بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
در صورت افزایش نرخ خوراک، شرکت پتروشیمی زاگرس بیشترین تأثیر را خواهد پذیرفت، زیرا حدود 90% گاز مصرفی آن خوراک است. کمترین تأثیر متوجه پتروشیمی شیراز با 30% مصرف خوراک خواهد بود
کد خبر : ۱۵۰۵۱۰
نویسنده :
یارمحمدی

اواخر سال 1393 با پیگیری های مستمر مجتمع های پتروشیمی و اتحادیه های ذیربط، نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها از سرفصل های بودجه خارج و بررسی ها برای تصویب یک فرمول بلندمدت برای نرخ خوراک آغاز گردید.

به گزارش بورس نیوز، فرمول مورد نظر توسط اعضای مجلس تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید. طبق فرمول مشخص شده، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بر مبنای میانگین وزنی گاز مصرفی در کشور تعیین خواهد شد. پس از تعیین فرمول، در بهمن ماه 1393 سه وزارت خانه اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت مکلف شدند تا ظرف مدت 6 ماه تکلیف نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را بر مبنای فرمول تعیین شده مشخص نمایند.

با توجه به اتمام مهلت 6 ماهه تعیین نرخ خوراک، زمزمه هایی مبنی بر تصمیم گیری در این مورد به گوش می رسد، اما هنوز خبر قطعی راجع به تصمیم گیری یا نرخ تعیین شده منتشر نشده است.

اغلب شرکت های پتروشیمی نرخ خوراک گاز سال 1394 خود را با نرخ 8 سنت در نظر گرفته اند و توجیه آن ها برای این کار، محاسبات برمبنای فرمول تعیین شده می باشد. گمانه زنی ها درمورد نرخ خوراک احتمالی بسیار زیاد است. برخی به تثبیت نرخ سال 1393 یعنی 13 سنت معتقدند و برخی دیگر کاهش نرخ خوراک توسط مجتمع های پتروشیمی را منطقی ارزیابی می کنند. از سویی از صحبت های وزیر نفت، بوی نرخ 18 الی 25 سنتی می آید.

در این گزارش پیش بینی شرکت های پتروشیمی از نظر نرخ خوراک و هزینه مواد اولیه مورد بررسی قرار داده شده تا تأثیر تغییر نرخ خوراک بر این شرکت ها مشخص شود. پیش بینی مقدار و مبلغ گاز مصرفی مهم ترین شرکت های مصرف کننده گاز شیرین به شرح زیر است:

تأثیر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بر چند شرکت

همانطور که مشاهده می شود تنها پتروشیمی پردیس به دلیل تفاوت در سال مالی، نرخ خوراک خود را مانند نرخ سال 1393 لحاظ نموده و سایر مجتمع ها با نرخ 8 سنت، خوراک خود را محاسبه کرده اند. اختلاف نرخ ها نیز به دلیل اختلاف در مالیات و ... می باشد.

در صورت افزایش نرخ خوراک، شرکت پتروشیمی زاگرس بیشترین تأثیر را خواهد پذیرفت، زیرا حدود 90% گاز مصرفی آن خوراک است. کمترین تأثیر متوجه پتروشیمی شیراز با 30% مصرف خوراک خواهد بود؛ البته توجه به این نکته ضروری می باشد که در این مورد خاص، پتروشیمی پردیس به دلیل اینکه نرخ خوراک خود را مشابه سال 1393 در نظر گرفته، تغییرات EPS کمتری خواهد داشت.

جدول زیر تأثیر افزایش نرخ خوراک به 13 سنت بر سود هر سهم واحدهای پتروشیمی در صورت ثبات سایر عوامل را نشان می دهد.

تأثیر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بر چند شرکت

ابوالفضل جعفری ماهوک

کارشناس سرمایه گذاری شرکت کاتوز آرمان پارس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
به قران قسم شما پتروشیمها از ترس نرخ خوراک می خواهید فرار کنید این دولت حقش را می خواهد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
آره این دولت حقشا میخواد حتی اگه به قیمت نابودی صنایع باشه .همه ی اون صنایعی هم که در حال نابودیه تقصیر دولت نیست. دولت فقط حقشا از اونا میخواد تقصیر خودشونه .کلا" قیمت سهام که ارزون میشه تقصیر دولت نیست چون دولت بعد از رشد کم قیمت میخواد سهمشا بگیره .
محمد
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
این دولت یه کاری کرده که خود سپاهش که مملکت رو گرفته از خرید مخابرات پشیمون شده میگه بیا بابا مال خودت! ما هم همینو میگیم اقا اصلا غلط کردیم هرچی شما میگی درسته این پتروشیمی ها همه رانتی اند بیا به همون قیمت خرید سهام ما رو بخر برو حالشو ببر! سود نخاستیم پولمون رو پس بده اگه راس میگی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
همین مونده یکبار دیگه نرخ خوراک را گرون کنند تا دیگه در بورس کلا"تخته بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
این حرفا چیه؟ اینا رفتن پیش وزیر نفت گفتن 25 سنت هم ما سود می کنیم!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
تا بازار رو مثبت دیدین هی فاز منفی بدین.!!!
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
سلام
در این مدت خوراک ارزان میگرفتند و در سود بودند به خیل خودشان فکر میکردند عجب مدیریتی ما داریم در حالی که این مدیریت را سوپری محل هم انجام میداد خیلی بهتر ........ تاکی باید به این گونه صنایع باج داد و همه مشکل عدم مدیریت چرا دست بردارنیستند و کار به افراد شایسته واگذار نمیشود ؟
شکرستان
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
خوب معلومه که چرا دست افراد لایق نمیدهند چون که ..........
بقیه را خودت فکر کن.
محمد
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
شما هم مثل اقا عطا فک کنم از سعودی و قطر دلار میگی که به نفع صنایع اونا حرف میزنی!!!!!!! صبر کن ویکی لیکسش دربیاد چه کسایی که از اونا دلار نگرفتن!!
فربد
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
دقیقا این نظر درسته چون آمار ها نشون میده که اگه دولت ها از صنایع سنگین مثل پتروشیمی و پالایشگاهی همیشه حمایت کنه همیشه اون شرکت ها به حمایت دولت وابسته میشن و هیچ تحرکی برای کشف و دراختیار گرفتن بازارهای رقابتی نمیکنند پس بهتره حمایت قطع شه و اونها (پترو ها) هم بعد 2 تا سه سال یا نسلشون منقرض میشه یا خیلی محکم و با اقتدار سود سهامشون واقعا بالا میره شما هم باید الان سهام پترو شیمی هاتو خالی کنی
محمدرضا پدیدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
بیشتر تولید پتروشیمی ها صادر میگردد بنا براین با توجه به قیمت منطقه خا ورمیانه بایستی نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین شود تا قابل رقابت باشد مثلا نرخ گاز هر متریک تن در قطر حدود 4 سنت عربستان 7سنت است . در ایران حد اکثر بایستی 8 سنت باشد وگرنه بیشترین صدمه را سهامداران حفیفی میخورند .
محمد
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
اگر انجا 4 سنته اینجا باید ماکزیمم 3 سنت باشه.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
اگه اسناد جدید ویکی لیکس دربیاد معلوم میشه کیا پول گرفتن از سعودی که گتروشیمی ایران رو با بالابردن خوراک زمین بزنن