بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
آقای پورتر معتقد است دولت اوباما برای دفع این تهدیدها به این ادعای جعلی روی آورده که توانسته ایران را برای بازرسی آژانس از مکان‌های مشکوک متقاعد کند.
کد خبر : ۱۴۹۶۵۷
گروه سیاسی «تیتریک»؛«گرت پورتر»، تاریخدان، محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی و مولف کتاب در تازه‌ترین یادداشت خود به بررسی درخواست‌های کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و همچنین سرکشی به تأسیسات نظامی ایران پرداخته است.

«پورتر» در این یادداشت در روز جمعه در پایگاه خبری «کانترپانچ» این درخواست‌ها را نه در راستای کسب اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش در توافقنامه احتمالی، بلکه اقدامی می‌داند که دولت آمریکا به ریاست باراک اوباما برای «مدیریت تهدیدهای سیاسی از جانب افراط‌گراهای مجلس سنا برای بر هم زدن کل توافقنامه ضروری می‌بیند.»

آقای پورتر معتقد است دولت اوباما برای دفع این تهدیدها به این ادعای جعلی روی آورده که توانسته ایران را برای بازرسی آژانس از مکان‌های مشکوک متقاعد کند.

او سپس به مفاد بیانیه قرائت‌شده پس از نشست لوزان در فروردین‌ماه سال جاری اشاره کرده و می‌نویسد ایران در این بیانیه، بر خلاف ادعاهای دولت آمریکا، آژانس و مقامات غربی تنها به «افزایش دسترسی‌ها از طریق روش‌های مورد توافق» متعهد شده است. پورتر می‌افزاید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی‌مقام ایران و همچنین مقام‌های ارشد نظامی این هر کشور قاطعانه هر گونه درخواست برای بازرسی از ساختگاه‌های نظامی ایران را رد کرده‌اند.

این محقق آمریکایی در ادامه ادعاهای «یوکیا آمانو» مبنی بر اینکه ایران با پذیرش پروتکل الحاقی به واقع باید به درخواست‌های بازرسی از سایت‌های نظامی‌اش هم تن بدهد را رد کرده و این اظهارات را «سوءتعبیری آشکار» از این قرارداد می‌دانند. به نوشته پورتر، سند پروتکل الحاقی تنها به آژانس اجازه دسترسی نامحدود به آن دسته از ساختگاه‌هایی را می‌دهد که ایران آنها را از قبل مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای اعلام کرده است.

او می‌افزاید: «برای تمامی ساختگاه‌های دیگر، دسترسی آژانس تحت پروتکل الحاقی، آشکارا به موافقت کشور مورد نظر بستگی دارد. بند 5 (c) از این توافقنامه این شرط را مطرح می‌کند که کشور امضاکننده سند در صورت ناتوانی از فراهم آوردن این دسترسی بایستی تمامی تلاشها برای اجابت درخواست‌های آژانس از طرق دیگر را به انجام برساند.»

درباره مصاحبه با دانشمندان نیز، «پورتر» علت «مناقشه‌انگیز» بودن همیشگی این مطالبات را دلایل ناکافی آژانس می‌داند و می‌نویسد آژانس صرفاً به این دلیل که نام برخی از این نفرات در مجموعه اسنادی ادعایی موسوم به «اسناد لپ‌تاپ» وجود داند، خواستار گفت‌وگو با آنهاست. او خاطرنشان می‌کند درباره صحت این اسناد، تردیدهای جدی وجود دارد و هم مقامات ایران و هم «محمد البرادعی»، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتبار آنها را زیرسوال برده‌اند.

«پورتر» در ادامه می‌نویسد مخالفت ایران با این درخواست‌ها با توجه به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سال 2010 تا 2012 کاملاً به جاست. به نوشته او: «موساد اسرائیل، اهدافش برای ترور را بر اساس بر اساس موارد علنی منتشر شده و سمت‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران که علنی بودند انتخاب کرده بود. ایران برای باور به اینکه اسرائیل می‌تواند به اطلاعات گردآوری‌شده بر اساس مصاحبه‌های آژانس با دانشمندان ایران دسترسی پیدا کرده و برای ترورهای بیشتر برنامه‌ریزی کند، دلایلی متقن در اختیاردارد.»

این محقق آمریکایی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «حتی قبل از آنکه اسرائیل کشتار دانشمندان و مهندسان ایرانی را آغاز کند، ایران مخالفت‌های شدیدی با مصاحبه با دانشمندانش ابراز کرده بود. آژانس برای سالها خواستار دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره بازطراحی موشک شهاب 3 بود، با وجود آنکه یک مقام ارشد این آژانس در گفت‌وگو با من اعتراف کرد که این به معنی تضعیف امنیت ملی ایران بود. ادعای این مقام این بود که انجام این کار برای اثبات اینکه سلاح‌های هسته‌ای برای این موشک استفاده نشده ضروری است. رهبری نظامی ایران بدون تردید به این نتیجه رسید که درخواست‌های آژانس برای مصاحبه با دانشمندان و مهندسان این کشور یک دام اطلاعاتی است که دولت‌های آمریکا و اسرائیل گسترانده‌اند.»
منبع:فارس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر