بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
این مجمع مبلغ 300 ریال سود از 450 ریال سود هر سهم بین سهامداران تقسیم و پاداش هیأت مدیره نیز 3400 میلیون ریال تصویب شد و این در حالی بود که سهامداران خرد به این میزان تقسیم سود اعتراض و درخواست افزایش مقدار سود تقسیمی را داشتند.
کد خبر : ۱۵۱۱۲۴
نویسنده :
یارمحمدی

مدتی است که فصل مجامع شرکت های بورس به منظور تصویب صورتهای مالی و تقسیم سود بین سهامداران آغاز شده است.

به گزارش بورس نیوز، در جریان برگزاری جلسات مجامع عمومی عادی سالیانه علاوه بر تقسیم سود به سهامداران بحث تصویب پاداش هیأت مدیره نیز وجود دارد. ماهیت پاداش هیئت مدیره از لحاظ حسابداری به عنوان هزینه حقوق و مزایای شرکت قلمداد می شود و نه به حکم تخصیص سود، چرا سود تنها متعلق به سهامداران شرکت در قبال سرمایه گذاری آنهاست.

پاداش هیئت مدیره تنها مبلغی است که به منظور جبران زحمات هیأت مدیره در قبال وقت و توانایی های مدیریتشان اختصاص می یابد. طبق مفاد ماده 134 قانون تجارت، در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد مجمع عمومی می تواند نسبت مشخصی از سود خالص سالانه شرکت را به عنوان پاداش به اعضای هیأت مدیره تخصیص دهد. و طبق ماده 241 قانون تجارت نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که برای پاداش هیأت مدیره در نظر گرفته می شود در شرکت های سهامی عام حداکثر 5 درصد می باشد و نباید از این حداکثر مشخص شده تجاوز کند.

بر این اساس مجمع عمومی عادی شرکت سیمان داراب در تاریخ 7 تیر سال جاری برگزار شد و بر اساس تصمیمات این مجمع مبلغ 300 ریال سود از 450 ریال سود هر سهم بین سهامداران تقسیم و پاداش هیأت مدیره نیز 3400 میلیون ریال تصویب شد و این در حالی بود که سهامداران خرد به این میزان تقسیم سود اعتراض و درخواست افزایش مقدار سود تقسیمی را داشتند.

سهامداران شرکت در مجمع عمومی سال جاری "ساراب" علاوه بر اعتراض بر میزان سود تقسیمی تقاضای کاهش پاداش هیأت مدیره را داشتند و همانطور که گفته شد پاداش هیأت مدیره از نظر مبلغی تفاوتی با سال گذشته نداشت اما در مقایسه با نسبت پاداش به سود خالص شرکت با افزایش همراه شده بود.

در پایان گفتنی است علی رغم اینکه این شرکت نسبت مشخص شده قانون را برای پاداش هیأت مدیره رعایت کرده اما باز هم با اعتراض و مشاجره سهامداران حقیقی و خرد روبرو شد و در نهایت نظر سهامدار عمده شرکت به نظر سهامدار خرد غالب شد و طبق نظر سهامدار عمده 3400 میلیون ریال پاداش هیأت مدیره تصویب شد و سهامداران حقیقی شرکت با عدم رضایت به خانه بازگشتند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
به نظر من هم سازمان بورس و هم سازمان حسابرسی باید برای مبالغ حق حضور اعضای هیئت مدیره و پاداشهای تصویبی در مجامع عادی سالیانه یه فکری بکنند معنی نداره یه سهامدار کلی سرمایه گذاشته توی یه سهم علاوه بر اینکه سودی کمتر از بانک میگیره و در خیلی موارد هیچ سودی هم نمیگیره و حتی ضرر خرید سهم رو هم داره ، آقایون برای خودشون حق حضورهای بالای 1 میلیون تومان در ماه و حتی پاداشهای بالای 1 میلیارد تومن در سال تصویب میکنن این در حالی هستش که خیلی از این حضرات در چند شرکت همزمان عضو هیئت مدیره می باشند ، نکته جالب اینجاست که مقامات دولتی و حکومتی از مردم عادی تقاضا دارند که از گرفتن ماهی 45 هزار تومان یارانه انصراف دهند و در برخی اظهار نظرها به حرام بودن دریافت یارانه اشاره میکنند ، ولی هیچ کدام از این مقامات دولتی و حکومتی راجع به این دریافتها هیچ گونه برخوردی و یا حتی کوچکترین نظری نمیدهند ......
محمدرضا پدیدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
پاداش هییت مدیره طبق قانون حدود 70 سال قبل برای اعضا حقیقی هییت مدیره می باشد نه برای حقو قی ها . که با برداشت غلط مبالغ بالایی برای خو دشان تصویب میکنند و اغلب فردای تصویب هم برداشت میکنند .
علی
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
سلام کاملا درست است . متاسفانه ازجند شرکت پاداش دریافت میکنند بورس نیوز حق ملت است چرا گزارش تهیه نمیفرمایید که چه خبراست ایا این است عدالت و قانون
علی
GERMANY
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
وقتی یک شرکتی سهامش بیش از 55 درصد افت میکنه و هیچ حمایتی هم نمیکنه ، کاملا طبیعیه که پاداش هم برای خودش در نظر بگیره

در ایران کاملا عادی هست
اگر در ژاپن بود ، رئیس هیئات مدیره با شمشیر سامورایی خودکشی میکرد

ما به این ظلمها عادت کرده ایم
از ماست که بر ماست