بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر : ۱۴۹۰۲۳
خبرگزاري آريا-رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اظهار اميدواري نسبت به اين نکته که قيمت ساير کالاها و خدمات تحت تاثير افزايش قيمت بنزين قرار نخواهد گرفت، به عدم افزايش قيمت‌ها در حمل و نقل عمومي اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمدباقر نوبخت که براي توضيح در مورد مصوبات اخير دولت مبني بر افزايش قيمت‌ حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين در يک برنامه تلويزيوني حضور يافته بود با اشاره به الزامات قانون هدفمندي يارانه‌ها اظهار کرد: خلاصه اين قانون اين است؛ گران کن، قيمت را افزايش بده و بخشي از آن را بين مردم تقسيم کن. در عين حال که بايد با اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي نرخ‌ها به قيمت منطقه نزديک شود.
وي با بيان اين‌که افزايش قيمت بنزين تصميمي از بين خوب و خوب‌تر نبود، بلکه از بين بد و بد‌تر انتخاب شد، گفت: يکي از استدلال‌هاي قوي در اين زمينه از بين‌بردن فساد ناشي از دونرخي بودن قيمت بنزين بود که آسيب‌هاي زيادي را طي اين سال‌ها به اقتصاد وارد کرده بود.
نوبخت در رابطه با اين‌که افزايش قيمت بنزين در ساير کالاها و همچنين تورم تاکيد کرد: محاسبات اقتصادي ما ميزان سهم افزايش قيمت بنزين در زندگي مردم و تورم را به خوبي نشان مي‌دهد براين اساس در بدمينانه‌ترين حالت با تغييرات قيمتي اخير در حامل‌هاي انرژي نرخ تورم مي‌تواند بين يک تا دو درصد تحت تاثير قرار گيرد.
وي ادامه داد: با هماهنگي‌هاي انجام شده همچنين با توجه به بخشنامه پيش‌تر معاون اول رييس جمهور در رابطه با عدم افزايش قيمت‌ها مگر با هماهنگي و اجازه دولت مي‌توان اميدوار بود که قيمت ساير کالاها و خدمات تحت تاثير اين تغييرات قرار نگيرد در عين حال که دولت به شدت اين موضوع را نظارت و کنترل خواهد کرد.
وي همچنين درباره اين‌که افزايش قيمت بنزين و حذف سهميه‌ها تا چه اندازه بر حمل‌و‌نقل عمومي تاثير‌گذار خواهد بود، بيان کرد: افزايش قيمت بنزين که تا حدود 20 درصد است، بايد در نهايت موجب رشد 20 درصدي هزينه‌ها در حمل‌و‌نقل عمومي شود. اين در حالي است که اخيرا و به تازگي نرخ کرايه‌ها در اين بخش تا 20 درصد افزايش يافته بود و ديگر دليلي براي رشد قيمت‌ها وجود ندارد.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم اطلاع‌رساني صحيح درباره‌ي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تصريح کرد: بايد چه زماني اطلاع‌رساني مي‌کرديم؟ مثلا از يکماه قبل مي‌گفتيم؟ آنگاه عده‌اي شروع مي‌کردند به تخريب و فشار و نتيجه‌اي جز التهاب در کشور نداشت.
وي درباره اين‌که چرا سوم خرداد‌ماه را براي آزاد‌سازي نرخ بنزين انتخاب کرده و همزمان با آزاد‌سازي خرمشهر است، گفت: بايد چه روزي را انتخاب مي‌کرديم اگر دوم خرداد بود آنگاه چيز ديگري مي‌گفتند و اگر چهارم بود باز هم حرف ديگري مي‌زدند به هر حال واقعيت اين است که اين يک تصميم قانوني بود و ما در دوماه اول سال تلاش کرديم تا از انواع روش‌ها براي انتخاب گزينه درست استفاده کنيم در عين حال که رييس جمهور به شدت تاکيد داشت افزايش قيمتي نداشته باشيم و حتي تا روزهاي آخر افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را نمي‌پذيرفت.
در حالي که نوبخت در پايان سال گذشته بارها تاکيد کرده بود که براي سال 1394 هيچ‌گونه افزايش قيمتي در حامل‌هاي انرژي نخواهيم داشت در اين رابطه توضيح داد: به هر حال در آن زمان هيچ تصميمي براي اين موضوع نداشتيم و شرايط به سمتي بود که ناچار شديم نسبت به اين موضوع اقدام کنيم براي همين هم بود که ما پيشنهاد بنزين 1200 تا 1500 توماني را نپذيرفته و تنها سهميه 700 توماني را حذف کرديم و نرخ 1000 تومان هم که از پيش به عنوان نرخ آزاد وجود داشت.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خاطر نشان کرد: ما در آن زمان واقعا تصميمي براي افزايش قيمت حامل‌ها نداشتيم و دراين مدت هم بارها و بارها راهکارهاي متفاوتي را مورد بررسي دقيق انجام داديم و بايد اين واقعيت را پذيرفت که هيچ دولتي علاقه ندارد دست به اقدامي بزند که از يکسو اثرات ناخوشايندي در زندگي مردم داشته و از سوي ديگر با آزرده کردن آنها شرايط خود را نامطلوب کند. اين درحالي است که ما با همين سه هزار ميليارد تومان به دست آمده از محل افزايش قيمت بنزين را باز بين خود مردم تقسيم کرده و براي رفاه و تامين هزينه‌هاي بهداشت و درمان آنها صرف خواهيم کرد در عين حال که در ماه‌هاي اخير توانستيم حدود 300 ميليارد تومان به عنوان مابه‌التفاوت تسهيلات دريافتي به توليد اختصاص داده و به آن بپردازيم.
وي در ادامه با اشاره به فاصله 10 هزار ميليارد توماني بين 32 هزار ميليارد تومان عملکرد به دست آمده از منابع ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و 42 هزار ميليارد توماني که بايد بين خانوارها تقسيم شود، گفت: در اين حالت ما بايد به اندازه اين 10 هزار ميليارد تومان خانوارها را از ليست يارانه حذف کنيم که البته اين موضوع به راحتي امکان‌پذير نيست و اکنون هم که نسبت به حذف اقدام کرده‌ايم گاها مي‌بينيم افرادي که نبايد حذف مي‌شدند يارانه آنها قطع شده است. اين در حالي است که ما سعي کرده‌ايم پايگاه اطلاعاتي خود را به شدت تقويت کرده و با بررسي دقيق نسبت به حذف اقدام کنيم. بنابراين اين گزينه نمي‌تواند تمام کسري موجود در هدفمندسازي يارانه‌ها تامين کند و بايد اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در اين رابطه نقش مهمي داشته باشد.
نوبخت تاکيد کرد: حتي اگر سه هزار ميليارد تومان به دست آمده از افزايش نرخ بنزين را هم به منابع قبلي اضافه کنيم باز هم بايد 6300 ميليارد توماني که مجوز برداشت آن از خزانه به منظور مصرف در هدفمندسازي يارانه‌ها وجود دارد را برداشته و به آن اضافه کنيم و بين مردم توزيع شود اين در حالي است که اين 6300 ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني اختصاص يافته و نقش موثري در اقتصاد داشته باشد.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اشاره به کاهش سقف توزيعي يارانه نقدي در بودجه امسال از 42 به 39 هزار ميليارد تومان خاطر نشان کرد: در اين حالت بايد شش ميليون نفر حذف شوند اما با اين تعداد حذف هم باز منابع و هزينه ما در اين بخش متوازن نخواهد شد.
نوبخت با بيان اين‌که امسال بايد سال پاياني اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها و تکميل آن باشد، گفت: اما با اشتباهاتي که در اجراي اين قانون وجود داشته و هزينه‌هاي سنگيني که در آن انجام شده امکان پايان آن در سال جاري وجود ندارد. متاسفانه زماني که قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در سال 1389 به اجرا درآمد و دولت تصميم به توزيع 45 هزار و 500 تومان بين مردم گرفت، برخلاف قانون رفتار کرد و بايد در صورت عمل به قانون به هر نفر 12 هزار تومان اختصاص مي‌داد که اين کار را نکرد وهمه را گرفتار کرده است، چرا که اکنون مردم زندگي خود را بر پايه 45 هزار و 500 تومان قرار داده و نمي‌توانيم به اين رقم دست بزنيم هرچند که در زمان تصميم‌گيري براي قيمت بنزين اين پيشنهاد هم وجود داشت که بخشي از کسري را از طريق کاهش يارانه نقدي تا 20 و يا 30 هزار تومان جبران کنيم.
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در پايان با اشاره به اين‌که زماني کشور با درآمد 120 ميليارد دلاري و نفت بشکه‌اي 108 دلاري اداره مي‌شده است، خاطر نشان کرد: اما امروز منابع ما به 24 ميليارد تومان و نفت به بشکه‌اي 50 دلار رسيده است بنابراين دولت در مضيقه و سختي است و از مردم مي‌خواهد که با درک شرايط به آن کمک کنند تا بتواند اوضاع را به سمت بهبود و تقويت وضعيت زندگي آنها پيش ببرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ESTONIA
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
در اين تامين منابع هيچ وقت از كوچك كردن دولت بعنوان منبع تامين كسري صحبت نميشه . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
آقا یکی به من بگه افزایش قیمت بنزین از 700 به 1000 میشه 20 درصد یا 43 درصد؟؟
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
آخه ما بی سوادیم . میشه 20 % :)
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
43 درصد میشه... ولی هیچ وقت مردم نمیفهمن خیالتون راحت. اصل بقا در کشور ما بی دانشی است
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
حساب کتاباشون همش همین جوریه که وضعمون شده این
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
تازه اگه در نظر بگیری همین چند ماه پیش 400 تومن بود که به 700 و حالا به 1000 رسیده، اونوقت میشه 150 درصد افزایش!!! بعد چه جوری حساب کردن تورم به 14 درصد کاهش پیدا کرده؟
ناشناس
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
دانش اموز ابتدایی این مسئله را میتواند حل کند

اخر تدبیر از کجای این مغز حاصل میشود

این دولت مسئولین ومدیرانی به کار گماشته که طی 30 سال مدیریت بیکفایتی انها ثابت شده بود
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
زرشک چه توجیهی! آقای نوبخت اون افزایش 20 درصدی کرایه اول سال بابت تورم و افزایش قیمت لوازم یدکی و اجرت مکانیک و جریمه و بیمه شخص ثالث بود نه برای این 50 درصدی که بنزین رو گران کردید، موج دیگری از گرانی کرایه تاکسی بخاطر افزایش نرخ بنزین در راه است
ج پ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
از قدیم گفتند " چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است "اگر واقعا کسب درآمد دولت سخت است چرا باید به دیگران کمک مالی مشود آن هم مبالغ هنگفت و یا چرا بطور جدی با فساد اقتصادی مبارزه نمیشود . ایا اختلاسهای بزرگ ومیلیاردی ضربه سهمگینی به اقتصاد و مردم نمیزند ؟اگر خدا را ناظر براعمال خود میدانید ومعتقد هستید که روزی در پیشگاه خدا پاسخ گو خواهید بود (و شاید آن روز همین فردا باشد) چرا اغماز میکنید آیا منافع مردم ( که توسط چند نفربه تاراج میرود وزندگی و ماشینهای لوکس و آنچنانی دارند )را باید فدای حفظ آبروی افرادی شود که از منابع ملی دراختیار سوء استفاده میکنند . این جمله امام خمینی رحمه الله را حتما به یاد دارید" عالم محضر خداست . در محضر خدا معصیت نکنیم و هرچه هست اوست وغیر او هیچ نیست ." خدا به همه توفیق خدمت مخلصانه عنایت فرماید . انشااله در سرای باقی شرمنده در مقابل خداوند خاضر نشویم .
تقی
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
فعلا که جنگ قدرته. رو دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا رو اینا سفید کردن.دستشون درد نکنه.
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
آقای نوبخت عزیز آن 20 % که قبلا کرایه تاکسی ها را افزایش دادید بخاطر تورم بود مانند سایر اقشار که حقوقشان هر سال افزایش پیدا میکند رانندگان تاکسی هم کرایه هایشان افزایش پیدا میکند ، اما حال وضعیت فرق میکند سوخت مصرفیشان 40 درصد افزایش داشته نه 20 درصد پس باید کرایه هایشان هم افزایش پیدا کند . من از وقتی که بنزین گران شده کرایه بیشتری به تاکسی ها میدهم که آنها هم راضی باشند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
تاکسی که همشون از گاز استفاده میکنن پس بنزین به اونا ربطی نداره
واقعا ما حافظه تاریخی ضعیفی داریم اون هشت سال فراموش کردیم
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
بیا تو آینده ! همش تو گذشته ای . اون 8 سال تموم شد بهانه جدید پیدا کنید
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
((نوبخت در رابطه با اين‌که افزايش قيمت بنزين در ساير کالاها و همچنين تورم تاکيد کرد: محاسبات اقتصادي ما ميزان سهم افزايش قيمت بنزين در زندگي مردم و تورم را به خوبي نشان مي‌دهد براين اساس در بدمينانه‌ترين حالت با تغييرات قيمتي اخير در حامل‌هاي انرژي نرخ تورم مي‌تواند بين يک تا دو درصد تحت تاثير قرار گيرد.)) شما اگه اقتصاد بلد بودید که ما مشکلی نداشتیم بیسواط.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
من اگر جای مسئولین دولت ونظام بودم بجای آوردن بهانه هایی که نه خود ونه مردم باور میکنند راه صداقت را پیش میگرفتم و شجاعانه به عدم لیاقت و توانایی مملکت داری ازعان میکردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
یکی نیست بگه اگر قیمت بنزین باید مثل کشورهای منطقه بشه
رفاه و تورم اون کشورها دیده نمی شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۴
منت گذاشته دولت تدبیر بنزین 1500 تومانی را نپذیرفته
lمحمد
-
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
خدا به داد ما برسد
با این دولت دروغ چگونه سرکنیم ؟خدایا ما را نجات بده این دولت اشرافی گری است به حال مردم کاری ندارند هرچه می گویند (دروغ دروغ ) نام این دولت ، دولت دروغ هست.
تورم ، گرانی ، رکود ، آبروریزی سیاسی ، تعظیم و کرنش در برابر ظلم ، نان کدخدا خوری و هراه با کدخدا بودن ، و .... همه از عملکرد ننگین این دولت است.
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
اقاي نوبخت چگونه حساب كرديد كه مي گوييد 20% قيمت بنزين افزايش يافته ما كه هر جور حساب ميكنيم مي شود 43%. اخر سال هم لابد بنزين را ميكنيد 1500تومان و منت هم سر مردم مي گذاريد كه پيشنهاد 2500توماني داشتيم ولي ما قبول نكرديم . از قديم گفته اند ( نان را بده دست نانوا حتي اگر انرا بسوزاند) جان كلام اينكه : شما اي كاره نيستيد.
ناشناس
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
این اقا که یک محاسبه ساده پنجم ابتدایی را نمیتواند انجام نمیدهد

چطور مدیریت کشور را در دست میگیرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
باشه آقای نوبخت ما نفهم تو عاقل