بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر : ۱۵۱۴۳۴
سحن روحانی رئیس جمهور ایران سخنانی درباره مذاکرات هسته ای بیان کرد.وی گفته است اگر مذاکرات هسته ای به شکست منجر شود، تقصیر ایران نخواهد بود. این درحالی است که دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

یک کارشناس مسائل سیاسی پیش​بینی کرد: جمعیتی که امشب یا فرداشب برای شادی پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به خیابان ها می آیند به مراتب بیشتر از جمعیتی خواهد بود که برای پیروزی های فوتبال و والیبال به خیابان ها می آمدند چرا که این توافق همه طیف های فکری و عقیدتی در کشور را خشنود خواهد کرد و به نوعی همه مردم به خیابان‎ها می‎آیند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه، ضمن بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 قطعا به نتیجه می رسد گفت: این مذاکرات در نهایت به یک توافق منتهی می شود. هر چند زمان رسیدن به این توافق هنوز بر ما پوشیده است اما دو طرف چاره ای ندارند که یا امشب و فردا شب و یا در نهایت شهریور ماه دستیابی به این توافق را اعلام کنند. وی با تاکید بر اینکه نتیجه در پایان مذاکرات امشب یا فردا شب هر چه باشد قطعا برد – برد خواهد بود گفت: حصول توافق در ساعات پایانی امشب یا فردا که تکلیفش مشخص است. اما اگر دو طرف نتوانند بر سر چند موضوع باقی مانده به یک تفاهم برسند و ناچار شوند که مذاکرات را برای یک دوره دیگر تمدید کنند که احتمالا تا شهریور ماه خواهد بود معنای آن باخت و یا شکست مذاکرات نیست.

این استاد دانشگاه افزود: هر چند اگر نتیجه ای غیر از توافق در این دور حاصل شده است دلواپسان و تندروهای داخلی طبل و شیپور می زند که مذاکرات شکست خورده است و طبق معمول آمریکا را مقصر جلوه خواهند داد و به نوعی بعد از مدت ها بازار تندروها که کساد شده بود این شب عیدی (عید فطر) رونق خواهد گرفت. زیباکلام با تاکید بر اینکه در صورتی که در یکی دو روز آتی توافق میان ایران و گروه 1+5 حاصل نشود شادی و پایکوبی دلواپسان و تندروهای داخلی حداکثر دو ماه دوام پیدا نخواهد کرد گفت: در شیمی اصلی وجود دارد که اگر فعل و انفعالی انجام گرفت و واکنشی بروز کرد این فعل و انفعال دیگر به عقب برنمی گردد و به نوعی این واکنش به مرحله برگشت ناپذیر رسیده است.

وی افزود: مذاکرات هسته ایران و گروه 1+5 دقیقا در چنین وضعیتی به سر می برد. این مذاکرات به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است و اگر هر اتفاقی غیر از توافق طی یکی دو روز آتی بیفتد محال است که مذاکرات به شرایط قبل از 24 خرداد سال 1392 برگردد. این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ظرف این دو سال میان کارشناسان، معاونان وزاری خارجه و وزرای خارجه صدها ساعت مذاکره و مباحثه فنی و حقوقی و سیاسی صورت گرفته است. در این دو سال وزیر خارجه آمریکا بیشترین دیدار و رایزنی دیپلماتیک را با وزیر خارجه ایران داشته است. اگر دو طرف اراده ای برای رسیدن به توافق نداشته اند مگر بیکار بوده اند این همه وقت خود را صرف حل و فصل اختلافات حول محور برنامه هسته ای ایران کنند.

زیباکلام تصریح کرد: اتفاقی که طی این دو سال افتاده این است که اگر اختلافات ایران با 6 کشور بزرگ جهان حول محور برنامه هسته ای ایران بیش از صد اختلاف بوده است، اکنون این اختلافات به 95 مورد رسیده است و در آستانه خط پایان این مذاکرات شمار اختلافات به 5 مورد و یا شاید کمتر از این رسیده است. وی در ادامه گفت: اختلافات ایران و گروه 1+5 امروز حول محور آب سنگین اراک، تاسیسات غنی سازی در نطنز و فردو، میزان و سطح غنی سازی در ایران، تعداد و سرعت چرخش سانتریفیوژ و بسیاری دیگر از اختلافات حل شده است. این چیز کمی نیست. دوسال قبل دو طرف حتی روی کوچکترین موضوع که تعیین محل مذاکره بود اختلاف داشتند اما امروز موانع بزرگ فنی و حقوقی را پشت سر گذاشته اند.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین این یک حقیقت بزرگی است که چه امشب و یا فردا وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 اعلام کنند که به توافق جامع رسیده اند و چه دوماه دیگر این کار را بکنند، مذاکرات به عقب برنمی گردد. بنابراین تمدید احتمالی مذاکرات در ساعات پایانی امشب و یا فردا را نمی توانیم شکست مذاکرات تعبیر کنیم.

زیباکلام با تاکید بر اینکه توافق هسته ای را هم ایران و آمریکا به عنوان طرف های اصلی مذاکرات و هم سایر کشورهای جهان و بسیاری از کسانی که صلح و ثبات در منطقه و نظام بین الملل هستند می خواهند گفت: تنها کسانی که می خواهند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 برخلاف تمامی فرمول ها و قوانین به قبل از 24 خرداد سال 92 بازگردد، دلواپسان و تندروهای داخل ایران، جمهوری خواهان در داخل آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه و تمامی کشورها جریاناتی هستند که سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران را آرزو می کنند.

وی افزود: تکلیف مخالفان خارجی که مشخص است. آنها با هرگونه توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 مخالف هستند چون اساسا مخالف بقای جمهوری اسلامی ایران هستند و نمی خواهند شاهد قدرت گرفتن ایران در مظقه و نظام بین الملل به واسطه چنین توافق باشند. توافق که یقینا پایه های مستحکم نظام جمهوری اسلامی ایران را نه در منطقه و نظام بین الملل حتی در داخل کشور هم از اینکه هست مستحکم تر خواهد کرد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگرچه تندروهایی آمریکایی و بنیامین نتانیاهو در خارج کشور و دلواپسان در داخل کشور یک آرزو در مورد مذاکرات هسته ای دارند و آن عدم توافق میان دو طرف است اما هر کدام دلایل متفاوتی دارند گفت: دلواپسان و تندروها دغدغه و نگرانیشان این است که مبادا از یک سو توافق هسته ای باعث شود فرش آمریکا ستیزی از زیر پایشان کشیده شود و از سوی دیگر مواهب کوتاه مدت توافق هسته ای به جیب دولت روحانی سرازیر شود و هم وضعیت جریان سیاسی و فکری منتسب به رییس جمهور تقویت شود و نتیجه انتخابات مجلس را به نفع خود رقم زنند.

وی افزود: بنابراین به غیر از جریان دلواپس داخلی و خارجی، جریان تصمیم گیر هم در داخل ایران و هم آمریکا به نتیجه رسیده اند که باید به توافق هسته ای برسند که قطعا هم چنین خواهد شد و اکثریت مردم در داخل دو کشور را راضی و خشنود خواهند کرد.

زیباکلام در خاتمه گفت: معتقدم، جمعیتی که امشب یا فردا شب برای شادی پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به خیابان ها می آیند به مراتب بیشتر از جمعیتی خواهد بود که برای پیروزی های فوتبال و والیبال به خیابان ها می آمدند چرا که این توافق همه طیف های فکری و عقیدتی در کشور را خشنود خواهد کرد و به نوعی همه مردم به خیابان‎ها می‎آیند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر