بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
مشاور اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم» افزود: ساختار و نحوه تععین اعضای شورای پول و اعتبار باید تغییر کند/ چون بانک مرکزی مستقل نیست شورای پول و اعتبار هم به دولت وابسته شده
کد خبر : ۱۴۹۶۴۹

محمد مهدی رئیس زاده رئیس سابق کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به نحوه انتخاب کارشناسان خبره شورای پول اعتبار اظهار کرد: طبق قانون، کارشناسان خبره شورای پول و اعتبار باید توسط رئیس جمهور انتخاب شوند و باید در این حوزه سابقه داشته باشند.

نهاوندیان تجربه لازم را برای حضور به عنوان کارشناس نخبه شورای پول و اعتبار را ندارد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آقایان صفدر حسینی و نهاوندیان توسط رئیس جمهور به عنوان دو نفر متخصص در امور بانکی و پولی انتخاب شده اند که نهاوندیان به عنوان کارشناس خبره بانکی تجربه لازم را ندارد و فرد دیگری می توانست به جای وی انتخاب شود.

این عضو سابق اتاق تهران افزود: انتخاب این گونه افراد به همان مقام انتصاب دهنده و یا انتخاب کننده بر می گردد، بنابراین قانون در این زمینه باید تغییر کند تا کارشناسان خبره تری به شورا بروند.

رئیس زاده تبحر در اقتصاد کلان را یکی از شاخصه های اصلی انتخاب اعضای شورای پول و اعتباردانست و به نسیم گفت: برخی از تصمیمات اعضای شورای پول و اعتبار در حوزه اقتصاد کلان است و کسانی که در اقتصاد کلان تبحر دارند می توانند در آنجا تاثیر گذار باشند.

بانک مرکزی مستقل شود مشکلات حل می شود

وی بیان کرد: اتفاقی که در خصوص نهاوندیان افتاد بر می گردد به نوع و فرآیند این انتخاب و آن هم مستلزم اصلاح ساختار و تعیین اعضاست.

مشاور اتاق بازرگانی با بیان مثالی در خصوص فرآیند انتخاب اعضای شورای نگهبان عنوان کرد: وقتی در شورای نگهبان سه حقوقدان توسط مجلس انتخاب می شوند، می توان از این الگو در شورای پول و اعتبار هم برای استقلال این شورا استفاده کرد.

وی با اشاره به لزوم استقلال شورای پول و اعتبار از تصمیمات سیاسی دولت خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار برای حفظ استقلال خود از تصمیمات سیاسی دولت، باید در ساختار خود تجدید نظر جدی کند و نباید وظیفه انتخاب کارشناسان خبره بر عهده یک مقام دولتی مانند رئیس جمهور باشد؛ بلکه بنا به شرایط احراز شده بهتر است تصمیم گیری در این زمینه در جای دیگری اتفاق بیفتد تا کارشناس بتواند مستقل از صادر کننده حکم نظرات خود را اعلام کند.

این فعال بخشی خصوصی، استقلال شورای پول و اعتبار را مرتبط با استقلال بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: استقلال شورای پول و اعتبار به استقلال بانک مرکزی بر می گردد چرا که قبلا در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی هم شبهات مطرح شد.

فرآیند عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی تغییر کند

رئیس زاده با بیان این مطلب که " عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی باید از ثبات بیشتری برخوردار باشد " بیان کرد: برای اینکه رئیس کل بانک مرکزی به طور مستقل تصمیم گیری کند و بانک مرکزی را در مسیر مستقلی حمایت کند، فرآیند انتخاب و عزلش باید از ثبات بیشتر برخوردار باشد.

وی افزود: شورای پول و اعتبار به موجب قانون یکی از ارکان بانک مرکزی است، چون این شورا در خصوص تمام سیاست گذاری های پولی تصمیم گیری می کند.

رئیس سابق کمیسیون سرمایه گذاری اتاق در خصوص انتقادات مطرح شده به شورای پول و اعتبار به نسیم گفت: انتقادات مطرح شده به این دلیل است که ساختار و یا تعداد افرادی که طبق قانون عضو شورای پول و اعتبار هستند از جمله وزرا و رئیس کل بانک مرکزی، از دستگاههای دولتی هستند.

رئیس زاده با اشاره به کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی در شورای پول و اعتبار تصریح کرد: به جز رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تعاون کسی از بخش خصوصی در شورای پول و اعتبار وجود ندارد و حضور بخش خصوصی در شورا خیلی کمرنگ است.

وی افزود: دو نفر نماینده مجلس هم بدون حق رای به عنوان ناظر در این شورا هستند که آن ها هم بر قوانین نظارت می کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به جز این چهارنفر باقی افراد را دولت منصوب می کند و معلوم است که تصمیم گیری های آن ها نمی تواند فارغ از مسائل سیاسی باشد، بنابراین در برخی از موارد بنا به ملاحظات سیاسی، برخی از تصمیماتی که باید اتخاذ شود، عملیاتی نمی شود.

رئیس زاده تاکید کرد: بخشی از این موارد به انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بر میگردد که اگر تحولی در این قسمت صورت گیرد مطمئنادر شورای پول و اعتبار هم تحول رخ خواهد داد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر