بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
از عدم پرداخت سود سنوات گذشته تا تعدیل درآمد سال 94 در "آکنتور"

تردستی و ترفند یک مدیر جوان بورسی / سایت شرکت مقدم بر کدال !/ سهامداران اندر خم یک کوچه

گزارشی که انگشت حیرت را بر دهان سهامداران و سرمایه گذاران برده و برخلاف آنچه همه از مشکلات نقدینگی این مجموعه صحبت می کردند، همراه با دو تعدیل مثبت روانه بازار شد.
کد خبر : ۱۴۹۳۳۳
نویسنده :
کیوان فر

بر اساس گزارش بورس نیوز، گویا این بار هنر شعبده بازی و تردستی به بازار سرمایه آمده تا مدیران شرکت های فعال در آن با عملکرد خود انگشت حیرت بر دهان سهامداران و سرمایه گذاران بگذارند. به عنوان مثال مدیر عامل جوان شرکت کنتورسازی ایران با ارایه اولین پیش بینی درآمد سال مالی 94 از تعدیل مثبت 87 درصدی سود هر سهم در مقایسه با سال گذشته خبر داد و سود پیش بینی شده هر سهم سال 93 را نیز طبق عملکرد 9 ماهه 41 درصد پوشش داد تا 622 ریال از 1511 ریال سود برآوردی خود را محقق کند.

گزارشی که انگشت حیرت را بر دهان سهامداران و سرمایه گذاران برده و برخلاف آنچه همه از مشکلات نقدینگی این مجموعه صحبت می کردند، همراه با دو تعدیل مثبت روانه بازار شد.

در این اطلاعات که چهارشنبه هفته گذشته در سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر شد، شرکت فروش خارجی انواع کنتورهای الکترونیکی را به میزان 475 هزار دستگاه پیش بینی کرده تا سود عملیاتی خود را با 34 درصد افزایش برآورد کند.

اما نکته مهم، بدون لحاظ کردن افزایش در تولید و فروش "آکنتور"، مشکلاتی است که در موجودی نقد این شرکت وجود داشته و این تعدیل های مثبت در بودجه سال 93 و 94 شرکت درحالی اعلام شده که اگر نیم نگاهی به روند سود عملیاتی آن بیاندازیم، روند رو به رشد در آن به وضوح مشخص است و این سیر حرکتی را می توان در سود عملیاتی و سود هر سهم پنج سال مالی اخیر که همگی بر مبنای سرمایه 200 میلیارد ریالی ثبت شده شرکت تعدیل شده در جدول ذیل قابل مشاهده است؛ بطوریکه سود هر سهم "آکنتور" طبق عملکرد واقعی حسابرسی شده سال 90 مبلغ 1301 ریال بوده که این رقم در برآورد سال 94 به 2829 ریال افزایش یافته است.

شعبده بازی یک مدیر جوان/سایت شرکت مقدم بر کدال

این روند را در میزان سود تقسیمی نیز می توان دید؛ بطوریکه میزان سود تقسیمی بر مبنای سرمایه 200 میلیارد ریال در مجمع سال 90 مبلغ 262 ریال بوده که تا سود 550 ریالی تقسیمی در مجمع سال 92 افزایش یافته است؛ علاوه بر اینکه در اطلاعات اخیر، "آکنتور" سود پیشنهادی به مجمع سال 93 و 94 جهت تقسیم بین سهامداران را به ترتیب مبالغ 762 و 1414 ریال اعلام کرده است که روند رو به رشدی را در اختیار دارد.

گرچه این روند روبه رشد نکته مثبتی برای یک مجموعه محسوب شده و حاکی از توان شرکت برای سود دهی و تخصیص سود نقدی بیشتر به سهامداران است، اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که شرکت بر خلاف این روند عملیاتی و سود دهی توان پرداخت مطالبات سهامداران را طبق مصوبات مجمع ندارد.

