بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
برخلاف الزام بانک ها برای خروج از بنگاه داری رقم خورد:

دنده معکوس بانک رفاه برای خرید سهام "شکبیر"

مجلسی ها ضمن تصویب تبصره 3 ماده مذکور بیکار ننشستند و مصوبه ای را به منظور اعمال مجازات برای بانک هایی که اصرار بر ادامه فعالیت بنگاه داری دارند، به تصویب رساندند.
کد خبر : ۱۴۸۷۵۵
نویسنده :
کیوان فر
لایحه حمایت از تولید در حالی بانک ها را ملزم به خروج از بنگاه داری کرده که در رابطه با عملیاتی شدن این الزام تاکنون اقدام مشخصی از سوی شبکه بانکی به عمل نیامده است.

به گزارش بورس نیوز، بانک مرکزی در شرایطی این الزام را برای بانک ها تعیین کرده که تداوم بنگاه داری بانک های کشور ضمن بازداشتن آنها از فعالیت های اصلی خویش، تبعات و آسیب هایی را نیز متوجه اقتصاد کشور می سازد.

بدین ترتیب دولت در حالی تأکید دارد تا بانک ها هر چه سریع تر اموال مازادشان را فروخته و دست از بنگاه داری بردارند که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بانکی اجرای چنین برنامه ای حداقل به سه تا پنج سال زمان نیاز دارد.

علاوه براین، مجلسی ها ضمن تصویب تبصره 3 ماده مذکور بیکار ننشستند و مصوبه ای را به منظور اعمال مجازات برای بانک هایی که اصرار بر ادامه فعالیت بنگاه داری دارند، به تصویب رساندند.

البته در این بین برخی بانک ها تاکنون تحرکاتی هر چند اندک را در اجرای این لایحه عملی کردند. همچون اقدامی که بانک صادرات انجام داد که برای خروج از بنگاه داری پیشگام شد و قدر السهم خود در شرکت سرمایه گذاری غدیر را از طریق بورس عرضه کرد.

در مقابل اما برخی بانک ها نه تنها تاکنون در این مسیر گام ننهاده اند، بلکه حتی حرکتی خلاف جهت الزامات لایحه حمایت از تولید را از سوی آنها شاهد هستیم. به عنوان مثال در آخرین روز معاملاتی هفته گذشت بلوک 51 درصدی پتروشیمی امیر کبیر به قیمت هر سهم 950 تومان و به ارزش بیش از هزار و 756 میلیارد تومان به فروش رسید و خبرها حاکی از آن است که خریدار این بلوک بانک رفاه بوده است.

اینجاست که بایستی به دنبال این پاسخ بود که اگر دولت و مجلس در بسته رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک ها و مؤسسات اعتباری را ملزم به رعایت مواردی همچون خروج از شرکت داری و بنگاه داری کرده، پس چرا بانک رفاه مجدد اقداماتی در راستای خرید بلوک مدیریتی این شرکت پتروشیمی کرده است؟

حال آنکه خود همین منابع می توانست با تخصیص تسهیلات جدید به حمایت از بخش های مولد اقتصادی اختصاص یابد تا این بانک نیز به وظیفه اصلی خود در حوزه خدمات بانکی عمل کند. اما بانک رفاه با این سرمایه گذاری جدید خود بیشتر در قالب یک فعال اقتصادی ایفای نقش کرده تا یک نهاد واسط مالی.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا چنین مواردی نیز در زمره مواردی محسوب می شود تا مصوبه مجلس شورای اسلامی پیرامون برخورد با تداوم بنگاه داری بانک ها مشمول آن گردد؟!

در پایان این گزارش می افزاید، بلوک 51 درصدی پتروشیمی امیرکبیر چهارشنبه هفته گذشته برای واگذاری عرضه شد که در نهایت بانک رفاه آن را از طریق کارگزاری صبا تأمین خرید. بلوکی که به صورت 50 درصد نقد و باقی اقساط در پایه عادی فرابورس و با حداقل سپرده 53 میلیارد تومانی به فروش رسید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
از افزايش سرمايه صددرصدي بانك حكمت گزارش تهيه فرمائيد لطفا
شبتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
مدیریت جزیره ای یعنی همین دیگه. یعنی هر کی به هر کیه . یعنی بانک رفاه قطعا بیشتر سود می بره اگر شکبیر را بخره نسبت به وقتی که این منابع را بخواد در اختیار صنایع متوسط و کوچک قرار بده. خود این سرمایه گذاری هم در خدمت تولید هست اما در مقیاس بزرگتر ، ولی برای بانک رفاه بیشتر سود داره. مدیریت جزیره ای یعنی هر بخش فقط به منافع خودش می نگرد . تا اینجای کار اشکالی ندارد منتها به شرطی که منافع ملی در این راستا صدمه نبیند.

من و شمای غیر بانک چرا نرفتیم برای خرید جلو؟ شاید به این دلیل که نمی توانستیم منابعش را جور کنیم. تازه اگر منابعش هم در دسترسمان بود آیا تیم مدیریتی برای این گونه کارها داریم؟ شاید هم فکر کردیم خرید شکبیر توجیه اقتصادی ندارد یا اصلا مطلع نشدیم؟

نمی دانم اما می دانم اگر بخش خصوصی قوی در کشور داشتیم و بسیاری مشکلات دیگر را نداشتیم آنوقت حتما این بخش خصوصی در خرید با بانک رفاه رقابت می کرد. فراموش نکنیم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در کشورمان هنوز به دلیل دارا بودن مزیت نسبی ، دارای توجیه اقتصادی است البته نه در تمام بخش ها.
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
ميخواي وام بگيري ميگه بايد 25 درصد كل وام رو سپرده بذاري تا اخرين قسط وام. برا گرفتن 20 ميليون 5 ميليون بايد بذاري يعني 15 ميليون بگيري و قسط بر مبناي وام 20 ميليوني بدي . كي ميشه 100 سپرده بذاري و پولي نگيري و تا اخرين قسط وام فقط قسط بدي .