بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
نا آرامی و نا امنی کشور عراق، کاهش درآمدهای نفتی این کشور به دلیل افت بهای نفت و کاهش ساخت و ساز در نهایت موجب شده تا در این کشور تعرفه واردات محصولات از جمله سیمان افزایش یابد و در مقابل عوارض واردات کلینگر کاهش یابد تا با دریافت مواد اولیه نسبت به تولید سیمان اقدام کنند.
کد خبر : ۱۵۰۸۴۰
نویسنده :
جمشیدی

بخش اعظمی از صادرات محصولات تولیدی شرکت های سیمانی در حالی طی سال های 92 و 93 به کشور عراق انجام می شد که در پی تحولات و تنش های سیاسی ایجاد شده در این کشور، فروش خارجی سیمان به عراق طی دو ماه اخیر با کاهش حدود 10 درصدی همراه شده و در مقابل صادرات کلینگر به همین نسبت رشد یافته است.

دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نا آرامی و نا امنی کشور عراق، کاهش درآمدهای نفتی این کشور به دلیل افت بهای نفت و کاهش ساخت و ساز در نهایت موجب شده تا در این کشور تعرفه واردات محصولات از جمله سیمان افزایش یابد و در مقابل عوارض واردات کلینگر کاهش یابد تا با دریافت مواد اولیه نسبت به تولید سیمان اقدام کنند.

عبدالرضا شیخان افزود: با توجه به اینکه ارزش افزوده صادرات سیمان بیش از کلینگر می باشد، سعی بر این شده تا فروش خارجی کلینگر کنترل شده باشد و از این رو در صدد گسترش بازارهای جدید صادرات سیمان هستیم. به گونه ای که در نظر داریم تا صادرات به آسیای میانه نسبت به گذشته افزایش یابد و با فعال کردن شرکت توسعه صادرات که متعلق به صنعت سیمان است، برای افزایش سهم صادرات در بازارهای خارجی برنامه هایی طراحی شده است. علاوه بر این، امیدواریم تا با رفع تحریم ها و محدودیت ها وارد بازار کشور آفریقا شویم و از سوی دیگر با افزایش درآمدهای کشور از محل ساخت و ساز ناشی از رونق اقتصادی، مصارف داخلی سیمان افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص دریافت مجوز افزایش نرخ فروش سیمان گفت: همانطور که قبلاً نیز عنوان شد، درخواست دریافت افزایش قیمت فروش بر اساس کار کارشناسی شده و بررسی های دقیقی ارائه شده و به نظر می رسد مشکل خاصی در اعمال این افزایش وجود نداشته باشد. این در حالی است که از یک سو وزیر صنعت در جلسه اخیر خود از حمایت این وزارتخانه برای بقای صنعت سیمان خبر داده و از سوی دیگر معاون اول وزیر می گوید که هر گونه افزایش نرخی می بایست در ستاد تنظیم بازار بررسی شود. حال این سئوال مطرح می شود که آیا افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات در ستاد تنظیم بازار بررسی شده یا نه؟!

دبیر انجمن کارفرمایان گروه سیمان در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع تولید در صنعت در صورت عدم افزایش قیمت فروش سیمان گفت: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع استراتژیک به شمار می رود و می بایست توجه ویژه ای به آن شود. بر این اساس می بایست تمهیداتی را برای بهبود وضعیت تولید و سودآوری گروه اندیشید. به طور مثال با توجه به اینکه نرخ های فروش فعلی با اعمال تخفیفات قابل توجه تعیین می شود و اکنون قیمت ها کمتر از قیمت مصوب 93 می باشد، می توان برنامه ای برای نزدیک کردن قیمت ها به قیمت مصوب اجرایی نمود.

شیخان در خاتمه پیرامون اعطای یارانه تولید به گروه سیمان اظهار داشت: این موضوع که طی روزهای اخیر توسط وزیر صنعت مطرح و رسانه ای شده مربوط به سال های 89 و 90 و زمان اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه ها است. به طوریکه مقرر گردیده بود تا تعدادی از کارخانه های مازوت سوز به دلیل افزایش قیمت مازوت و در مقابل عدم تغییر نرخ گاز مصرفی، تفاوت قیمت مازوت و گاز را دریافت کنند.

بر این اساس مقررگردید مبلغ 80 میلیارد تومان به شرکت های مازوت سوز که تعداد آنها هشت مجموعه می باشد، پرداخت شود و تاکنون 40 میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است. از این رو یارانه تولید به صنعت سیمان اعطا نشده و تنها دولت به تعهدات خود عمل می کند که هیچ منفعتی برای این گروه در پی ندارد.

این در حالی است که انتظار می رود تا دولت با پرداخت یارانه تولید موجب جبران بخشی از هزینه های سوخت و انرژی شود تا چرخ تولید این گروه بچرخد چراکه در شرایط کنونی همه صنایع از جمله سیمان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده اند و یارانه تولید می تواند موجب رفع این موضوع شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر