بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
در بررسی های بورس نیوز مشخص شد:

احتمال تغییر سود "شیراز" با نرخ خوراک 13 سنت

بعد از کش و قوس های زیاد، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با افزایش حدود 400 درصدی، 13 سنت شد و موجب کاهش شدید حاشیه سود واحدهای پتروشیمی گردید.
کد خبر : ۱۵۰۶۳۱
نویسنده :
یارمحمدی

در زمستان سال 92 بود که نمایندگان مجلس موضوع رانت زدایی از صنعت پتروشیمی را مطرح کرده و موضوع افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را در قانون بودجه سال 93 کل کشور مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز، بعد از کش و قوس های زیاد، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با افزایش حدود 400 درصدی، 13 سنت شد و موجب کاهش شدید حاشیه سود واحدهای پتروشیمی گردید.

بعد از تلاش های متولیان امر و پیگیری های انجمن های صنفی مربوط در سال 93، موضوع تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی از بودجه سالانه خارج و تصمیم بر این شد تا طبق یک فرمول مصوب بلند مدت، دولت مسئولیت تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را به عهده گرفته تا از نوسانات شدیدی نظیر آنچه در سال 92 اتفاق افتاده پیش گیری شود.

بر اساس فرمول تصویب شده، دولت موظف شده قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی را با رعایت معیارهای متناسب وزنی درآمد حاصل از فروش گاز، قیمت گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، متوسط قیمت گاز و یا مایع صادراتی و وارداتی، قیمت محصول، حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی، ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تعیین کند.

بر این اساس تقریباً اغلب واحدهای پتروشیمی به جز پتروشیمی پردیس نرخ خوراک خود را برای سال 94 معادل 8 سنت پیش بینی کرده اند.

سه وزارتخانه اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت مکلف شدند تا ظرف مدت 4 ماهه که از بهمن سال گذشته آغاز شده، تکلیف نرخ خوراک این واحدها را مشخص نمایند اما با گذشت 100 روز از ابتدای سال 94 هنوز خبری از تعیین نرخ خوراک این مجتمع ها نشده است.

در این گزارش با بررسی صورتهای مالی شرکت پتروشیمی شیراز با 30 درصد خوراک گاز مصرفی، می توان گفت در مقایسه با دیگر شرکت های این گروه، با تغییر نرخ به 13 سنت کمترین تأثیر را از این امر می پذیرد چرا که همانطور که اشاره شد میزان گاز مصرفی این شرکت به نسبت دیگر واحد کمتر می باشد.

بر اساس این گزارش و با توجه به سود 653 ریالی که برای سال 94 برآورد شده، در صورتی که نرخ 13 سنت برای این شرکت ها تصویب و اعلام شود 106 ریال سود هر سهم به اندازه 16 درصد کاهش خواهد داشت.

در پایان این گزارش می افزاید؛ با توجه به سخنان مسئولین شرکت انتظار تکمیل و به بهره برداری رسیدن طرح اوره و آمونیاک سوم را داریم که این امر می تواند به افزایش تولید و صادرات پتروشیمی شیراز کمک کند و با توجه به گزارشات ارائه شده از این شرکت، طرح اوره و آمونیاک چهارم را نیز در صورت اخذ مجوزات لازم از دولت در دست پیگیری دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
برو برای تعدیل منفی پتروشیمی شیراز! دم وزارت نفت گرم! فردا
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
بورس نیوز خبر یکسال پیش رو چرا دوباره اعلام میکنی