بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
توسط کارگزاری نواندیشان بررسی شد:

بررسی روند عرضه و تقاضای نفت در ماه اخیر

در یک ماه گذشته نشانه هایی از بهبود شرایط اقتصادی در نقاط مختلف جهان و به تبع آن افزایش تقاضا برای نفت قابل مشاهده بود، در منطقه یورو انتشار آماری از عملکرد مثبت صنایع و بخش معاملاتی اقتصاد آلمان منجر به افزایش برای بهبود ارزش برابری یورو در مقابل دلار شد. این آمار زود تر از زمان مورد انتظار ، بهبود اقتصادی ناشی از سیاستهای انبساطی بانک مرکزی این کشور را نشان می داد
کد خبر : ۱۴۸۷۹۹
نویسنده :
مریم رحمتی

در یک ماه گذشته نشانه هایی از بهبود شرایط اقتصادی در نقاط مختلف جهان و به تبع آن افزایش تقاضا برای نفت قابل مشاهده بود، در منطقه یورو انتشار آماری از عملکرد مثبت صنایع و بخش معاملاتی اقتصاد آلمان منجر به افزایش برای بهبود ارزش برابری یورو در مقابل دلار شد. این آمار زود تر از زمان مورد انتظار ، بهبود اقتصادی ناشی از سیاستهای انبساطی بانک مرکزی این کشور را نشان می داد .همچنین یونان نیز موفق به بازپرداخت یکی از وام های خود به صندوق بین المللی پول شد.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه ، آمار منتشر شده از ا اقتصاد ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، نشان دهنده رشد 2.4 درصدی در سه ماهه نخست سال جاری می باشد، در حالی که این رقم پیشتر 1.5 درصد پیش بینی شده بود. اقتصاد این کشور در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته تنها 1.1 درصد رشد کرده بود. با توجه به اینکه ژاپن یکی از وارد کنندگان عمده نفت خام است این آمار می تواند اثر قابل توجه و مثبتی بر چشم انداز بازار نفت داشته باشد.

بانک مرکزی استرالیا روز سه شنبه هفته گذشته برای دومین بار از ابتدای سال 2015 نرخ بهره خود را کاهش داد. بدین ترتیب این نرخ از ۲.۲۵ درصد به ۲ درصد تنزل پیدا کرد. که هدف از اتخاذ چنین تصمیمی تقویت بنیه اقتصادی این کشور است که بر اثر کاهش حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت معدن و افزایش بیش از حد دلار استرالیا دچار افت شده است. همچنین دولت این کشور در هفته های اخیر معافیت های مالیاتی گسترده ای برای بنگاههای کوچک در نظر گرفته است. با اعمال سیاستهای مذکور انتظار افزایش تقاضا از طرف این کشور در میان مدت وجود دارد.

بانک مرکزی چین نیز با هدف کاهش هزینه استقراض شرکت ها و تحریک اقتصادی این کشور نرخ بهره خود را برای سومین بار طی شش ماه گذشته کاهش داد، بر این اساس نرخ بهره وام های یکساله با کاهش 0.25 درصدی به 5.1 درصد رسید ، تحلیلگران پیش‌بینی می کنند که قانون گذاران الزامات قانونی را برای کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده فراهم کنند. بر این اساس انتظار می رود طی هفته های آتی تقاضا از سوی این کشور تا حدودی بهبود یابد.

در آمریکا به دلیل خروح پالایشگاهها از فصل تعمیر و نزدیک شدن به فصل مسافرتها شاهد افزایش تقاضا بودیم، که منجر به توقف روند افزایش ذخایر این کشور شد. بر اساس آمار هفتگی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به 15 مه ‌حدود 7/ 2 میلیون بشکه کاهش یافته و به 2/ 482 میلیون بشکه رسیده است.

اما در طرف عرضه عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک ، تولید روزانه خود را در ماه مه 658.8 هزار بشکه در رزو افزایش داد به مرز 10.3 میلیون بشکه در روز رسانده است ، لازم به ذکر است این افزایش در تولید طی سی سال گذشته بی سابقه بوده است. با توجه به این شرایط به نظر نمی رسد عربستان با کاهش سقف تولید اوپک در جلسه آتی این سازمان در تاریخ 5 ژوئن موافقت کند. طی هفته گذشته تولید نفت آمریکا نیز با کاهش همراه بود اما این کاهش تولید بر خلاف دفعات قبل به تولید نفت شیل مر بوط نمی شود بلکه در پی توقف تولید در میادین نفتی آلاسکا روی داده که از دخایر قدیمی آمریکا محسوب می شود. با قیمت های فعلی به نظر می رسد کاهش تولید از ذخایر شیل به زودی متوقف شود.

تنش های ژئوپلتیکی در منطقه خاورمیانه از جمله پیشروی های گروه داعش در خاک عراق و سوریه ، همچنین درگیری های عربستان و یمن نگرانی هایی در ارتباط با صادرات نفت این منطقه ایجاد کرده است، باید توجه داشت حدود 30 درصد عرضه نفت دنیا از منطقه خاورمیانه می باشد. اما طی هفته های گذشته در سایه مازاد عرضه در بازار جهانی تنش های این منطقه نتوانسته اثر قابل توجهی بر قیمت نفت بگذارد. با توجه به شرایط عرضه و تقاضا انتظار افت و خیز قابل توجهی در قیمت نفت(برنت) در کوتاه مدت وجود ندارد و انتظار می رود در محدوده 60 تا 70 دلاری در نوسان باشد.

محمد رضا نیک رفتار

کارشناس سایت تحلیل نو

اشتراک گذاری :
ارسال نظر