بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
در حالیکه طلا دومین هفته متوالی نزولی را به ثبت رساند، اکثر کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اونس طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۴۹۲۶۲
به گزارش بانکداری ایران (بانکیا)،اونس جهانی در بیشتر مقاطع کاری هفته گذشته ثبات نسبی را تجربه کرد و تنها در روز سه شنبه سقوط 18 دلاری را شاهد بود که در این زمینه تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت نقش داشتند.
بازارهای جهانی طلا بعد از تجربه افت 6.1 درصدی، در حالی هفته کاری جدید را آغاز کردند که با اثر پذیری از سخنان جانت یلن در روز جمعه، شاهد افزایش ارزش دلار آمریکا بود. البته به علت تعطیلی بیشتر بازارهای جهانی در روز دوشنبه و افت بازارهای سهام اروپا اثر آن بر بازار طلا اندک بود.
رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه اعلام کرده بود که در صورت داده های مثبت از اقتصاد آمریکا، تا پایان سال جاری اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که اکثر کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره را در نشست سپتامبر فدرال رزرو پیش بینی کرده اند.
هووی لی تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه گذاری فیوچرز معتقد است که فدرال رزرو امسال حداقل یک بار نرخ بهره را در نشست سپتامبر افزایش خواهد داد.
وی می گوید: به رغم انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا، فدرال رزرو هنوز به این جمع بندی نرسیده است که رشد و رونق اقتصادی این کشور به حالت با ثبات و پایدار رسیده و ظاهراً به اطلاعات و آمارهای بیشتری برای رسیدن به این جمع بندی نیاز دارد.
بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه به خبر کشور یونان و احتمال پرداخت نشدن قسط بعدی این کشور، پیروزی حزب چپ گرای پودموس بر اسپانیا و سخنان یلن واکنش منفی نشان داد و سبب شد بخشی از سرمایه ها به بازار طلا جاری شود.
در روز دوشنبه بازار طلای تهران شاهد هر مثقال طلای 17 عیار با بهای 414 هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و این در حالی است که بازار هفته را با کاهش نسبی قیمت آغاز کرده بود.
اونس در نخستین روز فعالیت بازارهای جهانی با افزایش ارزش دلار و رسیدن آن بالاترین سطح در یک ماه اخیر در پی سخنان یلن، روبه سقوط نهاد و وارد کانال 1100 دلاری شد که داده های بد از میزان سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه آوریل این روند را شدت بخشید. در این روز قیمت نفت نیزکاهش یافت تا فشار بر بازار طلا تداوم داشته باشد و اونس حدوداً به پایین ترین سطح در دو هفته ی گذشته دست یابد.
بازار طلای داخل در روز سه شنبه در پی تناقض روند طلای جهانی و دلار داخل و با تأثیر بیشتر از ریزش طلای جهانی 2 هزار تومان از هر مثقال طلا کاست و ارزش این فلز گرانبها به 412 هزار تومان و بهای هر گرم به 95 هزار و 111 تومان رسید .
ثبات نسبی دلار در روز چهارشنبه علی رغم دستیابی آن به بالاترین سطح در یک ماه اخیر در روز گذشته سبب شد تا فشار بر بازار طلا حفظ شود و نگرانی های اقتصادی یونان و اسپانیا نتواند زمینه ی رشد اونس را فراهم کند که این روند در روز پنج شنبه نیز حفظ شد و طلای جهانی تنها 1 دلار کاهش یافت.
در روز چهارشنبه بازار طلای تهران تحت تأثیر تغییر نسبی دلار و طلای جهانی، تقریباٌ ثابت و ارزش هر گرم طلا به 94 هزار و 903 تومان رسید که در روز پنج شنبه ارزش این فلز زرد رنگ به 95 هزار و 226 تومان بدل شد تا تفاوتش با روز شنبه به 1 هزار تومان کاهش برسد.
طلای جهانی در حالیکه چشم انتظار اعلام میزان رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا بود روز جمعه را با نوسان در محدوده ی 1180 دلار آغاز کرد که با انتشار آن و افت 0.7 درصدی که طبق پیش بینی ها بود، تغییر شدیدی را متحمل نشد و در نهایت تحت تأثیر کاهش دلار و عدم پیشرفت مذاکرات یونان و وام دهندگان بین المللی با اندکی رشد بر بهای 1191 دلار بسته شد.
تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت در روز جمعه سطح مقاومتی اونس را 1192 دلار و سطح حمایتی را 1182 دلار اعلام کرد که در صورت شکسته شدن سطح مقاومتی، قیمت طلا با رشد شدیدی روبرو خواهد شد اما اونس قادر به شکستن این سطح نشد و در نزدیکی آن آرام گرفت.
گفتنی است، در حالیکه طلا برای دومین هفته متوالی شیب نزولی داشت و در ظرف 14 روز از بهای 1224 دلار و 50 سنت به 1191 دلار رسیده بود، اکثر کارشناسان کیتکو نیوز با نظر به بحران مالی و بدهی یونان روزهای آینده را برای این فلز زرد رنگ افزایشی پیش بینی کردند.
به گزارش سایت طلا، البته تحلیلگران اقتصادی بیزینس لاین به سرمایه گذاران توصیه می کنند، زمانی که ارزش طلا به بیش از 1190 تا 1195 دلار رسید، آن زمان بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلاست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر