بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر : ۱۵۰۹۴۱

به گزارش ایرنا، روزنامه 'ال موندو' نوشت: یکی از نکات بحث برانگیز مذاکره، دسترسی سازمان ملل به تأسیسات هسته ای است که به نقل از گزارش های تایید نشده، ممکن است در گفت و گوهای روز دوشنبه حل شده باشد.

ال موندو افزود: منابع مذکور به دامنه مراکز مورد بازرسی اشاره ای نکرده اند.

این روزنامه ادامه داد: نکته دوم مورد اختلاف، لغو تحریم ها است. تهران می خواهد تحریم ها سریع لغو شود و آمریکا لغو تدریجی و آرام با امکان بازگشت در صورت عملی نشدن تعهدات را خواهان است.

به عقیده نویسنده این گزارش، 'اکنون برگ برنده سیاسی روحانی، موفقیت در لغو تحریم ها و احیای دوباره اقتصاد است.'

این روزنامه اسپانیایی زبان ادامه داد: مذاکره کنندگان همچنین برای متقاعد کردن تهران برای اینکه به سازمان ملل اجازه دهد با دانشمندان هسته ای مصاحبه کند، تلاش می کردند. این مساله نیز یک موضوع حساس برای جمهوری اسلامی است زیرا احتمال می دهد اگر هویت دانشمندان خود را فاش کند، سازمان جاسوسی موساد (رژیم صهیونیستی) با دسترسی به این اطلاعات، به ترور آنان اقدام کند.'

ال موندو نوشت: خاطرات بازرسی های سازمان ملل در عراق که در جریان آن سازمان سیا موفق شد یکی از افراد خود را در بین آنها جا کند، در حافظه ایران سنگینی می کند.

این روزنامه اسپانیایی افزود: آخرین جنجال، میزان سوخت هسته ای است که ایران می تواند پس از توافق داشته باشد.

این روزنامه نوشت: برای نمایندگان کنگره آمریکا، خوشایند نبود که آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران سه شنبه گذشته با به چالش کشیدن آنها، بگوید که غرب به ما نیاز دارد و اینکه تهران از طریق قانون به ترسیم خطوط قرمزی پرداخته که نمی شود از آنها گذر کرد.

این رسانه افزود: آیت الله خامنه ای در سخنان خود حتی وارد جزییات فنی در مورد نوع بازرسی ها، طول مدت توافق و اینکه پس از امضای توافق، تحریم ها باید به طور قطعی و بلافاصله لغو شوند، شده بود.

ال موندو نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا می داند که همه اعتبار ماموریت خود را در این گفت و گوی طولانی با تهران به خطر می اندازد.

به عقیده نویسنده گزارش، هرچند اگر توافق نهایی حاصل شود، این توافق به طور صد در صد باثبات نخواهد بود و این تا حد زیادی به کنگره آمریکا که قدرت ایجاد اختلال را دارد، مربوط می شود.

این روزنامه تصریح کرد: باب کورکر نماینده جمهوری خواه و رییس کمیته امور خارجه سنای آمریکا، اخیرا گفته بود توافقی که اوباما حاضر است بپذیرد، بسیاری از خطوط قرمز را زیر پا می گذارد.

ال موندو در پایان نوشت: انتظار می رود که سنای آمریکا به توافق نهایی رای بدهد، هرچند که روشن نیست آن را رد کند اما زیاد بودن تعداد مخالفان نیز می تواند استحکام این توافق را به چالش بکشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
ملت معطل دنیا معطل واقعا چه کشوری است ایران؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
اوباما باید از اربابش اسراییل کسب تکلیف کند.