بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
جلالی در نشست مشترک با رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا:

بدخواهان مذاکرات هسته ای در منطقه و غرب به دنبال کارشکنی هستند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه اقدامات ضدحقوق بشری عربستان در یمن اوضاع منطقه را پیچیده تر کرده است، گفت: کشتار مردم بی دفاع و تخریب زیرساخت های یمن، با هیچکدام از قوانین و قواعد بین المللی سازگار نیست.
کد خبر : ۱۴۹۶۰۵

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت ، المار بروک رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا و هیات پارلمانی همراه در نشستی مشترک با دکتر کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

دکتر کاظم جلالی در این نشست با تاکید بر لزوم گسترش همکاری های دو جانبه میان پارلمان ایران و پارلمان اروپا با اشاره به سفر اخیر هیات پارلمانی ایران به اروپا، گفت: امیدوارم این گفتگوها و نشست‌ها در شناخت بیشتر دو پارلمان از یکدیگر موثر باشد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، تصریح کرد : امیدوارم مذاکرات هسته‌ای با نتیجه برد-برد همراه شود به طوری که هر دو طرف در آن به انتظارات خود دست پیدا کنند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه بدخواهانی در منطقه و غرب نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 وجود دارد که اکنون در حال نشان دادن این بدخواهی‌ها هستند .

وی افزود: رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه از بدخواهان مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌آیند که همچنان به دنبال کارشکنی در روند این مذاکرات هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: امیدوارم عقلایی که در بین پارلمان اروپا و در دنیا هستند اجازه ندهند افراط گرایانی مانند صهیونیست‌ها و برخی کشورها زمینه‌سار به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشند.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای باید بین مذاکره کنندگان به نتیجه برسد، تاکید کرد: هرگونه دخالت غیر از مذاکره‌کنندگان می‌تواند در مذاکرات مداخله ایجاد کند به طوری که حتی پارلمان ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای از خود خویشتنداری نشان داد و تلاش کرد تا از آن در راستای منافع ملی حمایت کند.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، افزود: ما باید از الان به دوران جدید پس از توافق احتمالی بیندیشیم.

دکتر جلالی با اشاره به وضعیت منطقه در شرایط کنونی، گفت: در مسائل منطقه‌ای و حوادثی که در آن رخ می دهد باید به صورت جدی متمرکز شویم تا این مسائل حل شود.

وی ادامه داد: حضور تروریست‌ها و داعش درعراق و سوریه و جنایت‌های تروریستی آنها در این کشورها و همچنین اقدامات ضد حقوق بشری عربستان با حمله به یمن مسائلی است که وضعیت منطقه را پیچیده کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اتفاقات منطقه جنگ بین شیعه و سنی نیست، توضیح داد: بیش از هزار سال است که شیعه و سنی در منطقه به صورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنند و اتفاقاتی که امروز در منطقه رخ داده ناشی از دست‌های دیگری است که وارد منطقه شدند .

وی با اشاره به وقایع رخ داده در یمن، تصریح کرد: اقداماتی که عربستان در یمن انجام داده است و کشتار مردم بی‌دفاع و تخریب زیرساخت‌های این کشور، با هیچکدام از قوانین و قواعد بین‌المللی سازگار نیست.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با اشاره به موضوع تولید مواد مخدر در افغانستان و ترانزیت آن، گفت: در چند سال اخیر تولید موادمخدر در افغانستان بیش از 50 برابر شده است که این نگرانی‌هایی را در خصوص مبارزه با قاچاق این مواد به وجود آورده است چرا که ایران به تنهایی با حجم عظیم مواد مخدری که به سمت سایر کشورها به ویژه اروپا ترانزیت می‌شود، مبارزه می‌کند.

«الماربروک» در این نشست با ابراز خوشحالی از حضور در ایران و انجام گفتگوهای دو جانبه، گفت: جهان و کشورهای منطقه به نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 چشم بسته‌اند و برای ما نیز بسیار مهم است که نتیجه مذاکرات چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پارلمان اروپا از نتیجه مذاکرات حمایت می‌کند، گفت: امیدوار هستیم تا مذاکرات در زمان تعیین شده به نتیجه مثبتی برسد تا بر مبنای آن چارچوبی را برای روابط خود در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا، داعش را شکل جدیدی از تروریست خواند و گفت: باید برای رفع مشکل داعش در منطقه راه حل مناسبی پیدا کنیم.

بروک تاکید کرد: راه حل این مشکل از داخل خود منطقه به دست می‌آید نه از طرف ما و باید این تغییر سیاست را قبل از آنکه دیر شود، انجام دهیم.

وی افزود: باید از جنگ‌های گذشته و اتفاقات ناخوشایندی که در آن زمان رخ داد درس گرفته شود تا ازبروز جنگ و خونریزی جلوگیری کنیم.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا تصریح کرد: با وجود اختلاف نظرهایی که وجود دارد باید با نشست‌های دو جانبه، سطح همکاری و تعامل دو طرف ارتقاء پیدا کند.

عابد فتاحی در این نشست در تشریح مسائل منطقه، گفت: فرق ایران با سایر منطقه این است که جمهوری اسلامی ایران باثبات‌ترین، توانمندترین و قدرتمندترین کشور منطقه است.

وی افزود: هیچ اقدام نظامی و اقتصادی در منطقه بدون درنظر گرفتن ایران به نتیجه نخواهد رسید.

عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس یادآور شد: هدف از ایجاد اختلافات بین منطقه راه‌اندازی جنگ بین شیعه و سنی است اما رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خویش تاکید نمودند که اختلاف بین شیعه و سنی را حرام می‌دانند.

وی ادامه داد: امیدوارم سطح همکاری های دو پارلمان ایران و اروپا به جایی برسد که تراژدی کشتار انسان‌های بی‌گناه و قتل در منطقه با نتیجه‌ای مثبت به پایان برسد.

سیامک مره‌صدق در این نشست با اشاره به وضعیت فعلی منطقه، گفت: تبدیل کردن اقدامات تروریستی داعش در منطقه به جنگ شیعه و سنی با واقعیت‌های موجود متفاوت است .

وی ادامه داد: داعش و بقیه گروه های تروریستی در عراق و سوریه تنها شیعیان را مورد کشتار قرار نمی‌دهند بلکه مسیحیان، آشوریان، و ایزدی ها را نیز به قتل می‌رسانند و آثار باستانی موجود در این مناطق مانند کلیساهای قدیمی را نیز مورد تخریب قرار می‌دهند.

نماینده کلیمیان در مجلس، یادآور شد: زندگی مردم ایران نشان داده است که ادیان و مذاهب و اقوام مختلف می‌توانند به راحتی، بدون درگیری و به صورتی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند به شرطی که انحصارگرایی و زیاده خواهی باعث نشود صلح بین آنها ازبین برود .

وی افزود: تروریست یک روز پوششی سنی پیدا کرده و به شکل داعش بروز پیدا می کند و یک روز به شکل یهود تحت عنوان صهیونیست ظاهر می‌شود همانگونه که روزی نیز با عنوان گروهک تروریستیMKOظاهر شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان توضیح داد: بهترین راه حل مشکلات منطقه اهمیت دادن به آرامش، مدارا و تحمل یکدیگر برای زندگی مسالمت‌آمیز است.

لاله افتخاری در این نشست با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ثمره خون بسیاری از شهیدان است، گفت: از اینکه امروز می‌بینید که جمهوری اسلامی ایران به رغم جنگ تحمیلی و تحریم به خوبی پیشرفت کرده است، خوشحالیم .

وی افزود: امروز هم اگر کشور ما بمباران نمی‌شود کسانی که از طرف دشمنان ما تقویت می‌شود دانشمندان هسته‌ای ما را می‌کشند در حالی که برای همه ثابت شده است که دانش هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: در ایران شیعه و سنی مسلمان و غیرمسلمان در کمال آرامش با یکدیگر زندگی می‌کنند به طوری که ایران مینیاتوری زیبا از زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و مظاهر مختلف است.

یوناتن بت کلیا دراین نشست با بیان اینکه آشوریان ایران در کنار سایر اقوام مذاهب در صلح و آرامش زندگی می کنند، گفت: آشوریان در ایران بیش از 100 کلیسا تنها در منطقه ارومیه دارند که تمام این کلیساها جزو آثار باستانی هستند و با بودجه جمهوری اسلامی ایران نگهداری و مرمت می‌شوند در حالیکه کلیساهایی نظیر آن در عراق در دوران صدام تخریب شدند.

وی افزود: یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان در ایران در کنار سایر اقوام و مذاهب در کمال آرامش زندگی می‌کنند که این زندگی همراه با صلح و مدارا تابلویی زیبا را به وجود آورده است در حالی که ما در رژیم گذشته با مشکلات بسیاری روبرو بودیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: چگونه است که وقتی یک کشیش آشوری توسط تروریست‌ها کشته می‌شود واکنشی از جانب غرب نشان داده نمی‌شود اما زمانی که یک صهیونیست کشته می‌شود فریاد شما بلند می‌شود .

بت کلیا تاکید کرد : دنیا تا چه زمانی می‌خواهد منتظر بنشیند تا آمریکا یک تصمیمی بگیرد و بعد همه دنبال آن حرکت کند.

«ماریچه اسخاکه» نماینده هلندی و عضو گروه لیبرال های پارلمان اروپا در این نشست با اشاره به گفتگوهای گذشته پارلمانی های دوطرف، گفت: ما درباره مسائل زیادی گفتگو کرده‌ایم و اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد اقدامات عملی در به نتیجه رسیدن این نشست‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به وقایع رخ داده در سوریه، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه باید صورت بگیرد جلوگیری از حضور اروپایی ها در داعش است وبسیار علاقمند هستیم که بدانیم چگونه می توان جلوی کشتار مردم بی دفاع این کشور گرفته شود.

این عضو پارلمان اروپا تاکید کرد: معتقدم وقتی که گفتگوهایی درباره سوریه در حال انجام است باید جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور داشته باشد و امیدوارم جامعه بین‌الملل این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: بعضا افرادی خارج از کشور سوریه تلاش می‌کنند تا به اختلافات فرقه گرایانه در این کشور دامن بزنند که ما باید از بروز آن جلوگیری کنیم.

«آندری پلنکویچ» نماینده کروات پارلمان اروپا در این نشست گفت: امروز در برهه حساسی قرار گرفته‌ایم دورانی که زمان ایجاد اعتماد بین دو طرف است.

وی افزود: فرصتی که پس از توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 به وجود خواهد آمد می تواند همکاری های دو جانبه را توسعه دهد.

معاون کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ و تاریخی است، تاکید کرد: باید دوطرف از فرصت به وجود آمده در جهت توسعه و گسترش روابط دو جانبه استفاده کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر