بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
همکاری با شرکت های هم گروه خارجی که علاقمند به مشارکت هستند در کنار توسعه بازارهای صادراتی از جمله تبعات مثبت رفع موانع ارتباطی می باشد که البته اگر چه تحقق این موارد زمان بر است اما با بهبود روابط و مراودات خارجی راهی برای گام برداشتن در این مسیر گشوده می شود.
کد خبر : ۱۵۱۴۴۹
نویسنده :
جمشیدی

دستیابی به توافق جامع هسته ای و گشایش روابط بین المللی در حالی یکی از مهمترین دستاوردهای سیاسی کشور به شمار می رود که تحقق این امر به طور قطع اثرات مثبتی بر اقتصاد کشور و صنایع مختلف همچون گروه دارو اعمال می کند. حال باید دید که تبعات مثبت ناشی از بهبود شرایط سیاسی چه تحولاتی بر وضعیت این گروه بر جای می گذارد.

در همین ارتباط، یک کارشناس صنعت دارو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که گشایش روابط بین المللی موجب می شود تا شرکت های داروساز مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع اروپایی تأمین کنند و کیفیت محصولات تولیدی نسبت به شرایط اعمال تحریم ها بهتر شود بر این اساس می توان افزایش کیفیت محصولات دارویی را به عنوان اولین اثر مثبت اعمالی ناشی از توافق هسته ای بر این گروه بر شمرد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که در این بین شرکت های دارویی بزرگ با توانایی مالی قوی می توانند از مواد اولیه با کیفیت به دلیل قیمت بالای آن استفاده کنند.

احمد مصطفوی افزود: همکاری با شرکت های هم گروه خارجی که علاقمند به مشارکت هستند در کنار توسعه بازارهای صادراتی از جمله تبعات مثبت رفع موانع ارتباطی می باشد که البته اگر چه تحقق این موارد زمان بر است اما با بهبود روابط و مراودات خارجی راهی برای گام برداشتن در این مسیر گشوده می شود.

وی در خصوص پتانسیل های گروه برای افزایش صادرات محصولات ابراز داشت: در شرایط فعلی بازارهای هدف صادراتی کوچکی در اختیار شرکت های دارویی هستند و در حوزه صادرات داروهای ساخته شده نسبت به مواد اولیه دارویی کمتر می توان فعالیت کرد. چرا که در حال حاضر توان رقابتی شرکت ها به دلیل کیفیت پایین تولیدات کم می باشد و علاوه بر آن، تقاضای کافی در بازارهای داخلی وجود دارد.

بر این اساس می توان گفت شرکت های تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز دارو همچون "دتماد" و "دشیمی" که در حوزه فروش داخلی و خارجی محصولات فعالیت می کنند از پتانسیل بیشتری برای توسعه صادرات برخوردارند.

این کارشناس صنعت دارو همچنین به واردات محصولات دارویی اشاره کرد و گفت: واردات داروهای ساخته شده از منابع خارجی یکی از تهدیدهای مهم بر سر راه سودآوری صنعت دارو به شمار می رود که اگر چه از لحاظ مقداری کم می باشد، اما از لحاظ ارزش بسیار بالا محاسبه می شود.

بر این اساس صرف نظر از محصولات مشابه که فرآیند تولید آنها در مجموعه های دارویی داخلی ادامه دارد، واردات بخشی از محصولات که داروهای جدید با تکنولوژی جدید و مختص بیماری های خاص هستند، به دلیل نیاز بیماران حتی با قیمتهای بالا همواره متقاضی دارند.

مصطفوی افزود: علاوه بر همه موارد عنوان شده تسهیل در فرآیند نقل و انتقالات بانکی نیز موجب سرعت بخشیدن تأمین خارجی مواد اولیه می شود و در صورتی که نرخ ارز متعادل شود و به سمت ارز رسمی بانک مرکزی پیش رود، وضعیت نقدینگی شرکت ها در حوزه پرداخت هزینه واردات و نیز دریافت درآمدهای حاصل از فروش محصولات بهبود می یابد. بهرحال به نظر می رسد شرایط کلی اقتصاد کشور و در پی آن صنایع همچون شرکت هایی دارویی بهبود می یابد که تحقق این امر نیز به مدیریت شرکت ها برای تولید محصولات با کیفیت بالا بستگی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر