از شهریور ماه سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی ازافزایش مبلغ وام مسکن خبر داد و بارها اعلام کرد این مصوبه روی میز شورای پول و اعتبار است تا در نهایت با جزئیات آن موافقت شود.

بر این اساس افزایش مبلغ وام مسكن از ماه‌ها قبل محور مذاکره‌های در جلسات بانک مرکزی بود و سرانجام سياست گذار پولی این موضوع را پذیرفت و وام مسكن تا سقف ٨٠ ميليون تومان افزایش یافت.اين توافق پس از آن صورت گرفت كه وزير راه وشهرسازی توانست دولت و بانك مركزی را برای تأمين منابع اين تسهيلات متقاعد كند.

این درحالی بود که در این مدت پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بر افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان با مخالفت بانك مركزی مواجه شده بود. اما در نهایت مجموعه دولت به اين نتيجه رسيد كه حل مشكل ركود بازار مسكن می‌تواند به خروج از ركود اقتصادی كمك كند و با مبلغ پيشنهادی وزارت راه وشهرسازی یعنی وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن موافقت کرد. در این زمان که همچنان بازار مسکن منتظر اجرای برنامه‌های دولت است، برخی کارشناسان بر این باورند که باید اندکی زمان بگذرد تا این وام‌ها در بازار خودنمایی کند.

در این راستا به زعم برخی کارشناسان بخش مسکن افزايش وام مسكن می‌تواند منجر به خروج بازار مسكن از ركود فعلی شود.

در این باره نیز نظر برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن آمده است :

کیوان شادمان – کارشناس بازار مسکن : مبلغ این وام قابل توجه است . بنابراین می‌تواند در رونق واحدهای مسکونی با متراژ کم تاثیرگذار باشد . این وام می‎تواند در بازار مسکن ورونق آن اثر گذار باشد اما باعث خروج از رکود نمی‌شود. مبلغ این وام در تهیه ملک‎های با متراژ کمتر تاثیر دارد و می‌تواند متقاضیان را به سمت خرید این واحدهای مسکونی سوق دهد. به‌نظر می‌رسد حرکت خوبی است تا مردم به سمت خرید خانه سوق داده شوند. این وام باعث ایجاد تورم نمی‎شود و اکثر خرید و فروش صورت گرفته در بازار مسکن ممکن است مربوط به ملک‌های با پیش خرید باشد و ممکن است رونق ایجاد کند البته این وام ها برای ملک‌های آماده چندان کاربردی ندارد.

محمدمهدی مافی – بازرس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران: میزان این وام مشخص است اما باید ابتدا جزئیات آن و منابع تامین مالی این وام‎ها مشخص شود تا بتوان بازار را پس از آن پیش بینی و بررسی کرد که متقاضیان چگونه می‎توانند از ان استفاده کنند و وقتی این جزئیات را بدانیم بهتر می‎توان بازار را پیش‌بینی کرد . این وام‌ها می‌توانند تا حدودی در خرید واحدهای مسکونی کوچک و ارزان قیمت رونق ایجاد کنند، اما این نوع وام‌ها باید هدفمند تعریف شوند. مباحثی همچون اسکان جمعیت و تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ و اسکان در شهرهای کوچک شاید هدف باشد که می‌تواند در بازار واحدهای مسکونی کوچک تاثیرگذار باشد . اگر تمرکز بر این اهداف باشد تاثیرات مثبتی غیر از رونق بازار خواهد داشت و باید مقادیر وام بررسی شود تا حجم آن نسبت به پذیرش بازار را بتوان بررسی و در این مورد اظهار نظر کرد. با این حال بعید است این وام‌ها به تورم منجر شوند. وام باید هدفدار باشد که البته این اقدام با هدف رونق بازار نیست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
رکود مسکن مربوط به قیمتهای سرسام اور ان است وام مشکلی برای قشر ضعیفحل نمیکنه در اصل اینوام را وزیر راه و شهرسازی که بشدت دنبال میکنه برا سازندگان داده تا واحد هایشان فروش رود وگرنه مردم از پس خرج ماهانه برنمایند چطور اقساط سنگین را میخواهند پرداخت کنند پس نتیجه که فقط جو ایجاد شده ممکنه تا اندازهای قیمتها را تکان دهد ولی بنفع مردم نیست کی دیدید کاری در این کشور صورت گرفته به نفع عموم قشر متوسط بوده که این دوومیش باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
تیر خلاص به قشر متوسط وضعیف کشور
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
بسمه تعالی
با کدوم درآمد با چه سطح درآمدی میتوان این وام را گرفت و چگونه پرداخت کرد....
حقیقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
چرا وام 60-80 میلیونی قسط هر ماهش را اعلام نمیکنند


یا خدا تا اخر عمر باید قسط بدهیم
ناشناس
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
وام 80 میلیونی با بهره 15 درصد با بازپرداخت 12 ساله، اقساط ماهانه اش در حدود یک میلیون و صد هزار تومان خواهد شد.
یه نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
حتماً آقایون برجهاشونو ساختن و می خوان قالب کنن به مردم ( البته اونایی که می تونن این وامو بگیرن)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
این وام ها خوراک بساز بفروشهاست.
جعفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
آخه لعنتی ها این همه قیمتهای سرسام آور کم هست بازم جیب یه سری سوداگر و انگل پر میشه