بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۱۴۹۹۲۶
به گزارش بنکر (Banker)،بانک جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 با یکسری چالش های سخت روبرو شده اند از جمله افزایش هزینه ای استقراض. آنها همچنین باید با دوره جدیدی سازگار شوند که در آن قیمت نفت و دیگر کالاهای استراتژیک پایین است و در نتیجه امسال برای چهارمین سال متوالی، رشد اقتصادی این کشورها ناامید کننده خواهد بود.

** رشد 4.4 درصدی کشورهای در حال توسعه در سال 2015

در نتیجه، پیش بینی می شود، کشورهای در حال توسعه امسال در مجموع 4.4 درصد رشد کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال 2016 و 2017 احتمالا به ترتیب 5.2 و 5.4 درصد خواهد بود.
جیم یانگ کیم رییس بانک جهانی گفت: پس از بحران مالی جهانی سال 2008، کشورهای در حال توسعه موتور رشد جهان بودند اما اکنون آنها با محیط اقتصادی دشوارتری روبرو هستند.
وی افزود: ما هر کاری که بتوانیم برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط انجام خواهیم داد تا انعطاف پذیرتر شوند و بتوانند این دوره گذر را مدیریت کنند.

** کشورهای موفق کدامند؟

رییس بانک جهانی ادامه داد: ما بر این باوریم که کشورهایی که روی سلامت، بهداشت و تحصیلات مردم سرمایه گذاری می کنند، محیط اقتصادی را بهبود می بخشند و با توسعه زیرساخت ها، اشتغال ایجاد می کنند، در سال های پیش رو با قوت و قدرت بیشتری راه خود را پیدا خواهند کرد. این نوع سرمایه گذاری ها به صدها میلیون نفر کمک خواهد کرد تا از فقر نجات یابند.
بانک جهانی اعلام کرد رشد اقتصادی چین هم اکنون به 7.1 درصد کاهش یافته است. برزیل با رسوایی فساد مالی خود، شانس کمی دارد و با رشد منفی روبرو خواهد شد. هند با رشد اقتصادی 7.5 درصدی خود در سال میلادی جاری، برای نخستین بار در جدول کشورهای دارای رشد اقتصادی بالای بانک جهانی، پیشتاز خواهد بود.
کاهش قیمت های نفت و دیگر کالاهای استراتژیک، کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه که بسیاری از آنها بشدت وابسته به صادرات کالا هستند را تشدید کرده است. این در حالی است که کشورهای وارد کننده از کاهش تورم جهانی، فشار هزینه های مالی و هزینه های واردات سود می برند.

** رشد اقتصادی در کشورهای پردرآمد

در کشورهای پردرآمد، رشد اقتصادی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. رشد اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی در آمریکا نیز با وجود شروع ضعیف آن در ابتدای سال 2015، تداوم پیدا خواهد کرد.
کشورهای پردرآمد در سال میلادی جاری در مجموع 2 درصد رشد می کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال های 2016 و 2017 به ترتیب معادل 2.4 و 2.2 درصد پیش بینی می شود.

** رشد اقتصادی جهان

به گزارش ایرنا، بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال 2015 را 2.8 درصد پیش بینی کرد. همچنین براساس برآوردهای این بانک، اقتصاد جهانی در سال های 2016 و 2017 به ترتیب رشدی معادل 3.3 و 3.2 درصد را تجربه خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر