بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر : ۱۵۰۹۴۲
واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی سی ان ان در تحلیلی پنج دلیل در اثبات خوب بودن توافق هسته ای با ایران ارائه داد.

تریتا پارسی در تحلیلی برای این پایگاه اینترنتی نوشت: انتقاد از توافق احتمالی هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی تشدید شده است. مخالفان این توافق، میلیون ها دلار صرف تبلیعات کرده اند تا افکار عمومی آمریکا و کنگره را به سمت شکست این توافق در چند روز آینده سوق دهند. ولی در حالی که هنوز این فرصت وجود دارد که آنها بتوانند به دنبال خطاها و معایب احتمالی در مذاکرات فعلی باشند، تقریبا آنها تاکنون نتوانسته اند جایگزین مناسب و راه حل عملی برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران بیایند.

واقعیت این است که مخالفان توافق، هیچ راه حلی ندارند، آنها فقط انتقاد می کنند. برای برخی، ارزش واقعی توافق هسته ای در میان رگبار انتقادات و محکومیتی که این مذاکرات را احاطه کرده، گم شده است.

این بسیار ارشمند است که حداقل برای خودمان یادآوری کنیم که چرا این توافقنامه این قدر اهمیت دارد و چرا با توجه به جنگی که در عراق در جریان است، این یک اشتباه استراتژیک است که این فرصت از دست ما خارج شود.
دلیل خوب بودن این توافق، جلوگیری از ساخت بمب است. دو هدف اول این توافق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولا این توافق مانع دستیابی ایران به بمب اتم می شود و دوم، این توافق مانع بروز یک جنگ مصیبت بار با ایران خواهد شد. توافق اعمال محدودیت ها و رژیم بازرسی ها که بر برنامه هسته ای ایران اعمال خواهد شد، ساخت بمب را برای تهران غیرممکن می سازد. هر زمان که بخواهید این راه را انتخاب کنید، ‌این کار به لطف تکنولوژی های پیشرفته جدید و نصب آن در تاسیسات هسته ای ایران، بلافاصله انجام می گیرد.

علاوه بر این، اگر مدارکی به دست آید که ایران فعالیت های هسته ای خود را در اماکن اعلام نشده آغار کرده است، بعد از آن ایران ملزم است تا اجازه دسترسی بازرسان به این اماکن را هم بدهد.

هیچ گزینه دیگری به اندازه توافق نمی تواند همه مسیرهای ایران را برای دستیابی به بمب ببندد. اقدام نظامی، علی الخصوص، مخاطره آمیزتر و با نتایج بسیار کمتری است.

دومین دلیل خوب بودن توافق این است که این توافق، مانع جنگ با ایران خواهد شد. اهمیت این مسئله بویژه از این جهت است که فقدان یک راه حل برای مناقشه هسته ای ممکن است ایران و آمریکا را به سمت یک رویارویی نظامی بکشاند.
اگر مذاکرات شکست بخورد یا تضعیف شود، برنامه هسته ای ایران، افسارگسیخته خواهد شد و تهران می تواند به سمت یک گزینه نظامی پیش برود. این وضعیت به نوبه خودش، خطر حمله اسرائیل یا آمریکا به مواضعی در ایران را تشدید خواهد کرد. حتی بمباران شدید تاسیسات هسته ای این کشور، در بهترین شرایط آهنگ توسعه برنامه هسته ای ایران تنها برای چند سال آهسته می شود.

ایرانی ها هم این حمله را به زودی پاسخ خواهند داد و آمریکا در یک جنگ دیگر در خاورمیانه وارد خواهد شد، بدون این که افق روشنی برای پایان این جنگ وجود داشته باشد. به همین دلیل جای هیچ شگفتی نیست که توافق هسته ای ایران در میان افکار عمومی آمریکا حامیان گسترده ای دارد.
سومین دلیل این است که توافق هسته ای با ایران به بهبود وضعیت جوانان (که میانگین سن آنها 28 سال است) و اصلاح طلبان و به طور کلی جامعه متزلزل ایران کمک می کند تا آزادتر فعالیت کند، وضعیتی که در نهایت این کشور را به سمت جامعه دموکراتیک سوق خواهد داد. این توافق، از حمایت بسیار زیادی در افکار عمومی ایران و همچنین در میان رهبران جامعه مدنی برخوردار است، عمدتا به این دلیل که آنها معتقدند این توافق، اصلاحات سیاسی و فرهنگی در این کشور را مقدور می سازد.
اگر خواسته های دموکراتیک ایران به طور فزاینده ای برآورده شود، این مزایای بسیاری برای آمریکا دارد، چرا که یک ایران دموکراتیک تر، یک ایران میانه روتر است. این وضعیت بویژه زمانی که بادهای رادیکالیسم مذهبی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن وزیدن گرفته است، اهمیت بیشتری دارد. آمریکا نومیدانه نیازمند تزریق میانه روی سیاسی در منطقه است. یک ایرانی که به سمت دموکراسی می رود، می تواند زمینه ساز این وضعیت شود.

چهارمین مسئله، مبارزه با گروه تروریستی داعش و دیگر جهادی ها است که هم منافع ایران و هم آمریکا را تهدید می کنند. هنور هماهنگی و همکاری بین دو کشور علیه سازمان های تروریستی خشونت آمیز، در حد بسیار پایینی است، به دلیل این که تا زمانی که مناقشه هسته ای حل و فصل نشده است، هیچ طرفی توانایی سیاسی برای گسترش همکاری ها را ندارد. یک مقام ارشد ایرانی اخیرا به من گفت در فضای بعد از توافقنامه، ایران آماده است چهل هزار تا شصت هزار نیروی زمینی برای برای ریشه کن کردن داعش در چند سال آینده در عراق مستقر کند. او توضیح داد در حالت ایده آل، آمریکا فقط از این حملات پشتیبانی هوایی خواهد کرد. این منبع همچنین روشن ساخت که این تعهد در صورت به دست نیامدن یک توافق هسته ای عملی نخواهد شد.

اگر اظهار نظر این مقام حقیقت داشته باشد، ایران اولین نیروی زمینی متعهد به مقابله با داعش در منطقه خواهد بود. ولی حتی صرفنظر از این مسئله، ایران در مقایسه با دیگر متحدان آمریکا، حمایت شایان توجهی کرده است.
یک اجماع قریب به اتفاق وجود دارد که حملات هوایی به تنهایی نمی تواند گروه داعش را شکست دهد. نیروی زمینی برای جنگ با داعش لازم است، اما چه کسی می خواهد این نیروی زمینی را تدارک ببیند؟ افکار عمومی آمریکا قطعا نمی پذیرد که نیروی زمینی بیشتری به عراق بفرستد. ارتش عراق عدم کفایت و شایستگی خود را ثابت کرده است. یک توافق هسته ای ممکن است بتواند به حل این مشکل کمک کند.

پنجمین مسئله این است که توافق هسته ای با ایران، گزینه های بیشتری برای آمریکا در منطقه ایجاد می کند. با توجه به کاهش اتکای آمریکا به کشورهای عربی اقتدارگرا در منطقه خاورمیانه ، نظیر عربستان سعودی که با وجود متحد آمریکا بودن، نقش مهمی در تقویت رادیکالیسم اسلامی و جهادیسم داشته است، توافق با ایران به نفع آمریکا خواهد بود.

همانطور که جرمی شاپیرو(Jeremy Shapiro) و ریچارد سوکولوسکی(Richard Sokolsky ) اخیرا خاطرنشان کرده اند، توافق ایران به معنای قرار گرفتن در یک تختخواب با تهران نیست، اما این می تواند به معنای بیرون انداختن عربستان از این تختخواب شود و با این وضعیت دست آمریکا برای برخورد درست تر با تهدید رادیکالیسم اسلامی ارتزاق شده توسط سلفی ها در عربستان سعودی بازتر خواهد شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
بابا ما توافق نمخایییییم به کی بگیم بابا ابروی ایرانا بردید .
محمد
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
ولی ما میخایم.
ناشناس
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
امان از جهل و نادانی بعضی ها مثل شما
علی
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
میشه بگی شما چند نفرید؟البته شما عادت دارید خودتون رو میلیونی و همه ملت رو با خودتون جمع ببندین (مثل خوارج فتنه سبز) ولی انتخابات آینده نشون خواهد داد که شما چندنفرید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
سلام بر همگی و با آرزوی قبولی طاعات همه شما عزیزان. تحلیل بسیار واقع بینانه , هوشمندانه و موشکافانه ای بود. همه می دانیم که یک توافق خوب که متضمن عزت و منافع ملی باشد, چه برکات و مزایایی برای ما دارد و قطعا مسولان ارشد نظام به این موضوعات بیشتر از مای عوام اشراف دارند. امیواریم در سایه همدلی و همگرایی بیشتر, ایران عزیز ما به جایگاه اصلی و تاریخی خود ارتقاء یابد و شاهد شادی و بالندگی و پیشرفت ملت مظلوم ولی سرافراز ایران باشیم. ان شاء الله