بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
مدیر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان عنوان کرد:

فرصت ها و تهدیدهای صنعت پتروشیمی/آخرین وضعیت زیرمجموعه های "پارسان"

فاز سوم طرح اوره شرکت پتروشیمی شیراز طی سال جاری به بهره برداری می رسد و همچنین فاز سوم پروژه اوره شرکت پتروشیمی پردیس طی سال آینده به اجرا در خواهد آمد که آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری "پارسان" و دو زیر مجموعه مذکور اعمال می کند.
کد خبر : ۱۵۰۷۰۹
نویسنده :
جمشیدی

نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی در حالی مشخص نیست که این واحدها جهت تدوین بودجه سال مالی خود قطع به یقین نمی دانند چه قیمتی را لحاظ کنند و در پی آن سهامداران و فعالان بازار سرمایه نیز در سردرگمی به سر می برند.

عدم شفاف بودن نرخ خوراک مصرفی، بزرگترین چالش واحدهای پتروشیمی

مدیر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در حالی طی ماه های پایانی سال گذشته فرمولی را برای نرخ گاز مصرفی تعیین کرد که اکنون با گذشت سه ماه از سال جاری هنوز فرمول مذکور به عدد و رقم تبدیل نشده تا به واحدهای پتروشیمی ابلاغ شود. علاوه بر این، کارشناسان و مدیران "پارسان" بر اساس محاسبات خود بر مبنای فرمول مذکور و میانگین وزنی مصرفی قیمت 7 تا 8 سنتی را برای خوراک مصرفی تعیین نمودند، اما از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه وزارت نفت صحبت از خوراک 13 سنتی است و بهانه آنها برای چنین اظهاراتی توان شرکت های پتروشیمی جهت دستیابی به سود حتی با نرخ خوراک 13 سنتی است.

نبی زاده افزود: دیدگاه دولتمردان و مقامات مسئول متفاوت از قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی است که روش دولت منطقی نمی باشد و این عملکرد یکی از تهدیدهای موجود در این صنعت برای سرمایه گذاری جدید به شمار می رود. چراکه مشخص نیست دولت چه رفتاری را در خصوص نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی و حتی پالایشی در پیش می گیرد.

وی با بیان مثالی از شرایط سرمایه گذاری کشورهای خارجی، ادامه داد: به طور مثال در کشور آمریکا در حالی واحدهای پتروشیمی از خوراک 12 تا 13 سنتی استفاده می کنند که شرایط سرمایه گذاری در این کشور همچون فاینانس، تکنولوژی و تجهیزات و لایسانس پتروشیمی فراهم و مهیا است و از این رو خوراک 13 سنتی برای آنها مقرون به صرفه است. علاوه بر این شرایط اقتصادی در کشورهای مختلف متفاوت است و تورم حدود 10 تا 15 درصدی کشورمان بر هزینه بهره ناشی از دریافت فاینانس تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، با مقایسه شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور قطر که از لحاظ سطح ذخایر گازی با کشورمان یکسان است، می توان گفت که در حالی نرخ خوراک 7 تا 8 سنتی به مجموعه های پتروشیمی کشور قطر تحویل داده می شود که تورم در این کشور وجود ندارد و شرایط سرمایه گذاری و سودآوری آنها برخلاف کشور ما محدودیت ندارد.

جلوگیری از خام فروشی، با فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری جدید

مدیر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در مقابل به مزیت های موجود در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به طور کلی ماهیت این صنعت دارای ارزش افزوده بالایی است. چراکه با استفاده از تجهیزات در اختیار خود مواد اولیه را به موادی با ارزش افزوده بالا تبدیل می کنند و به همین دلیل از حاشیه سود بالایی برخوردار هستند. از این رو انتظار می رود تا در صورت تضمین قیمت گاز طبیعی مصرفی برای دوره میان مدت بسترهای لازم برای سرمایه گذاری فراهم شود و با برخورداری از ذخائر گازی فراوان از خام فروشی جلوگیری شود.

احتمال اعلام تعدیل منفی زیر مجوعه های "پارسان" در صورت تعیین خوراک 13 سنتی

نبی زاده در ادامه پیرامون تأثیر پذیری شرکت های پتروشیمی از تعیین نرخ خوراک 13 سنتی اظهار داشت: همانطور که عنوان شد زیر مجموعه های "پارسان" به جز پتروشیمی پردیس بر طبق محاسبات خود در خصوص فرمول ارائه شده توسط مجلس شورای اسلامی نرخ خوراک هشت سنتی را در بودجه سال مالی جاری خود لحاظ کرده اند که در میان آنها شرکت پتروشیمی زاگرس به دلیل اینکه نسبت گاز طبیعی مصرفی آن بیش از سوخت مصرفی است، تأثیر منفی بیشتری از تعیین نرخ خوراک 13 سنتی می پذیرد و در صورت تحقق این امر زیر مجموعه های "پارسان" تعدیل منفی سود برآوردی را اعلام خواهند کرد.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه "پارسان" در این خصوص افزود: مجموعه های مذکور طی سال 93 نسبت به سال 92 از لحاظ مقدار تولید و سودآوری مناسب عمل کرده اند و بودجه برآوردی خود را پوشش داده اند. همچنین طی سال گذشته به دلیل بهره برداری از برخی از فازهای طرح پارس جنوبی مشکل قطعی گاز شرکت های پتروشیمی وجود نداشت.

اجرای دو طرح توسعه ای طی سال جاری و آینده

مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در خاتمه با اشاره به طرح های توسعه ای زیر مجموعه های بورسی "پارسان" گفت: فاز سوم طرح اوره شرکت پتروشیمی شیراز طی سال جاری به بهره برداری می رسد و همچنین فاز سوم پروژه اوره شرکت پتروشیمی پردیس طی سال آینده به اجرا در خواهد آمد که آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری "پارسان" و دو زیر مجموعه مذکور اعمال می کند. البته این امر طی سال اول بهره برداری به دلیل عدم استفاده از ظرفیت کامل تولید چندان قابل توجه نخواهد بود و از سال های بعد در وضعیت شرکت ها نمایان می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
بورس نیوز جان . پول یارانه پالایشگاهها را از جیب ما سهامداران برداشته اند این کار حرام را با کمال پررویی انجام میدهند . شما که الان دیگه با ما هم قطار هستید چکار کنیم
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
آخه این چه زمان خبر دادن بود اول صبح ...زمان مذاکرات...واقعا خدا لعنت کنه کسایی که با زندگی و سرمایه مردم بازی می کنند...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
اقای وزیر نفت
در جلسه رای اعتماد به مجلس گفتید "اگر من خوب نبودم نفتی ها به شما مجلس می گفتند نگذارید این ادم بیاید." و همین را دلیل کفایت خود دانستید. امروز ببینید که نفتی ها چه می گویند؟ مدیر یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی و پالایشی علنا به شما معترض است. مابقی هم همین طور. ایا باز هم همان ادعای روز اعتماد مجلس را دارید؟