گواه این ادعا در عدم واریز سود های مصوب مجامع قبل به خصوص مجمع سال 92 می باشد که حتی سهامداران را در تماس با این مجموعه جهت اطلاع از نحوه و زمان دریافت این مبالغ بی نصیب گذاشته است و تا این تاریخ سهامداران هنوز اندر خم یک کوچه اند. مبالغی که طبق اعلام خود شرکت در زمان بندی پرداخت سود سهام، مقرر بود تا پایان اسفند ماه سال 93 تمامی این مطالبات پرداخت شود.

بطوریکه جای تعجب دارد که با چه ترفندی این سودهای عملیاتی و درآمدهایی را که به اذعان اطلاعات مالی شرکت با تعدیل مثبت 87 درصدی سود سال مالی 94 نسبت به 93 و تعدیل مثبت 11 درصدی سود سال مالی گذشته نسبت به پیش بینی های قبلی آن همراه شده، غیب میشود که توان پرداخت سود تقسیمی مصوب مجمع به سهامداران خود را ندارد؟!

این در حالی است که طبق قانون تجارت بایستی شرکت ها حداکثر هشت ماه پس از برگزاری مجمع سالیانه خود نسبت به پرداخت سودهای نقدی به سهامداران اقدام کنند که این مجموعه بدون واریز سود سال مالی 92 می رود که مجمع سال 93 خود را نیز برگزار کند. جلسه ای که در آن قصد دارد از 1511 ریال سود برآوردی پیشنهاد تقسیم 762 ریال سود به ازای هر سهم را به صاحبان سهام پیشنهاد کند.

حال آنکه شرکت با وجود گذشت یکسال و سه ماه از پایان سال مالی 92 هنوز سود 550 ریالی مصوب مجمع را به سهامدارانش پرداخت نکرده است. البته مدیریت "آکنتور" تصمیم دارد با شگردی دیگر این مطالبات را بدون پرداخت سود معوق سهامداران به آنها تسویه کند؛ بطوریکه در اولین پیش بینی سود سال مالی 94 منتشر شده، قرار است هیأت مدیره تا پایان خرداد ماه امسال پیشنهاد افزایش سرمایه از 200 میلیارد به 350 میلیارد ریال را از محل سود انباشته و مطالبات سهامداران به مجمع صاحبان سهام ارایه کند تا با این روش نه مبلغی از نقدینگی موجود در حساب های شرکت خارج شود و در مقابل سود معوق سنوات گذشته سهامداران نیز با این روش تسویه گردد.

تمامی این مشکلات در حالی مطرح است که "آکنتور" در خصوص مهمترین قرارداد فروش صادراتی که به اذعان مدیران این شرکت بزرگترین قرارداد صادرات کنتور در تاریخ صنعت برق کشور می باشد، در سایت کدال به موقع شفاف سازی نکرده؛ چرا که در حالی سایت رسمی این شرکت در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال جاری خبر انعقاد این قرارداد را منتشر کرد که سهامداران حتی در انتظار انتشار کوچکترین خبر حتی کم اهمیت و بی اهمیتی از این شرکت در سایت کدال بودند و با نیم نگاهی به سایت کدال می توان دید که آخرین اطلاعات مالی از شرکت مذکور مربوط به تاریخ 17 آذرماه سال 93 بوده است.

حال آنکه منطقی به نظر می رسد که بایستی مدیر جوان این شرکت بورسی پیش از این و در اولین زمان پس از قطعیت قرارداد مذکور نسبت به انتشار شفاف سازی و اطلاع رسانی به سهامداران در سایت کدال اقدام می کرد که این امر محقق نشد تا اینکه چهارشنبه هفته گذشته شرکت در اولین پیش بینی سال مالی 94 خود که با تأخیر بیش از سه ماهه به اطلاع سهامداران رسید، تنها به امضای این قرارداد جهت فروش 475 هزار دستگاه کنتور الکترونیکی اکتفا کرد که این قرارداد تا حجم یک میلیون و 200 هزار دستگاه نیز قابلیت افزایش دارد.

اما نکته قابل اهمیت دیگر پیرامون این موضوع آن است که در این گزارش نیز هیچ اشاره ای به آثار ناشی از انعقاد این قرارداد بر سودآوری شرکت و یا حتی ارزش کلی آن نشده است. بطوریکه می توان گفت شرکت هنوز هم در ارایه اطلاعات خود در وضعیت ابهام به سر می برد. بماند که شرکت طی گزارش اخیر خود در خصوص سایر اطلاعات مهم از جمله حضور در مناقصه های مهم و رایزنی ها برای انعقاد قراردادهای احتمالی دیگر نیز تنها به ذکر جمله ای فاقد توضیحات کافی بسنده کرده است.

البته ابهامات "آکنتور" به همین جا نیز ختم نمی شود و ابهامات دیگری پیرامون اطلاعات مالی و ترازنامه ای آن وجود دارد که یادداشت توضیحی دقیق و کاملی برای شفاف سازی آنها در دسترس نیست. به عنوان مثال هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که علت بالا بودن سر فصل حساب ها و اسناد دریافتنی و پرداختنی تجاری در ترازنامه های مالی شرکت چیست و اگر دلیل آن خرید مواد اولیه و فروش محصولات به صورت نسیه است، آیا این موجب افزایش ریسک ناشی از عدم تحقق درآمدها در نتیجه انجام نشدن برخی برنامه های تولیدی و فروش شرکت نمی شود؟ چراکه بالا بودن حجم بدهی های "آکنتور" نسبت به کل دارایی ها اهرم مالی بالایی را ایجاد می کند.

بر همین اساس و طبق موارد عنوان شده لازم به نظر می رسد که نهادهای نظارتی بورس در صورت وجود تخلف ، برخوردهای قانونی لازم را با این شرکت سهامی عام پذیرفته شده در بورس اعمال کنند تا از حقوق از دست رفته سهامداران آن دفاع شود. ضمن اینکه بسته ماندن نماد "آکنتور" از 10 اسفند ماه سال گذشته تاکنون، خود به نوعی مؤید وجود همین ابهامات و عدم شفافیت هاست. اما به هر ترتیب آنچه به وضوح مشخص است، بلوکه شدن سرمایه سهامداران چه در خود سهم و چه در بحث سود های پرداخت نشده مصوب مجامع سنوات گذشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
فرزندم از این به بعد فقط بورس با این نوع تعدیل ها بالا میره .وای اونایی که سهماشون فروختن وای وای نمونه اش سهام ل.غ
سهامدار کنتورسازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
این مالکان و مدیران استاد ترفندو تردستی هستند باید دستگاه قضایی با گزارش بورس و شکایت سهامداران متضرر با اینها به عنوان خیانت درامانت برخورد کند وحق سهامداران را ازین بگیرد ان شاء الله
صالح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
آکنتور هم فهمیده در بازار چطور رفتار کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
كگاز هم سود92 را نداده است
رهی
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲
چرا. کگاز داده ما هم گرفتیم
ناشناس
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
من سود 92 رو گرفتم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
مسئولین بورس مصوب اصلی این نابسامانی ها هستند ،هرجا صلاح بدانند چشم های شان را روی خلاف کاری ها می بندند ، من ایمان دارم اگر بازرسینی معتمد کار مسئولین بورس را رسیدگی کنند ، ....و... جلوی این برادران خلاف کار لنگ می اندازند
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
باند بازي كه نكرده، به نفع سهامدارانش كار كرده لابد
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کسرا هم الان بیشتر از یکسال است بسته است چه خبره لطفا مطلبی هم راجع به کسرا بزنید ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
در اصل با دور زدن قانون تو روز روشن دزدي مي كنند.
یال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
سیمان کارون هم سود 92 زا پرداخت نکرده
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
این مدیر عامل جوان با پول سهمداران بر خاک نشسته به فکر ویراژ دادن در خیابان با ماشینهای میلیاردی میباشد.
پرویز نیازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
ای مسلمانها صندوق اعتباری نور درفرابورس اسفند سال 92 پذیره نویسی کرد 15ماهه هیج خبری ازش نیست جه کسی باید رسیدگی کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
سود سهام مارو هم دو ساله ندادند و پاسخگو نیستند فقط یک مشت ... تحویل میدهند و پاداش هیئت مدیره تصویب میکنند.
متحیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
باسلام


تردست تر از ایشان هم در بورس زیاد است نمونه

اش شرکت قاسم ایران که در روز معارفه شرکت جهت ورود به فرابوس مسئولینش اعلام کردن در ارزیابی دارایی های شرکت ارزش هر سهم 4000تومان برآورد می شود سپس به میلغ 1000تومان عرضه کردند
و در حال حاضر قیمت سهم به750تومان هم رسیده هیچگونه حمایتی از سهم نمی کنند . ولذا مگر شعبد بازان
تر دستان چه هنری بهتراز ایشان جهت حیران کردن جماعت بلدند
علی
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
سالهاست در بورسم
خیلی جاها ضرر دادم
اما به جرات میگم دو سهم قاسم و سرمایه گزاری سایپا یکی از بی قانون ترین و بی انصاف ترین سهمهای بازار هستند

البته حیفه که یادی از شبندر عزیز و مافیای 400 سرش نکنیم

حیف جوانی و اعصاب و امیدی که در این بازار فاسد از دست رفت
افسوس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
هر دم از این باغ بری میرسد .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
در جواب اقای عبدی که گفته بود اقای روحانی گلید را گم کرده بر عکس گلید بدست دولت باز گشایی شد وبملت تسری پیدا کرد (گرانی مستمر هرچند ماه .کم فروشی .کم کاری بتلافی کمبود حقوق .بد رفتاری باارباب رجوع و..........الی اخر)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
بورس نیوز شما خودشو زیاد ناراحت نکن کل بورس همینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
وقتی خود شرکت بورس بجای کدال اطلاعیه اش را(اماده بودن اوراق سهام بعد از افزایش سرمایه) در سایتش قرار میدهد، پس نماد اماده هر تخلفی است
کارگر بیچاره
UNITED STATES
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
من از کارگران بیچاره و بدبخت این شرکت هستم و سال 93 کل تولید ما 400 هزار کنتور بوده ولی این آقایان مدیران مالی یک میلیون دویست هزار کنتور حساب سازی کردند بچه ها گزارش به بورس دادن ولی فعلا که برخوردی نشده این آقایان هرساله حساب سازی میکنن و پاداش های آنچنانی میگیرن ما کارگرهای بدبخت 3 ماهه که حقوق نگرفتیم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
حقوق کارکنانش رو نمیده، حالا بیاد صادقانه سود سهامداران رو بده!!!!!!!!
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
این موضوع توسط ما کارکنان این شرکت
حتی به کارشناسان حسابرس اعلام شده.
جای تعجب نداره زمانیکه کارشناس شما با بررسی مدارک متوجه این موضوع میشه جالبه شرکت های حسابرسی که مورد اعتماد هستند چطور متوجه این موضوع نمیشوند!!!!
مدیران مالی این شرکت از سال 90 در حال سند سازی هستند کافیه بورس کارشناس معتمد بفرسته تا خیلی مسائل رو بشه.
صالح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
این جوان بی تجربه پورشه سوار شرکت به این مهمی را به گل نشانده و بغیر از سهامداران و کارگران بیچاره.. ما پیمانکاران را هم درمانده و دربه در کرده.یک زمان شرکت کنتور سازی ایران عزت ایران و قزوین و شهر صنعتی بود ولی الان ذلیل و بدهکار به هزاران نفر است.ما که میرویم بیچاره سهامداران و کارگرانش.....
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
یعنی بازرس قانونی شرکت کنتور سازی بلد نیست یا میخواهد نبیند ! چرا ؟ توی مجمع باید سوال کنیم و به راحتی نگذریم .هیات مدیره و رییس هییت مدیره باید جوابگو باشند هر چند گویا همه اشان استعفا دادند
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
مگر میشود بازرس قانونی شرکت خبر نداشته باشد!!!!!
كتايون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
در مجمع عمومي ساليانه بايد هيات مديره و رئيس هيات مديره جواب بدهند، حال ميخواهد پدرش باشد يا نباشد. حق الناس هست.