بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر : ۱۴۹۵۲۸
در حالی باز هم سانحه اتوبوس منجر به مرگ سرنشینان شد که همچنان عدم اجبار رانندگان به سرویس‌های ادواری و گرانی قطعات اصلی به معضلی برای حمل و نقل عمومی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازهم سانحه سقوط اتوبوس به صدر اخبار آمد و این بار شهروندان عراقی که برای تفریح به ایران آمده بودند را به کام مرگ کشاند. بر اثر این سانحه ۲۵ زائر عراقی جان خود را در عمق ۲۵۰ متری جاده چالوس از دست دادند. این مسافران که از مشهد با هواپیما به تهران آمده بودند از فرودگاه مهرآباد به سمت رامسر حرکت کردند که در میانه راه، اتوبوس به دره سقوط می‌کند.

هرچند که هنوز بررسی‌های لازم برای علت سقوط این اتوبوس به دره انجام نشده است اما گزارش‌های سرصحنه از اتفاق تکراری نقص فنی خبر می‌دهد، ظاهرا این اتوبوس به دلیل نقص فنی در کنار جاده توقف می‌کند و پس از آن کنترل از دست راننده خارج شده و اتوبوس به حرکت می‌افتد و به ته دره سقوط می‌کند.

بررسی جعبه سیاه اتوبوس

جواد هدایتی مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام جزئیات سانحه، گفت: در گزارش‌های اولیه پلیس و عوامل راهداری در صحنه تصادف آمده است که ناگهان زنگ هشدار اتوبوس به صدا در می‌آید و راننده هم پس از شنیدن این صدا، اتوبوس را در کنار جاده متوقف می‌کند.

وی با بیان اینکه راننده به شاگرد می‌گوید که به پایین رفته و سنگ زیر لاستیک بگذارد، افزود: ظاهرا شاگرد که پیاده می‌شود، اتوبوس در حالت خاموش به حرکت در آمده و پس از برخورد با کوه منحرف شده و به پهلو می‌خوابد.

هدایتی با اشاره به اینکه پس از آن، اتوبوس سر خورده و به ته دره سقوط می‌کند، اظهار داشت: این گزارشی است که از بازماندگان این سانحه گرفته شده است و آنها اعلام کردند که پس از شنیدن صدای آلارم، راننده به سرعت توقف کرده و به کنار جاده می‌آید.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که بطور حتم قبل از زنگ هشدار، اتوبوس علایمی مانند چراغ روشن در یکی از سیستم‌ها داشته است، افزود: با این موضوع موافقم و احتمال اینکه قبل از زنگ هشدار، علایم دیگری بوده باشد، زیاد است.

وی با تاکید بر اینکه باید جعبه سیاه اتوبوس از سوی عوامل فنی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بررسی علت حادثه نیاز به بررسی دقیق تری دارد و نمی‌توان به این زودی علت را اعلام کرد اما کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند.

عمر ۱۴ ساله اتوبوس

اما در این رابطه یکی از کارشناسان فنی که در صحنه تصادف حضور داشت به خبرنگار مهر، گفت: بیش از ۱۴ سال از عمر این اتوبوس می‌گذشت و مالک در این مدت برای سرویس‌های ادواری به مراکز معتبر شرکت سازنده مراجعه نکرده بود ضمن آنکه از ۷۰۰ کیلومتر قبل چراغ ترمز در صورت بروز مشکل روشن می‌شود.

وی با بیان اینکه ناوگان فرسوده یکی از مشکلات حمل و نقل عمومی جاده‌ای است، اظهار داشت: برخی رانندگان به خدمات پس از فروش و استفاده از قطعات اصلی در خودروها اهمیت نمی‌دهند که البته یکی از عوامل این موضوع گرانی قطعات اصلی است.

این کارشناس با تاکید براینکه پلیس هم باید، نظارت بیشتری بر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای داشته باشد، گفت: برخی از این رانندگان بدون معاینه فنی معتبر در جاده‌ها تردد می‌کنند که باید پلیس نظارت دقیق‌تری را بر عملکرد آنها داشته باشد تا از این طریق رانندگان اجبار بیشتری برای معاینه فنی و سرویس‌های ادواری داشته باشند.

براین اساس، بازهم سانحه اتوبوس قربانیان دیگری گرفت و به صدر اخبار تبدیل شد اما اینکه عوامل اصلی این سوانح چه زمانی برطرف می‌شود تا دیگر شاهد اینگونه تصادفات نباشیم، چندان مشخص نیست. زیرا در گذشته هم بارها اتفاقات تلخی از سوانح اتوبوس اتفاق افتاد که تمامی اینها پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده شد و بازهم سانحه دیگر با دلایل مشابه اتفاق افتاد.

به نظر می‌رسد که کنترل شدیدتر پلیس برای نظارت بیشتر بر وسایل حمل و نقل عمومی یک ضرورت است تا رانندگان متخلف اجازه تردد در جاده ها را نداشته باشند و دیگر رانندگان هم اهمیت بیشتری به ایمنی و سرویس‌های ادواری خودروهای خود بدهند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
اتوبوس هم مگه جعبه سیاه داره؟
علی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
جای سوال داره که اگر انطور که در خبرها امده بود برای زیارت امده بودند تو جاده شمال چکار میکردند ؟ احتمالا خدابیامرزها مهمان ملت ایران بودن در سفر رامسر !!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
اره داره توس ساک و چمدان میزارن!!!!!
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
این چیزا دیگه عادیه من برای پرایدم چهار دفعه لنت عوض کردم ولی باز خرابه رانندگان اتبوس از این به بعد اگه ترمز نگرفت در رو باز کنن و پا شون رو رو زمین بزارن چون توی هر تصادفی مقصر اصلی رانندگان هستن و نه وسایل و ترمز و شرکتهای خودرو و قطعه سازی
امیر
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
همچنان عزراییل بدنبال جان نوادگان و نسل کسانی ک ب ائمه و ایرانی ها ظلم کردن هست این راه ادامه دارد چه در عراق چه در بیرون عراق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
خدا رحمتشان کند
همه زائر امام رضا بودهاند و از مشهد به تهران امده بودند

باعث شرمندگی ما ایرانی ها باید باشد که خانواده ای که برای ارامش از ان کشور به اینجا امده به دلیل سهل انگاری ما ایرانیان عزادار شدهاند

خداوند و ائمه در خصوص مهمان تکالیفی مشخص کردهاند
بهنام
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
از دست داعش فرار کردند بدست عزراییل افتادند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷
مقصراصلی مسئولین فرودگاه هستند،این دومین اتوبوسیست که از فرودگاه به مقصد شمال روانه ودچار سانحه میشود،اتوبوسهای معیوب وخارج از ترمینال میگیرند،در سانحه قبل بعلت شرایط جوی هواپیمای،مشهد به ساری درتهران نشست ومسافرانش را با اتوبوس روانه کرد که در اثر سقوط دردره ۱۵ نفر کشته شدند.