بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳
مهندس ملك مدير عامل سايپا ديزل

توسعه افقي و عمودي استراتژي سايپا ديزل

شركت سايپا ديزل امسال نيز با صدور دو محموله صادراتي شامل: 77 دستگاه كاميون FM9 به ارزش تقريبي هر دستگاه بيش از 100 هزار دلار و دو دستگاه FM9 كشنده به ارزش بيش از 122 هزار دلار، ميزان صادرات خود را به حدود 8 ميليون دلار رسانده است.
کد خبر : ۱۵۰۰۴
توجه ویژه فعالان بازار سرمایه به شرکتهای خودرویی در نیمه دوم هر سال به طور سنتی و به خصوص در شرایط فعلی که شرکتهای اصل 44 در روند نزولی قراردارند باعث شد که در گفتگویی با مهندس ملک مدیر عامل سایپا دیزل به بررسی وضعیت صنعت خودرو سازی ( سنگین ) و شرکت سایپا دیزل بپردازیم که در ذیل از نظر می گذارانیم .

آقای مهندس ملک وضعيت خودروي سنگين در كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

توسعه تجارت و تراز بازرگاني كشور از منظر حجم واردات و همينطور توسعه برخي مراكز توليدي نظير پالايشگاه ها، همچنين تحقق مجدد پروژه هاي عمراني و تغيير فرهنگ هاي مصرف در شهرها به عنوان يكي از شبكه هاي مورد نياز خودروهاي تجاري به رونق اين صنعت كمك بسزايي كرده است.

همچنين ضرورت نوسازي ناوگان حمل و نقل تجاري و جايگزيني خودروهاي سنگين فرسوده، با توجه به دارا بودن عمر بالاي خودروها كه از يك سو باعث افزايش ميزان مصرف سوخت و از سوي ديگر باعث به مخاطره انداختن امنيت جاده ها شده است، آينده روشني پيش روي اين صنعت قرار داده است.

نياز بالقوه بازار به بيش از 50 هزار دستگاه، تقاضاي قابل تعمقي در اين صنف است، هرچند كه بين نياز و تقاضاي بالقوه و بالفعل، به دليل شرايط موجود، فاصله اي مطرح مي باشد. اما شايد اگر توان كليه خودروسازان فعال در اين بخش را نيز كنار يكديگر قرار دهيم، فراتر از نياز بالقوه موجود باشد.

به نظر شما رقباي سايپا ديزل در بازار چه شركت هايي هستند و چند درصد سهم بازار متعلق به سايپا ديزل است؟

بازار خودروهاي تجاري با توجه به گستردگي زياد، فعالان زيادي را در خود جاي داده كه آنها در كل رده هاي توليدي رقباي سايپا ديزل محسوب نمي گردند. علت اين است كه سايپا ديزل به عنوان يكي از اصلي ترين توليد كنندگان خودروهاي تجاري، بيشترين تنوع توليد اينگونه خودروها از سبك ترين خودروها تا رده فوق سنگين را در نوع باري و همچنين مسافري به خود اختصاص داده است. لذا خودروسازن متعدد در رده هاي خاصي مي توانند با ما رقابت كنند.

با توجه به اينكه برخي خودروسازان در هر بخش بصورت تخصصي كار كرده اند، شايد در برخي رده ها توانسته باشند سهم مناسبي از بازار را به خود اختصاص دهند، اما در جمع خودروهاي تجاري، نتوانستند به عنوان رقيب مطرح شوند.

بطور مثال، ايران خودرو ديزل فقط در بخش خودروهاي سنگين و بهمن ديزل در خودروهاي سبك رقيب ما محسوب مي شوند.

سهم بازار هدف گيري شده امسال نزديك به 50 درصد است، ضمن اينكه در سال قبل نيز شركت سايپا ديزل 23 درصد از سهم بازار را در اختيار داشت و از اين حيث در كل از ساير شركتها پيشي گرفت.

سايپا ديزل چه برنامه اي براي گسترش سهم بازار دارد؟

اين شركت چند شيوه جهت رسيدن به 50 درصد سهم بازار دارد. يكي توسعه افقي و عمودي محصولات است، بدينصورت كه محصولاتي در رنج خاص كه در گذشته در بازار خودروهاي تجاري ايران مطرح بوده، ولي مدتهاست از ديد خودروسازان مغفول مانده، امسال وارد بازار كرديم و همينطور در مورد محصولات موجود با تنوع كاربري سعي مي كنيم به بازارهاي جديد ورود كنيم.

راهكار ديگر، توسعه فعاليت ها در تعامل با بازار و در اختيارگيري سهم بازاري مي باشد كه تاكنون در اختيار شركت هاي رقيب قرار داشته است.

آيا شركت سايپا ديزل در زمينه صادرات محصولات خود اقدامي انجام داده است؟

بله، شركت سايپا ديزل در راستاي تحقق اهداف توسعه اقتصادي با تحقيقات موثر بازاريابي و ورود به كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي ميانه، گام هاي اثربخشي در امر صادرات برداشته است.

اين شركت با صادرات بيش از 43 ميليون دلار از محصولات خود به كشورهاي كويت، عراق، سوريه، يمن و ايتاليا، عنوان برترين صادر كننده گروه سايپا را در سال گذشته بدست آورد.

شركت سايپا ديزل امسال نيز با صدور دو محموله صادراتي شامل: 77 دستگاه كاميون FM9 به ارزش تقريبي هر دستگاه بيش از 100 هزار دلار و دو دستگاه FM9 كشنده به ارزش بيش از 122 هزار دلار، ميزان صادرات خود را به حدود 8 ميليون دلار رسانده است.

در راستاي توليد محصولات جديد و با كيفيت، شركت سايپا ديزل چه اقداماتي انجام داده است؟

يكي از افتخارات اين شركت توليد محصولات روز اروپاست كه با استاندارد EURO III با قابليت ارتقاء تا EURO 5 و با كيفيت بالا به بازار عرضه مي گردد، نمونه بارز اين موضوع، كاميون كشنده FH است كه توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران به عنوان كيفي ترين كاميون كشور در سال جاري لقب گرفته است و اخيرا نيز مقام هاي اول و دوم كيفي ترين محصولات نيز به سايپا ديزل تعلق گرفت، ضمن اينكه محصول فوتون ما فقط از ابتداي سال جاري تاكنون 54% افزايش كيفيت داشته است.

اين شركت قصد دارد تا پايان سال ميزان تنوع محصولات خود را از 24 به 36 نوع افزايش دهد، كه بدين منظور در شش ماهه نخست سال جاري، هفت محصول جديد شامل: كاميون‌هاي كمپرسي رنو ميدلام 2×4 و ولوو FM9 صادراتي با كاربري خدمات شهري، ميني‌‌بوسهاي 1+17 نفره مهسان در دو مدل Y و T، كاميون ولووFH440 6*4، كاميون ولووFH480 4*2 و كاميون ميدلام 2×6 به شبكه حمل و نقل باري و مسافري كشور معرفي نمود.

چه راهكارهايي براي سرعت بخشيدن به طرح نوسازي ناوگان خودروهاي سنگين فرسوده پيشنهاد مي كنيد؟

اخيرا طرحي با عنوان «نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي» به معاون محترم اجرايي رئيس جمهور تقديم كرده ايم كه چنانچه عملي شود، منفعت اقتصادي بالايي براي كشور به همراه دارد، اصولا نوسازي هر دستگاه كاميون فرسوده، مصرف سوخت را 43 ليتر در هر 100 كيلومتر كاهش مي دهد، ضمن اينكه افزايش سرعت، افزايش كلاس ناوگان، ايجاد رفاه و آسايش، كاهش آلودگي زيست محيطي و افزايش ايمني از ديگر محسنات جايگزيني خودروهاي سنگين فرسوده خواهد بود.

با توجه به اهميت طرح بنگاه هاي زودبازده، قدر السهم شركت سايپا ديزل در اين مقوله چقدر بوده است؟

به نظر مي رسد عليرغم توفيقاتي كه اين طرح در سطح كشور داشته است، در حوزه حمل و نقل همچنان محجور مانده است. با توجه به اينكه طبق آخرين آمار، فروش هر دستگاه خودرو سنگين،

براي 3 نفر، كاميون متوسط براي 2 نفر و كاميونت نيز براي حدودا 4/1 نفر اشتغالزايي در پي دارد، همچنين با توجه به سهل الوصول بودن خريد يك دستگاه خودرو تجاري و محدوديت سرمايه گذاري در امر اشتغال زايي در اين بخش، نياز است دولت محترم با نگاه ويژه تر نسبت به اين حوزه، علاوه بر امر اشتغال زايي، بطور غير مستقيم نسبت به نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي و افزايش سرعت حمل و افزايش ايمني و كاهش آلودگي اقدام كند.

از پاسخهای جامع شما سپاسگزارم .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر