بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر : ۱۴۸۹۳۹

غلامرضا عباسی - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور - که همراه هیات اعزامی گروه کارگری در این اجلاس شرکت می‌کند، در تشریح جزییات برگزاری اجلاس و موضوعات مورد بحث گفت: امسال هم مانند گذشته مباحثی همچون دستمزد، بیکاری و اشتغال زنان مطرح می‌شود اما موضوع توجه به بنگاههای کوچک و متوسط (SME) و گذر از اقتصاد غیر رسمی به رسمی عمده‌ترین مباحث اجلاس سازمان جهانی کار خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال چهار کمیته اشتغال، بنگاههای کوچک و متوسط، اهداف راهبردی و حمایتهای اجتماعی و گذر از اقتصاد غیر رسمی به رسمی فعال هستند و کشورهای عضو نظرات خود را در خصوص موضوعات کمیته‌ها مطرح کرده و از تجارب یکدیگر بهره‌برداری می‌کنند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور افزود: موضوع گذر از اقتصاد غیر رسمی به رسمی در راستای مسایل مربوط به اقتصاد پنهان، شناسایی عوامل موثر بر آن و شفاف سازی اقتصاد مطرح می‌شود. اقتصاد پنهان حقوق بخش اعظمی از کارگران را از بین برده و به زیان دولتها و کارفرمایان است از این رو کشورها تلاش می‌کنند تا با حضور در این کمیته از تجارب کشورهای موفق استفاده کنند.

عباسی درعین حال از برگزاری همایشی با عنوان گذر از اقتصاد غیر رسمی به رسمی توسط کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در سال جاری، خبر داد و گفت: در حال حاضر نزدیک به سه میلیون کارگر ایرانی فاقد شناسنامه کار به طور پنهانی فعالیت می‌کنند که این افراد از همه شرایط و حقوق اولیه کار محرومند و مشمول بیمه و حمایتهای اجتماعی نیستند و این امر یکی از دغدغه‌های سازمان جهانی کار است که هر سال کمیته‌ای را به این منظور اختصاص می‌دهد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه از کمیته استانداردها به عنوان مهمترین کمیته‌ سازمان جهانی کار نام برد و اظهار کرد: این کمیته که از اهمیت بالایی برای کشور ما برخوردار است رسیدگی به پرونده‌های شکایات کشورها را برعهده دارد و همه کشورها برای آنکه بتوانند رسما در اجلاس شرکت کنند باید از این کمیته بگذرند تا اعتبارنامه بگیرند.

به گفته وی همه کشورها در کمیته استانداردها نماینده دارند ولی نحوه مدیریت باید به گونه‌ای باشد که اگر شکایتی در قبال آن کشور و هر یک از گروههای همراه او صورت گرفته حتما توجیه شود تا اعتبارنامه نمایندگان به تایید برسد.

عباسی به اجلاس سال گذشته ILO اشاره کرد و گفت: سال گذشته با وجود آنکه پرونده‌هایی علیه ایران مطرح بود اما برای جمهوری اسلامی ایران یک موفقیت به شمار آمد چرا که برای اولین بار تلاش شد تا هیچ پرونده‌ای از ایران در دستور کار قرار نگیرد و مسکوت بماند در حالی که برخی کشورها مثل ‌آمریکا با وجود اعمال نفوذ خود پرونده‌ داشتند.

وی گفت: امسال هم تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد هرچند که برخی گروهها نظیر منافقین در قالب گروههای کارگری ظاهر می‌شوند و اطلاعات غلطی از کشورمان در اختیار سازمان قرار می‌دهند تا به این طریق برای ایران دردسرساز شود اما در نهایت با گزارشی که قرائت می‌شود تلاش می‌کنیم تا از کمیته استانداردها به سلامت عبور کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر