بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر : ۱۵۰۷۱۸

در حالی از خوش بینی ناشی از مذاکرات به‌عنوان تنها عامل تاثیر‌گذار بر رشد بازار نام برده می‌شود که برخی از کارشناسان میزان تاثیر‌پذیری بازار از مذاکرات را تا 25 درصد عنوان می‌کنند. در واقع فعالیت بازار سرمایه طی دوره‌های قبلی مذاکرات هسته‌ای، نشان داده است که بهبود شرایط کلان اقتصادی در پی توافق‌هایی است که می‌تواند تاثیر پذیری بازار سرمایه از مذاکرات را افزایش دهد.

 

بر این اساس با توجه به تورم 6/ 15 درصدی خرداد ماه بنا به آخرین گزارش بانک مرکزی، بازار هنوز نشانه‌هایی از بهبود در فضای اقتصادی کشور مشاهده نکرده است تا به این واسطه شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات باشیم.


یک‌کارشناس بازار سرمایه در بیان علل ریزش اکثر سهم‌ها، به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از بازار اشاره کرد که به موجب یکی از این نظریه‌ها، شاخص کل در صورت تداوم شرایط اقتصادی کنونی و ادامه تحریم‌ها بیش از 15000 واحد دیگر یعنی حدود 25 درصد دیگر افت خواهد داشت.


وی به واکنش بسیاری از فعالان بازار سرمایه درخصوص این نظریه اشاره کرد؛ به گونه‌ای که منتقدان در پاسخ به آن عنوان کردند که بورس در شرایط کنونی در انتهای مسیر اصلاحی خود قرار دارد و با نزدیک شدن به موعد مذاکرات در 10 تیر احتمال بازگشت شاخص کل به سمت اعداد قبلی بیشتر است.


اما حسین عبدی برای بررسی جایگاه بورس در زمان کنونی به دور از نظریه پردازی، توجه به چند  مولفه مهم را حائز اهمیت دانست و اولین مولفه را کاهش نقدینگی موجود در بازار سرمایه و کاهش معنا دار ارزش معاملات ذکر کرد.


وی اظهار کرد:‌ این امر زمانی پررنگ تر می‌شود که عملا می‌بینیم بازار توان افزایش تقاضا را ندارد و نسبت به اخبار مثبت برخی از سهم‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد. ایران‌خودرو و گروه بهمن از جمله سهامی هستند که با تعدیل مثبت و اخبار و گزارش‌های خوبی بازگشایی شدند، اما عملا طرف عرضه به هر قیمتی سعی بر فروش سهام خود داشت و طرف تقاضا قدرت مقابله با عرضه‌ها را نداشته و دیدیم که این سهم‌ها بدون نوسان قیمتی مثبت و تا حدودی منفی بازگشایی شدند.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش ارزش معاملات در ماه‌های اخیر و عدم انتظار رشد قیمتی سهام در شرایط کنونی، مولفه دوم را به شرایط کلان اقتصادی نسبت داد؛ مساله‌ای که ریسک‌های بازار را به حدی افزایش داده که عملا پول‌های حجیم ترجیح داده‌اند فعلا ورودی به بازار نداشته باشند.
وی با اشاره به عدم مطلوبیت شرایط کلان اقتصادی کشور، از تورم دورقمی، رکود در بخش‌های مسکن و زیرساخت‌ها و تولید، معوقات عظیم بانکی، معوقات بالای پیمانکاران، کسری بودجه قابل توجه دولت به دلیل کاهش قیمت نفت و پرداخت یارانه‌ها و بازگشت به اقتصاد دولتی و هزینه‌های بالای دولتی به‌عنوان عواملی نام برد که همگی قادرند بخشی از بحران اقتصادی کشور را به تصویر کشند.


عبدی مولفه سوم را کاهش قیمت‌های جهانی فلزات، محصولات پتروشیمی و برخی از کالاهای صادراتی تعریف کرد که به‌گونه‌ای که کاهش شدید قیمت‌های جهانی فلزات طی یک ماه اخیر در گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌های فلزی اثرگذار باشد.


به گفته وی؛ مولفه چهارم وابسته به عوامل عنوان شده در بالا است و آن بحث سودسازی بنگاه‌های اقتصادی در کشور است که بدون شک در شرایط کنونی به استثنای برخی از صنایع خاص دارای کلیتی ضعیف‌تر نسبت به قبل است.


مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه روند پر فراز و نشیب معاملات بازار سرمایه در روز گذشته را مورد اشاره قرار داد.


وی اظهار کرد:‌ روز شنبه بازار سرمایه در ابتدای ساعات معاملات روند منفی را در پیش گرفته بود اما در اواسط ساعات معاملات، با برتری خریداران در برخی گروه‌ها، شاخص توانست چند واحدی را مثبت پشت سر گذارد.


ساسانی ادامه داد:‌ اما در نهایت بار دیگر فشار فروش موجود، روند منفی ابتدای بازار را مجددا تقویت کرد به‌گونه‌ای که شاخص با 45 واحد افت، اولین روز کاری هفته را در محدوده 64 هزار و 812 واحدی به پایان برد.


وی با توجه به پایین بودن اهمیت صورت‌های مالی و گزارش‌های شرکت‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: در حال حاضر  اخبار حواشی نشست‌ها و مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 تا اینجا توانسته است موج‌های نوسانی زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کند.


این کارشناس بازار سرمایه از ورود وزیر امور خارجه کشورمان به وین و پیش بینی از سرگرفته شدن مذاکرات با ورود سایر وزرای کشورهای 1+5 به‌عنوان خبری یاد کرد که می‌تواند پیامدهای مهمی برای بازار سر مایه به همراه داشته باشد.


وی در بیان تزلزل قیمتی در گروه‌های مختلف در جریان معاملات دیروز،‌ به گروه پالایشگاهی اشاره کرد که پس از چند روز رشد قیمتی در هفته گذشته، از روز چهارشنبه هفته گذشته با فشار فروش روبه‌رو‌ شد که این امر انتظارها را برای تزلزل در روند این گروه در هفته جاری نیز بالاتر برده است.


ساسانی به پیش‌بینی ناشی از مواجهه گروه پالایشی با فشار عرضه‌ها اشاره کرد که به موجب این پیش‌بینی‌ها در دقایق ابتدایی بازار، مثبت ماندن «شپنا»، جو عمومی گروه نفتی را مثبت نشان داد.


وی به رفتار متفاوت فروشندگان «شبندر» اشاره کرد که با قرار دادن سهام خود در صف فروش این نماد، باعث ایجاد جوی منفی در این گروه و شاخص کل شدند.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، فعالان بازار هنوز هم معتقدند در صورت به سرانجام رسیدن تعاملات بین پالایشی‌ها و شرکت پالایش و پخش، می‌توان بار دیگر به رشد این گروه در میان مدت امیدوار بود.


وی به گروه بانکی اشاره کرد که جو حاکم بیشتر سعی در جلوگیری از افت قیمتی این نمادها داشت؛ به‌گونه‌ای‌که تلاش‌ها بر تثبیت این نمادها در محدوده‌های قیمتی هفته گذشته آنها بود.


ساسانی ادامه داد: اگر چه در برخی نمادهای مطرح این گروه، روز گذشته تغییر قیمتی خاصی مشاهده نشد؛ اما نمادهای «وبصادر»، «ودی»‌، «حکمت»، «وپست» و «گردش» نسبت به روز کاری قبل با افت قیمتی روبه‌رو‌ شدند.


وی با اشاره به گروه خودرو و ساخت قطعات نیز گفت: در این گروه به غیر از چند نماد محدود که توانستتد روندی مثبت را به نمایش بگذارند، در باقی نمادهای این گروه، فشار فروش باعث افت قیمتی این نمادها به نسبت روز کاری قبل شد.


این کارشناس بازار سرمایه از «خریخت» و «ختور» به‌عنوان نمادهای این گروه نام برد که با خبر افزایش سرمایه در آینده و به دور از جوعمومی بازار، دیروز توانستند معاملاتی مثبت را پشت سر گذارند.


ساسانی ادامه داد: در اکثر نمادها تاثیرات هیجانی باعث ایجاد نوسانات متعدد شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت نبود خبری تاثیر‌گذار، امروز نیز این روند را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

 

 

تغییرات روز گذشته شاخص کل بورس

 

 

/دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر