بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر : ۱۴۹۲۲۹

با ادامه رکود دامنه‌دار بورس تهران و زیان سهامداران در این بازار، کسانی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده‌اند، با زیان مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که همواره به سرمایه‌گذاران تازه وارد برای سرمایه‌گذاری در آن توصیه شده است، با گرفتار شدن بورس در رکود، عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده و با تبعیت از جریان منفی بورس، زیان سرمایه گذاران خود را افزایش داده‌اند.

بنابراین و در شرایطی که انتقادات زیادی از عملکرد این نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه وجود دارد،از میان 120 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بورس تهران در حال حاضر فقط 38 صندوق در یکماه گذشته با بازدهی مثبت مواجه شدند و مابقی صندوق ها با زیان ناشی از رکود بورس دست و پنجه نرم کردند.

با رفتن بورس از نیمه فروردین ماه به فاز منفی، صندوق های سرمایه گذاری نیز به روند نزولی دچار شده و میانگین زیان سرمایه گذاران خود را افزایش دادند؛ آمارها نشان می دهد از میان 77 صندوق فعال در سهام، تنها 2 صندوق آرمان اعتلا کشاورزی و زرین پارسیان بازدهی مثبت بسیار ناچیزی کسب کردند و مابقی صندوق های فعال در سهام زیان یک تا 12 درصدی را تجربه کردند و بدترین عملکرد یک ماه اخیر را به خود اختصاص دادند به طوری که صندوق‌های فارابی، توسعه صادرات و فام به ترتیب با زیان 12، 10 و 9 درصدی در قعر جدول این گروه قرار گرفتند.

از میان صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط نیز تنها دو صندوق نیکوکاری ایتام برکت و امین صبار با بازدهی بسیار ناچیز 0.4 و 0.1 درصدی مواجه شدند و 12 صندوق دیگر با زیان یک تا 3 درصدی نتوانستند بازدهی مثبتی را نصیب همراهان خود کنند البته این صندوق‌ها عملکرد بهتری از شاخص بورس داشتند.

اما در این میان تنها دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند که مانند همیشه وضعیت بهتری نسبت به سایر صندوق‌ها دارند، زیرا این نوع صندوق ها در یکماه گذشته بیشترین بازدهی را هر چند به صورت محدود نصیب همراهان خود کرده و از بازدهی شاخص بورس نیز پیشی گرفتند.به این ترتیب صندوق‌های اندوخته ملت، بانک گردشگری و کاریزما توانستند بازدهی 2 درصدی را ‌در میان سایر صندوق ها کسب کرده و در صدر جدول این گروه قرار بگیرند.

بر این اساس از میان 35 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، 34 صندوق بازدهی 0.4 تا 2 درصدی را کسب کرد و تنها صندوق توس ایرانیان زیان 0.2 درصدی را به همراهان خود وارد ساخت.

به گزارش ایسنا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که در سهام شرکت‌های بورسی و انواع اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کرده و برای افرادی که اطلاعات و فرصت کافی برای فعالیت در بازار سرمایه ندارند، طراحی شده اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر