بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر : ۱۵۰۶۱۲
بلومبرگ در گزارشی با عنوان « نیروهای ایرانی و آمریکایی از پایگاهی مشترک در عراق استفاده می کنند »، نوشت: ارتش آمریکا و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق در حال نزدیک و نزدیک تر شدن به یکدیگر هستند تا جایی که حتی از پایگاهی مشترک استفاده می کنند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: دو مقام بلندپایه آمریکایی این موضوع را تأیید کردند که نظامیان آمریکایی و گروه شبه نظامی شیعه در حال استفاده از پایگاه نظامی تقدم Taqqadum در استان الانبار هستند، یعنی همان پایگاهی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال اعزام 450 نظامی دیگر به آن به منظور کمک به آموزش نیروهای محلی است که در حال مبارزه با تروریست های داعش هستند.

بلومبرگ ادعا کرد: اگر روابط شکننده بین ارتش آمریکا و شبه نظامیان شیعه تیره شود و نیروهای مورد حمایت ایران تصمیم بگیرند بار دیگر نظامیان آمریکایی را هدف قرار دهند، این اقدام فاجعه بار خواهد بود.

آمریکا به صورت مستقیم اقدام به آموزش واحدهای موسوم به نیروهای بسیج مردمی نمی کند، واحد هایی که شامل دهها هزار عراقی می شود که به همراه هزاران شبه نظامی برای مبارزه با داعش داوطلب شده اند .

آمریکا به صورت مستقیم تسلیحات تنها در اختیار دولت عراق و نیروهای امنیتی عراقی قرار می دهد. تسلیحات آمریکایی اغلب به دست گروه هایی مانند حزب الله عراق می افتد. گاهی اوقات این همکاری های نظامی بسیار صریح و آشکار انجام می شود. یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد فرماندهان برخی از شبه نظامیان شیعه در مراسم سخنرانی نظامیان آمریکایی حضور دارند .

این مقام آمریکایی همچنین گفت این همکاری با گروه های تروریستی که سبب کشته شدن نظامیان آمریکایی شده اند ، امری اجتناب ناپذیر تلقی می شود زیرا آمریکا در حال ترغیب عراقی ها برای مبارزه با داعش است اما این اقدام می تواند برای منافع آمریکا در طولانی مدت غیر سازنده باشد.

شبه نظامیان متشکل از داوطلبان شیعه هستند و رهبری آنها را ابو مهدی المهندس رئیس حزب الله عراق بر عهده دارد . المهندس یکی از افراد نزدیک به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می شود.

دیگر شبه نظامیان حاضر در مبارزه علیه شورشیان داعش عصائب اهل الحق نام دارند که در سال 2007، در نزدیکی کربلا پنج نظامی آمریکایی را کشتند. این گروه تا به امروز به سبب کشتن نظامیان آمریکایی به خود افتخار می کند. سخنگوی این گروه شبه نظامی در ماه فوریه در مصاحبه ای از اقدام نیروهای این گروه به کشتن نظامیان آمریکایی دفاع و اعلام کرد این شبه نظامیان شمار بسیار بیشتری از نظامیان آمریکایی را کشته اند.

آمارها در ارتباط با شمار جنگجویان شیعه عراقی در پایگاه نظامی تقدم متفاوت است. یکی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد شمار کمی از این شبه نظامیان در این پایگاه حضور دارند که با نیروهای امنیتی عراقی همکاری می کنند و این در حالی است که شمار زیادی از نیروهای بسیج مردمی در میدان های جنگ از جمله در رمادی که تحت کنترل داعش قرار دارد ، مستقر هستند.

یکی دیگر از مقامات بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد صدها شبه نظامی شیعه اخیرا در این پایگاه حضور داشته اند و برای انجام عملیات در مناطق اطراف در این پایگاه در رفت و آمد هستند.

دولت آمریکا در پی دریافت تضمین هایی رسمی از دولت عراق در این باره بوده است که شبه نظامیان شیعه حاضر در این پایگاه در امور نظامیان آمریکایی مداخله نخواهند کرد. اما شک و تردید های گسترده ای در این باره وجود دارد که سیاست مداران در بغداد بر این شبه نظامیان کنترل دارند. تاکنون و طی 11 ماه از زمان حضور نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در عراق ، شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و نظامیان آمریکایی در مبارزه با دشمن مشترک با یکدیگر دچار مشکل نشده اند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غضنفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
اﻻﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ،
تو تهران باهم مسابقه والیبال میدن
ﺗﻮ ﻋﺮﺍﻕ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻣﯿﺠﻨﮕﻦ
ﺗﻮ ﯾﻤﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﻫﻢ ﻣﯿﺠﻨﮕﻦ
ﺗﻮ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻫﻢ ﻣﯿﮕﺮﺩﻥ
ﺗﻮ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻣﯿﮑﻨﻦ
ﺗﻮ ﺳﻮﺋﯿﺲ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﻣﯿﮑﻨﻦ
ﺧﺪﺍ ﺷﺎﻫﺪﻩ ﻣﺎ ﮐﻪ ﮔﯿﺞ ﺷﺪﯾﻢ
.
ﺧﻮﺍﻫﺮﻡ ﺷﻤﺎ ﺣﺠﺎﺑﺘﻮ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﭼﯽ ﻣﯿﺸﻪ..