بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴
هرچند با رفع تحریم‌ها حتما اقتصاد کشور کمی نفس خواهد کشید، اما همانطور که اکثر اقتصاددانان حامی دولت نیز بارها تاکید کرده‌اند تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور آنقدر بالا نیست که با رفع آنها، همه مشکلات اقتصادی حل شود.
کد خبر : ۱۴۹۷۱۲
گروه اقتصادی مشرق-حسن روحانیدر مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست، در اظهاراتی که با واکنش‌های زیادی مواجه شده، بیان کرد:«تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»

چند سوال از روحانی درباره ربط دادن کم‌آبی به تحریم‌هادر مورد مخاطرات منفی ربط دادن حل مشکلات اقتصادی کشور به رفع تحریم‌ها که در اظهارات جدید رئیس دولت باز هم مطرح شده، پیش از این مباحث زیادی مطرح شده بود و این انتظار می‌رفت که شخص اول دولت از تکرار این مبحث خودداری کند.با این حال، روحانی باز هم رفع مشکل اشتغال، صنعت و بانک‌ها را رفع تحریم‌ها عنوان کرده است.

هرچند با رفع تحریم‌ها حتما اقتصاد کشور کمی نفس خواهد کشید، اما همانطور که اکثر اقتصاددانان خصوصا اقتصاددانان اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز بارها تاکید کرده‌اند تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور آنقدر بالا نیست که با رفع آنها، همه مشکلات اقتصادی رفع شود.

اما آنچه در سخنان اخیر حسن روحانی، بدیع و عجیب بود، ربط دادن مشکل کم‌آبی به تحریم‌ها بود.

ریشه اصلی مشکل کم‌آبی کنونی کشور، کاهش بارش است. البته به دلیل موقعیت اقلیمی ایران مشکل کم‌آبی و خشکسالی همه ساله گریبانگیر دست کم گوشه‌ای از پهنه سرزمینی ما بوده است؛ در وسعت جغرافیایی و اقلیم های متفاوت در ایران حتی در سالهای پر برف و باران نیز بوده اند قسمتهای از کشور که با مشکل و حتی بحران کم آبی و خشکسالی مواجه شده اند.

با این حال در چند سال اخیر به علت کاهش شدید بارش‌ها، وضعیت خشکسالی تقریبا به تمامی نقاط کشور سرایت کرده است.

از آنجا که بیش از 90 درصد از آب‌هاي ايران در قسمت كشاورزي و مابقی در بخش صنعت و آب آشامیدنی مردم مصرف می‌شود، از سوی مسئولان و رسانه‌های دولت یازدهم بارها عامل دوم در تشدید مشکل کم‌آبی کشور، مدیریت نادرست مصرف آب در این بخش‌ها خصوصا بخش کشاورزی عنوان شده است.

چند سوال از روحانی درباره ربط دادن کم‌آبی به تحریم‌ها

با توجه به این واقعیات و اظهارنظر روحانی، چند سوال مطرح می‌شود:

1- با توجه به این عبارت روحانی که«تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا آب خوردن مردم حل شود و منابع آبی زیاد شود...»؛این سوال مطرح می‌شود: آیا رفع تحریم‌ها سبب افزایش بارندگی در کشورمان خواهد شد؟ اصلا منطقی است که تحریم‌ها را عامل کاهش بارش در کشور بدانیم؟ کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و در سطح کشورمان ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین است؛آیا توافق هسته‌ای سبب تغییر تمامی این عوامل پیچیده آب و هوایی و اقلیمی خواهد شد و ابرهای باران‌زا را راهی آسمان ایران خواهد کرد؟

2-شاید مقصود روحانی از ربط دادن تحریم‌ها به مشکل کم‌آبی کشور این است که با رفع تحریم‌ها، منابع مالی دولت آنقدر زیاد می‌شود که دولت قادر خواهد شد اقدام به اجرای طرح‌های مقابله با کم‌آبی کند.

این گزینه نیز نادرست است زیرادولت با کسب مجوز از مقام معظم رهبری 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملیبرداشت کرده تا صرف اجرای طرح‌های آب‌رسانی کشور کند. این رقم که بالاترین رقم برداشت مستقیم دولت‌ها از منابع صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود، معادل 25 هزار میلیارد تومان است که معادل بیش از نصف کل بودجه عمرانی دولت در سال جاری است.

بنابراین دولت برای اجرای پروژه‌های آب، دچار کمبود منابع مالی نیست که گشایش ناشی از رفع تحریم‌ها سبب افزایش تزریق منابع مالی در این بخش شود.

3- این احتمال را هم می‌توان در نظر گرفت که منظور رئیس جمهور این است که با موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و انجام توافق جامع، راه برای همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای غربی خصوصا آمریکا باز خواهد شد و ایران می‌تواند از تجارب این کشورها خصوصا آمریکا برای مقابله با کم‌آبی و خشکسالی استفاده کند.

برای قضاوت درباره این فرضیه بهتر است به عملکرد دولت آمریکا در مورد خشکسالی شدید در ایالت کالیفرنیا مراجعه کنیم.

کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا به شمار می‌رود، چند سالی است در خشکسالی شدید به سر می‌برد که برخی از جوامع کوچک را با خطر تمام شدن منابع آب آشامیدنی روبرو کرده و موجب شده کشاورزان هزاران هکتار زمین را بدون کشت رها کنند.

با وجودی که خشکسالی در کالیفرنیا از چهار سال پیش تاکنون شروع شده، امادولت آمریکا تاکنون نتوانسته راهکاری برای مقابله با این وضعیت پیدا کندکه اعتراض ساکنان و کشاورزان این منطقه را به دنبال داشته است.

عمده اقداماتی که دولت آمریکا در این مدت انجام داده، طرح‌های ضربتی و سخت‌گیرانه برای کنترل مصرف آب همچون تشکیل پلیس آب یا کشیدن خط لوله آب از سایر مناطق به کالیفرنیا بوده است که طرح‌های ساده‌ای محسوب می‌شوند و طراحی پیچیده‌ای ندارند که نیازی به الگوبرداری از آمریکا در این موارد باشد.

دولت آمریکا نتوانسته آنچه که روحانی از تاثیر رفع تحریم‌ها بر حوزه ترسیم می‌کند (افزایش منابع آبی) در منطقه کالیفرنیا ایجاد کند. ضمنا تبعیض‌هایی که واشنگتن در سخت‌گیری بر مردم و آسان‌گیری برای شرکت‌های معروف در مصرف آب اتخاذ کرده،با اعتراض مردم کالیفرنیا مواجه شده است.

حال، چطور می‌توان انتظار داشت آمریکا که از نجات مهمترین منطقه کشاورزی خود عاجز است، پس از توافق جامع هسته‌ای، به مدد دولت بیاید تا خشکسالی را رفع کند.

4- و گزینه آخر همانطور که در موارد فوق ذکر شد، واقعا نمی‌توان ارتباط منطقی میان تحریم‌ها و مشکل‌ کم‌آبی پیدا کرد. بنابراین سؤال پایانی از رئیس دولت این است، که آیا این طور سخن گفتن با مردم درست است؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پارسال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
وقتی تحریم نباشه مردم دیگه شرایط بد اقتصادی ندارند که از روی ناراحتی همش آب بخورند واین خودش باعث میشه که مصرف آب پایین بیاد فهمیدی بورسی جان
تو مو را میبینی بورسی روحانی پیچش مو را میبینه
فرهاد آزادمنش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
1-آب نه آنکه انرژی می باشد همچون برق ،گاز که همگی به زیر ساخت احتیاج دارند مگر زیر ساخت گره در تحریمها نخورده است؟
2-منظور ایشان منظور زندگی و حیات است که گفته اند: آب مایه حیات است پس خواهشاً از سطحی نگری فارغ شوید ایشان همچون سایرین نیستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
منظور روحانی آب خوردن است نه آبی که الان من و شما داریم مصرف میکنیم. وقتی دستگاههای تصفیه آب شهرها فقط راه ورود و خروج اب دارند و هیچ عملی برای سالم سازی آب انجام نمیدهند در نتیجه این چیزی که ما مصرف میکنیم آب خوردن نیست. متاسفانه نگاه بیشتر شماها نگاه بدبینانه نسبت به مسایل است. وقتی درهای مملکت بخاطر فکر بسته برخی از مسؤولان بر روی تکنولوژی بسته است نتیجه همین میشود که رئیس دولت با آگاهی کامل از اوضاع اینگونه بیانی داشته باشد.
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
شاید منظور آقای روحانی انتقال آب از خلیخ فارس و دریای عمان و خرید دستگاه های شیرین کننده جهت آب شرب و انتقال آن به سد ها باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
پروفسر! سرمایه و پول مشکل را حل می کند
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
یعنی فهمیدن مطلب به این سادگی اینقدر سخته؟!
وقتی سرمایه گذاری نباشه آب نخواهد بود واقعا اینو نمی فهمین؟!
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
ار تباطش این است از دستگاها ی تسویه اب بروز شده که به خاطر تحریم به ما نمی فروشند وهمینطور از کارشناسان مجرب دنیا که به خاطر تحریم حاظر نیستند مشا وره بدهند
عليرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
اين سخنان نشان دهنده اشتياق بي حد و حصر روحاني به مذاکرات دارد که البته دولت محترم به غير از آن چيزي در چنته ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
نمیدونم کارشناس چی هستی ؟ اما هرچه هستی اطلاعاتی داری که غرض ورزی از اون موج میزنه . توکه نمیدانی قیاس کنی چرا اینکاررا میکنی ؟ خوب ایران را با امارات و کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس قیاس میکردی که لااقل سنگ محک درستی در ترازو میگذاشتی که توان خرج کردن از قبل آورده های اقتصادی و صنعتی چقدر در آسایش مردم و حتی آب آشامیدنی آنها موثر است . اگر پول داشته باشی میتوانی دستگاههای آب شیرین کنی بخری که سالها تا قبل از جنگ مردم آبادان از یکی از اونها استفاده میکردند و بهترین آب را داشتند
SAED
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
یعنی واقعا نمیدونید؟ بورس نیوز از 5 سال پیش تا حالا داریم مینویسیم تو آب خوردن مردم وایتکس میزنن یعنی فکر کردی شوخی میکنیم آقا یه عد ه خودشونو به نشنیدن میزنن برین ببینین چرا حوضچه های کلر تصفیه خانه ها جمع شده ؟ چرا تو آب بجای کلر وایتکس میزنن چرا اینهمه بیماری زیاد شده ؟ امروز داره میگه بهتون باز نمیشنوین ؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
بعضی ها که به حرفهای آقای اجمدی نژاد ایراد می گرفتند حالا کجا هستند که ببینند آقای روحانی چطوری می خواهد با رفع تحریم ها منابع آبی را درست کنه.چاههایی که در دولت های هاشمی و خاتمی توی مملکت بطور غیر مجاز حفر شد و بدون کنترل آب رو از زمین بیرون کشیدند چطوری می خواهند میلیاردها متر مکعب آب رو به زیر زمین تزریق کنند.بله با رفع تحریم ها آبهای برداشت شده به زیر زمین باز می گردد و بارندگی هم افزایش می یابد!مرد حسابی ما روی کمربند خشکسالی کره زمین قرار داریم شما می خواهید کل سیستم کره زمین رو با رفع تحریم ها تغییر بدهی؟
کا بر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
چاه های غیر مجاز زمان اقای احمدی نژاد زده شده اقا محمد دوروغگو بله با رفع تحریمها میتوانیم دستگاه های اب شیرین کن وارد کنیم واب دریا را شیرین کنیم
فرزام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
ابرهای ایران از غرب کشور وارد میشوند. ظاهراً بخاطر غرض ورزی اروپا با ایران این ابرها قبل از رسیدن به ایران توسط روشهای علمی باروری ابرها تخلیه شده و بخش زیادی از باران و برف آنها بر فراز اروپا استحصال میشود. برنامه مستندی نشان میداد که در اروپا هواپیماهایی در بخش کشاورزی هستند که با پخش یدید نقره در میان ابرها باعث بارندگی زود هنگام ابرها میشوند. یا بعنوان نمونه در خبرها داشتیم که سال گذشته بارندگیهای سیل آسا و برفها و یخ بندانهای بسیار سنگینی در اروپا اتفاق افتاد. چگونه است که بارش باران و برف در اروپا بیش از حد متوسط شده و اینجا بارشها کمتر از حد متوسط و شاهد خشکسالی هستیم؟ بنابراین ایشان بطور ضمنی به این نکته اشاره دارند که در صورت رفع تحریمها بتوان با اروپا به توافق رسید تا دست از استحصال ابرها بردارند. این نکته را در نظر بگیرید که طبق نظر کارشناسان جنگهای بعدی بر سر منابع آبی خواهد بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
تا کمر همت نبندیم و استین را بالا نزینیم و کار نکنیم و زحمت نکشیم همین وضعیت را داریم. قبلا که این تحریمها به این شدت نبود چه کردیم؟ فقط و کار باید کرد. اگر تحریمها را هم بردارند باید خودمون در چاههای نفت را ببندیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
واحد های شیرین کننده آب دریا به انرژی فراوان نیاز دارند که بهترین از لحاظ بازدهی و پاک بودن و هزینه راکتورهای هسته ای می باشند که هم اکنون در بسیاری از کشور های دارای تکنولوزی هسته ای استفاده می شوند، باز شما مسئولین وقت از وابستگی صحبت کنید و طوری به عامه مردم وقایع را وارونه نشان دهید که انگار با رفع تحریم همه مشکلات حل خواهد شد.اُف بَر ...
علی
FRANCE
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
چقدر سطحی نگرید واقعا مشکل با بارون حل میشه ؟ما سالهایی بوده که آب فراوان در پشت سدهامون بوده اما باز هم شنیدیم آب نداریم بله آب نداریم که بنوشیم هرچقدر هم بارون بیاد بیفایدس برای اینکه وسیله شیرین کردن و تصفیه آب به اندازه کافی نداریم آبهامون پر از آشغاله آزمایش کنید ببینید این آب که ما می خوریمواقعا آبشرب نیست ماپول نداریم دستگاه بخریم آب شیرین کنیم این فهمش سخت نیست به خدا
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
اگر امام حسین (ع) با یزید بیعت می کرد، «مشکل آب خوردن» اهل حرم حل می شد.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
بروید زیر بند 7 منشور سازمان ملل تا آب خوردن را از شما هم بگیرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
رئیس جمهور تو فضای حساس مذاکرات نباید گل به خودی بزنه.