بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
با نگاهی به شرکت صنعتی بهشهر بررسی شد:

برآورد سود "غبشهر" تا سال 95

شركت صنعتي بهشهر بزرگترين و قديمي ترين واحد توليد كننده انواع روغن گياهي خوراكي در ايران است که در سال1330 تحت نام شركت پنبه پاك کني بهشهر به ثبت رسيده و در سال 1373 به شركت سهامي عام تبديل گرديده است.
کد خبر : ۱۵۰۶۹۰
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه شرکت

شركت صنعتي بهشهر بزرگترين و قديمي ترين واحد توليد كننده انواع روغن گياهي خوراكي در ايران است که در سال1330 تحت نام شركت پنبه پاك کني بهشهر به ثبت رسيده و در سال 1373 به شركت سهامي عام تبديل گرديده است. موضوع فعاليت اصلي شركت عبارت است از تاسيس و بهره برداري از كارخانجات پنبه پاك كني، روغن کشی، تصفيه روغن و سایر کارخانجات و توليد انواع محصولات از قبيل روغن، پنبه، لينتر و كنجاله. اين شركت در حال حاضر محصولات خود را با نامهاي تجاري« لادن، لادن طلايي، بهار، نسترن، ترد سرخ، شاه پسند، عافيت، مينولا و مارال» توليد و عرضه مي نمايد. بهره برداری از کارخانه با ظرفیت 250 تن در تاریخ تاسیس آغاز شده ولی ظرفیت فعلی شرکت به میزان 500،000 تن در سال می باشد. شرکت در حال حاضر حدود 35درصد بازار کشور را در اختیار داشته و در این زمینه رتبه نخست را در بین شرکتهای تولید کننده روغن را در ایران دارا می باشد. همچنین از نظر تکنولوژی شرکت دارای پیشرفته ترین و کاملترین دستگاه های تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی در سطح کل کشور می باشد.

سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 6.5 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 1023000 میلیون ریال افزایش یافته است. این شرکت که از قدیمی های بورس تهران است در خرداد ماه سال 1374 با نماد "غبشهر" به بورس اوراق بهادار تهران راه یافته است.

سهامداران

سهامدار عمده شرکت که بالغ بر 80درصد از سهام غبشهر را در اختیار دارد شرکت صافولا بهشهر میباشد. هلدينگ صافولا که مالکیت و مدیریت آن بر عهده عربستانی‌هاست به رياست سليمان بن عبدالقادر المهيدب، عرضه كننده روغن خوراكي، شكر و دیگر مواد اوليه غذايي در بازارهای جنوب غرب آسيا و شمال آفریقا است با وجود تنش‌هاي موجود، به آرامي و بي سر و صدا در ایران رونق گرفته و فعالیت میکند و هم اكنون يكي از بزرگترين شركت‌هاي مواد غذايي جنوب‌غربي آسيا میباشد. البته صافولا بهشهر پیش از این سهامدار شرکت مارگارین نیز بود که در سال گذشته طی تفاهمی با شرکت توسعه صنایع بهشهر، سهام خود را به این شرکت واگذار نمود و در عوض سهام توسعه صنایع بهشهر در غبشهر را از این شرکت خریداری نمود. به گونه ای که در حال حاضر مالکیت غمارگ از آن وبشهر و مالکیت غبشهر در دستان صافولای عربستان میباشد.


برآورد سود

شرکت در یک نگاه

برآورد سود

مفروضات سناریو بشرح زیر است

سال 94

فروش:

نرخ فروش: با فرض اینکه 5درصد افزایش نرخ فروش برای سال 94 اعمال شود و این نرخ برای 6ماهه دوم مجوز بگیرد برابر با میانگین نرخ فروش در 3 ماهه واقعی اول، نرخ فروش بدون تخفیف در 3ماهه دوم و نرخ فروش با 5 درصد افزایش در 6 ماهه دوم فرض شده است.

مقدار فروش: برابر با بودجه 94 در نظر گرفته شده است.

بهای تمام شده:

نرخ مصرف روغن: با فرض روند افزایشی دلار مبادلاتی و روند کاهشی نرخ جهانی روغن نرخ روغن 2864 تومان فرض گردیده است.

مبلغ مصرف لوازم بسته بندی و سایر نیز برابر با بودجه 94 فرض گردیده است.

مقدار مواد اولیه: مصرف شده برابر با میزان بودجه 94 شرکت در نظر گرفته شده است.

سال 95

سناریو1:

فروش: با فرض اینکه 5 درصد افزایش نرخ برای کل سال 95 اعمال شود.

بهای تمام شده: طبق روش محاسبه نرخ خرید روغن خام در سال 94 تنها با این اختلاف که با فرض تک نرخی شدن دلار در نرخ 3300 تومان در سال 95 نرخ خرید این محصول3255 تومان فرض گردیده است. همچنین مبلغ مصرف لوازم بسته بندی با فرض افزایش 14 درصدی دلار به 3300 تومان و افزایش 17 درصدی تورم برای سال 95 نسبت به بودجه سال 94 افزایش داده ایم. مبلغ سایر مواد نیز با فرض تورم 17 درصدی نسبت به بودجه 94 افزایشی فرض شده است.

سناریو2:

همانند مفروضات سناریو1 با این تفاوت که نرخ ارز در قیمت 3100 تومان تک نرخی گردد.

سایر نکات مورد توجه در بودجه شرکت:

· دستمزد مستقیم با نرخ رشد 17 درصدی نسبت به سال مالی 93 فرض شده است.

· هزینه های عمومی،اداری و تشکیلاتی، هزینه های مالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، خالص درآمد(هزینه های) متفرقه برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.

· نرخ مالیات برابر با نرخ مالیات بودجه 25 درصد در نظر گرفته شده است.

· کاهش درصد هزينه هاي عمومي اداري و تشکيلاتي عمدتا ناشي ازکاهش هزينه هاي تبليغات و بازاريابي مي باشد

· در بودجه تهیه شده شرکت هیچگونه افزایش نرخی در قیمت های فعلی لحاظ نشده است و با توجه به افزایش هزینه های تولید، از اواخر فروردین ماه کلیه تخفیفات اعطایی به مشتریان حذف شده است تا بخشی از هزینه های ذکر شده در عملکرد شرکت از این طریق جبران گردد. بدیهی است که در صورت تصویب افزایش نرخ، با توجه به درصد افزایش نرخ و نوع کالاهای مشمول افزایش نرخ، اثر آن بر سودآوری شرکت محاسبه و در اولین فرصت ممکن به سازمان بررسی اوراق بهادار اعلام خواهد شد.

· نرخ خريد روغن خام در سه ماهه ابتداي سال به دليل خريد از منابع داخلي بيشتر از پيش بيني کل سال بوده است. ليکن با توجه به برطرف شدن موانع واردات عمده خريد روغن مورد نياز براي باقيمانده سال از محل واردات خواهد بود و انتظار ميرود ميانگين نرخ کاهش يابد.

· عوارض گمرکي واردات ورق و حلب به 15 درصد افزايش يافته است مضافا اينکه اين کال از شمول تخصيص ارز مبادله اي خارج شده است.

· عوارض گمرکي واردات روغن خام از ابتداي سال 1394 براي روغن پالم از 4درصد به ده درصد و ساير روغنهاي خام از 4 درصد به 7 درصد افزايش يافته است.

· هزينه هاي انتقال پول 6% در نظر گرفته شده است که با توجه به توافق هسته ای امکان کاهش آن و در نتیجه افزایش سود شرکت از این محل وجود دارد. به گونه ای که اگر فرض شود هزینه نقل و انتقال پول پس از توافق احتمالی تا سطح 3درصد کاهش یابد سود سال مالی 94 قابلیت افزایش تا سطح 2200 ریال داشته و سود سال مالی 95 نیز میتواند تا سطح 3250 ریال افزایش یابد.

· پوشش 28 درصدی بودجه سال مالی جاری شرکت و تحقق 478 ریال از 1689 ریال سود پیش بینی شده، به نسبت مدت مشابه سال قبل رشدی 41 درصدی را نشان داده و حکایت از وضعیت خوب شرکت نسبت به سال گذشته میکند.

· سیاست انقباضی بانک مرکزی در سال گذشته با وجود اینکه روغن در زمره کالاهای ضروری طبقه بندی شده و کم کشش میباشد باعث ایجاد فشار نقدینگی به شرکتهای صنعتی روغن گردیده و شرکتها جهت فروش بیشتر اقدام به جنگ قیمتی به منظور جبران نقدینگی خود نموده اند. ولی پیش بینی میشود با انبساطی تر شدن سیاستهای دولت این ریسک برای شرکت از میان برود یا حداقل کمرنگ تر شود.

محاسبات مربوط به برآورد نرخ روغن مصرفی:

با توجه به آخرین صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت، میزان موجودی اول دوره بیانگر این است که شرکت تقریبا هر سه ماه یکبار روغن خام مصرفی خود را تهیه می نماید و بنابراین به نظر می رسد که روغن مصرفی در 3 ماهه اول سال مالی94 مربوط به روغن خریداری شده در 3 ماهه ماقبل یعنی پاییز سال 93 می باشد. اگر روند خرید را بدین روال به 3 ماهه های بعدی عطف دهیم و با توجه به روند کاهش قیمت جهانی روغن و روند افزایش نرخ ارز مبادلاتی نسبت به قیمت های حاکم در فصل پاییز می توان برآوردی تقریبی از قیمت های مصرفی روغن شرکت تا پایان سال مالی 94 به شرح جدول ذیل داشته باشیم:

برآورد سود

جداول برآورد فروش

برآورد سود

برآورد سود

برآورد سود

جداول برآورد بهای تمام شده

برآورد سود

برآورد سود

برآورد سود

تفکیک هزینه های قیمت تمام شده كالای فروش رفته در ظرفیت پیش بیني شده

برآورد سود

· هزینه سربار در سال94 و 95 طبق روال سال قبل 2 درصد از مواد مستقیم فرض گردیده است.

· سال 94: با فرض افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد نسبت به سال 93

· سال 95: با فرض افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد نسبت به سال 94

صورت سود و زیان پیش بینی شده

برآورد سود

تحلیل حساسیت:

به دلیل بالا بودن نسبت فروش به سرمایه و در نتیجه اهرم بالای شرکت تغییرات کوچک در آیتم های فروش و بهای تمام شده شرکت سود هر سهم می تواند دستخوش تغییرات قابل توجهی گردد. همان طور که در جدول ذیل مشاهده میشود هم جهت با هر یک درصد تغییر در فروش شرکت سود هر سهم شرکت 13 درصد تغییر و با هر یک درصد تغییر در بهای تمام شده در جهت عکس آن سود هر سهم شرکت 11 درصد تغییر می یابد.

برآورد سود

کارشناس تحلیل کارگزاری بانک تجارت: نجمه غلامپور



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین محمدی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
با تشکر از سرکار خانم غلامپور بابت تحلیل خیلی عالی شرکت صنعتی بهشهر باید عرض کنم غبشهر یک سهام بنیادی خیلی قوی است که باتوجه به سیاست تقسیم سود 50% در حال حاضر سود انباشته ای بالغ بر 4 برابر سرمایه داره که در آینده با تبدیل به افزایش سرمایه باعث بالا رفتن ثروت سهامداران می شود وخواه ناخواه با گرفتن افزایش نرخ باعث بالا رفتن EPS شرکت می شود .یا علی پرسود باشید.
ن.شا
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
سلام وقتتون بخیر
پدر من سال 74 تعدادی سهم خریداری کردن از شرکت صنعتی بهشر (سهامی عام ) الان نمیدونم چطور باید پیگیری کنم که در چه وضعیتی هست . اگر امکان داره لطفا راهنمایی کنید.
با تشکر