بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
با نگاهی به صورت های مالی شرکت تایدواتر خاورمیانه بررسی شد:

نقاط ضعف و قوت "حتاید

شاید این روزها مهم ترین سوالی که ذهن بیشتر سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده آن است که در صورت لغو تحریم ها کدام صنعت بیشترین عایدی را از این موضوع خواهد داشت. از آنجایی که در حال حاضر مهم ترین عامل موثر بر روند آتی سهم ها جریان مذاکرات هسته ای می باشد، به همین دلیل این موضوع وزن بیشتری در انتخاب صنعت مناسب جهت سرمایه گذاری دارد.
کد خبر : ۱۴۹۹۲۹
نویسنده :
مریم رحمتی

مقدمه

شاید این روزها مهم ترین سوالی که ذهن بیشتر سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده آن است که در صورت لغو تحریم ها کدام صنعت بیشترین عایدی را از این موضوع خواهد داشت. از آنجایی که در حال حاضر مهم ترین عامل موثر بر روند آتی سهم ها جریان مذاکرات هسته ای می باشد، به همین دلیل این موضوع وزن بیشتری در انتخاب صنعت مناسب جهت سرمایه گذاری دارد.

در پاسخ به این سوال هم جواب های متعددی از قبیل صنعت خودرو و بانکی عنوان می شود ولی نکته ای که همگی صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند آن است که حتی در صورت رفع تحریم ها، آثار ناشی از آن حداقل امسال در صورت های مالی نمایان نخواهد شد و واکنش به این اخبار در صنایع خودرو و بانکی نیاز به زمان دارد.

نکته قابل توجه آن که زودترین و بیشترین اثر لغو تحریم ها بر روی صنعت حمل و نقل کشور خواهد بود. زمان بر بودن پروسه تولید خودرو، وجود رقبای متعدد و مشکلات ساختاری بانک ها و همچنین بیمه های کشور باعث شده تا میزان اثرپذیری آن ها بر خلاف صنعت حمل و نقل زمان بر و گاهاً کم باشد.

در میان شرکت های حمل و نقلی نیز، شرکت تایدواتر به عنوان شرکتی با پتانسیل های بالای سودآوری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

تاریخچه شرکت

تایدواتر شرکت ایرانی است که در زمینه ارائه خدمات بندری و دریایی و کشتیرانی، لایروبی، ترانزیت، عمران و فناوری اطلاعات فعالیت می نماید.

این شرکت در حال حاظر یکی از شرکتهای زیر مجموعه بانک مهراقتصاد است. در 24 اردیبهشت 1347 با سرمایه 10 میلیون ریال و با هدف فعالیت در زمینه های نصب و تعمیر لوله های زیر دریایی ساخت اسکله و نیز حمل و نقل دریایی در شهر تهران به ثبت رسید. بنیان گذار این شرکت در مهر 1346 با نام شرکت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه شد. این شرکت پس از یک سال با همکاری شرکت تایدواتر آمریکا تبدیل به شرکت سهامی خاص خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. درتاریخ 1383 وارد بورس اوراق بهادار شد و در سال 1387 در پی اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سهام مدیریتی این شرکت از سازمان مذبور به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت فراز انرژی دنا از زیر مجموعه های سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با خرید 64% سهم این شرکت سهامدار عمده تایدواتر می باشد.

فعالیت ها

* اجرای هرگونه خدمات کشتیرانی از جمله نمایندگی خطوط کشتیرانی

* انجام عملیات هیدروگرافی و لایروبی

* انجام عملیات راهنمایی کشتی ها و امور یدک کشی

* اجرای پروژه های عمرانی ساخت و سازهای دریایی

* انجام امور سوخت و آب رسانی

* انجام امور بندری نظیر تخلیه و بارگیری عملیات کانتینری

آخرین وضعیت تغییرات سرمایه شرکت

نقاط ضعف و قوت

ترکیب سهامداران

نقاط ضعف و قوت


نقاط ضعف و قوت

پرتفوی شرکت (بورسی)

نقاط ضعف و قوت

پرتفوی شرکت (غیر بورسی)

نقاط ضعف و قوت

نگاهی بر پیش بینی سود سال 93 بر اساس عملکرد 9 ماهه

نقاط ضعف و قوت

نکات مهم:

* شرکت در 9 ماهه سال 93 موفق به پوشش 87% سود عملیاتی شده است.

* بندر شهید رجایی در اواخر سال 92 به سازمان بنادر واگذار گردید این امر باعث کاهش 22% سود عملیاتی و 19% بهای تمام شده

نگاهی بر اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94

نقاط ضعف و قوت

نکات مهم:

* درآمدهای عملیاتی پیش بینی شده در سال مالی 1394 نسبت به سال مالی قبل 24% کاهش یافته،که این امر به دلیل کاهش حجم عملیات و عدم شناسایی درآمد قراردادهای اجاره ناشی از سایت های پردیس متحد و عملیات متفرقه بندر امام (عدم انعقاد قرارداد) و نحوه قرارداد منعقده اجاره پایانه کانتینری شماره یک منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی(27/10/93) می باشد. براساس مفاد این قرارداد هزینه های عملیاتی ناشی از واگذاری تجهیزات و ماشین آلات ناحیه هرمزگان از تعهد این شرکت خارج گردیده که بالطبع با توجه به انتقال هزینه های عملیاتی این ناحیه درآمدهای عملیاتی شناسایی شده در قرارداد مذکور،کاهش یافته است.همچنین با عنایت به عدم شناسایی درآمدهای مرتبط با عملیات متفرقه بندر امام و سایت های پردیس متحد هزینه های قابل اجتناب این قراردادها برای سال مالی 1394 درسرفصل بهای تمام شده لحاظ نشده است.

این امر در نهایت منجرگردید سود ناخالص نسب به سال قبل افزایش یابد.

* درآمد حاصل از اجاره مرتبط با درآمد حاصل از شناورهای نگین تاید یک و دو و اروند تاید 1000 و بارنج 15000 تنی و لایروب پیروز و سایر تجهیزات و ماشین آلات پس از کسر هزینه های عملیاتی می باشد.

این اجاره مربوط به شرکت بتا می باشد که اپراتور پایانه یک شهید رجایی است.

* کاهش عمده هزینه های مالی مرتبط با تسویه تسهیلات مالی دریافتی می باشد.

* کاهش درآمدهای سرمایه گذاری مرتبط با کاهش سود تقسیمی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار معادل 26% و سود تقسیمی شرکتهای فرعی و وابسته معادل 29% و سود سپرده بانکی به علت کاهش درآمد های عملیاتی و مدت ماندگاری وجوه(رسوب) معادل 59% و افزایش کاهش ارزش انباشته سرمایه گذاری در سهام می باشد.

این مقدار معادل 137478میلیون ریال می باشد که به معنی 210 ریال به ازای هر سهم است.

* کاهش عمده درآمدهای متفرقه مرتبط با تبدیل قراردادهای اجاره به رهن کامل می باشد(شرکت های زیرمجموعه)، بدین لحاظ برای سال مالی 94 درآمد اجاره ساختمان ها و انعقاد قرارداد اجاره برخی املاک در تهران برای سال مالی 1394 در نظر گرفته نشده است.

39 % از سود شرکت در پیش بینی سال 94 ناشی از درآمد سرمایه گذاری ها می باشد.

نمودار هزینه های مالی شرکت

نقاط ضعف و قوت

نمودار مقایسه سود عملیاتی و مقدار EPS شرکت

نقاط ضعف و قوت

نکات مهم:

* شرکت با تمرکز بر کنترل هزینه های سالیانه خود، سعی در افزایش حاشیه سود خود داشته است.

* از سال اعمال تحریم های مستقیم بر شرکت، میزان سود عملیاتی آن کاهش یافته است که شرکت با مدیریت صحیح سعی در احیای آن دارد.

روند تخلیه و بارگیری بر اساس TEU بندر شهید رجایی

نقاط ضعف و قوت

نکات مهم:

* بر اساس تعهد سازمان و بر مبنای بهره برداری از ظرفیت های جدید بندر شهید رجایی، مقدار TEU بندر شهید رجایی تا 8 میلیون پیش بینی شده است.

اهداف وبرنامه های کوتاه مدت:

* خرید محوطه اختصاصی جهت فعالیت های تخلیه، بارگیری و انبارداری پنبه در بندر شهید رجایی

* احداث 2 باب انبار به مساحت 13500 متر مربع در سایت 10 هکتاری بندر امام (ره)

* بهره برداری موقت از زمین 15 هکتاری بندر امام (ره) جهت پارکنیگ تانکرهای سوختی

* احداث انبار مسقف به مساحت 10 هزار متر مربع در بندر امیر آباد و تکمیل و نوسازی و بهسازی تجهیزات بندری

* خرید اراضی پشتیبانی در بنادر انزلی؛ امیر آباد و شهید رجایی

برنامه های بلند مدت:

* احداث سیلوهای 150 هزارتنی در بندر امام (ره)

* احداث سیلوی غلات 150 هزارتنی در بندر شهید رجایی

* احداث ترمینال مواد معدنی در بندر شهید رجایی

* احداث سیلوی 50 هزار تنی در بندر امیر آباد

* احداث ترمینال مواد معدنی در بندر امام (ره)

* احداث سایت انرژی در زمین 15 هکتاری بندر امام

* مشارکت سرمایه گذاران و فعالان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

برنامه افزایش سرمایه:

برنامه افزایش سرمایه تا سقف 1500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران، سود انباشته و آورده نقدی قابل تامین می باشد.

نکات قابل توجه:

* عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی در دو ترمینال انجام می شود. اپراتور ترمینال 1 با سقف 5/1 میلیون TEU ، شرکت بتا و اپراتور ترمینال 2 با سقف 8/1 میلیون TEU شرکت بندری سینا می باشد. لازم به ذکر است که کیفیت و سودآوری ترمینال 2 به مراتب بهتر از ترمینال 1 می باشد (با توجه به قراردادهای ترمینال 2 و عمق آب سکوهای پهلوگیری که بیشتر از ترمینال 1 می باشد).

* ترمینال 3 شهیدرجایی که در دست احداث می باشد تا سقف 7/2 میلیون TEU می تواند عملیات کانتینری داشته باشد. نکته قابل توجه آن که این ترمینال با آخرین تکنولوژی های روز دنیا در دست احداث می باشد که قابلیت پهلوگیری آخرین نسل از کشتی های غول پیکر و روز دنیا را خواهد داشت.

* قرارداد شرکت بندری سینا تا پایان سال 93 می باشد و برای سال 94 مجدداً بایستی مناقصه برگزار شود. طبق گفته مدیران سازمان بنادر، قرار بود که مناقصه مذکور، در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود (تاریخ مصاحبه 11 بهمن 1393) ولی با مصاحبه روز 2 خرداد 1394، این مناقصه به آخر شهریور ماه امسال موکول شد. نکته قابل توجه آن که با این تعویق، تاید واتر می تواند در صورت توافق هسته ای و گشایش سیاسی در تیر ماه سال جاری در مناقصه مزبور شرکت نماید که در صورت موفقیت تاثیر قابل ملاحظه ای بر سود آن خواهد داشت.

* تحریم شرکت تایدواتر توسط خزانه داری آمریکا انجام شده است که از لحاظ قوانین ایالات متحده، رئیس جمهور می تواند تحریم را بدون اجازه کنگره تعلیق یا لغو کند.

تحلیل نهایی شرکت با مفروضات فوق:

نقاط ضعف و قوت

نکات مهم:

* سود تحلیلی فوق با فرض 1/3 TEU به دست آمده است.

* با رفع کامل تحریم ها، تایدواتر برای سال های 95 به میزان 6 TEU و برای سال 96 تا سقف 8 TEU می تواند فعالیت خود را گسترش دهد که نشان از آینده روشن این شرکت و در کل آینده روشن صنعت حمل و نقلی دارد.

* با در نظر گرفتن P/E میانگین گروه حمل و نقل و میزان سود تحلیلی 94، رسیدن به قیمت 1200 تومان دور از دسترس نیست.

* افزایش سایر درآمدها به واسطه فروش مغازه تایدواتر واقع در خیابان فلسطین جنوبی و راه اندازی جرثقیل زنبوگن آلمانی در بندر امیر آباد می باشد.

* سناریوی عدم رفع تحریم ها و تحریم مجدد بندر شهید رجایی باعث افت شدید ترانزیت کالا خواهد شد.

* یکی از مزایای قابل توجه تایدواتر در مقایسه با هم گروهی های خود، علاوه بر تنوع در عملیات کانتینری در شمال و جنوب ایران اسلامی ، در داشتن انباری های اختصاصی غلات می باشد.

تهیه و تنظیم: رضا اسمعیل زاده/ عطااله صفر زاده





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
با سلام . جناب آقای مهندس صفر زاده عزیز تحلیل تان خیلی خیلی عالی بود دست تان درد نکند مرسی
تایدواتری
UNITED STATES
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
احسنت. تحلیل کامل و خوبی هست متشکر
فرامرزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
ممنون،انشااء بزودی تایدواتر به جایگاه اصلی خودش باز خواهد گشت
مهمان
GERMANY
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
بسیار کامل و جامع.
متشکر
کشکول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
تحلیل عالی عطا جان
حتاید سهم پرپتانسیلی است
رسول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
شرکتی با این همه تجهیزات و با بنادر اختصاصی در یکی از استراتژیک ترین منطقه جهان(هم خلیج فارس و هم خزر)که در صورت امکان میتونه کل حمل ونقل آسیای شرقی و منطقه عربی رو پوشش بده
در صورت اصلاح روابط ایران واعراب قراردادهای بزرگی رو هم بدست بیاره
خلاصه میتونه با مدیریت عالی یکی از بزرگترین شرکتهای حمل ونقل جهان بشه قیمتش: کمتر از 15 سنت
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
امان از سهامدار عمدش.
هميشه وقتي سهام رشد خوبي كرد همه ميخوان سهم رو بخرن.
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
خوب بود
ممنون
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
ممنون عطا جان تحلیل خوبی ارائه کردید، امیدوارم خبرهای خوشی از این سهم در روزهای آتی شنیده شود و همه سهامدارانش خوشنود شوند.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
جناب مهندس صفرزاده تحلیل جامع و کاملی بود . ممنونیم
سید محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
آیا مصادره اموال و مستغلات شرکت به علت وابستگی شرکت به نهادهایی مانند بسیج و سپاه بوده و در دولت جدید با شرکت برخورد شده است؟؟
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
از تحلیل خوبتان نهایت تشکر و قدردانی را دارم امیدوارم مسولین تاید واتر هم نگاه ویژه ای نسبت به این سهم داشته باشند.
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
تحلیل جامعی بود تشکر از تهیه کنندگانش به جرات می تونم بگم این شرکت یکی از پر پتانسیل ترین شرکتهای بورسی هستش وبا رفع تحریمها سود اوریش با پروژه های عظیمی که در دست تهیه دارد چندین برابر خواهد شد. بازار هم دیر یا زود این را خواهد فهمید.
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
خیییییییییییییلی عالی