بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
کد خبر : ۱۵۱۴۵۵
اگر چه رسانه‌‌ها و بانك مركزي به برخي از بانك‌ها نسبت به گسترش شعب فيزيكي بانك‌ها هشدار داده بودند اما ظاهراً رفتار دوگانه بانك‌ها با اين موضوع در جريان است.
به گزارش «جوان» برخي از بانك‌ها مانند بانك كارآفرين و بانك شهر برخلاف ساير بانك‌ها همچنان به توسعه شعب خود مي‌پردازند، به عنوان مثال گفته مي‌شود چندين شعبه بانك كارآفرين در صف انتظار صدور مجوز در بانك مركزي است و تا پيش از اين بهانه بر سر مشخص نبودن مدير عامل اين بانك بوده است اما در مقابل بسياري از بانك‌ها مانند بانك مهر اقتصاد و بانك‌هاي ديگري كه بيشتر وجه نيمه خصوصي دارند، ‌مانند بانك سينا، صادرات و... مشغول تعطيلي شعبه‌هاي زيان ده خود هستند. بنابراين گزارش، معمولاً اين شعبه‌ها در شهرستان‌ها كم جمعيت هستند اما اخبار و شواهد خبرنگار «جوان» حكايت از توسعه طرح تعطيلي شعبات در شهر‌هاي بزرگ و حتي تهران دارد. در اين ميان با تغيير مدير عامل بانك سينا ظاهراً جمع‌آوري شعبات زيان ده مستقر در تهران در اين بانك بيشتر مطرح است. گفته مي‌شود حدود 30 تا 40‌شعبه بانك سينا در اين طرح حذف يا جابه‌جا مي‌شوند.
گسترش شعب بانك‌ها بيشتر براي جذب منابع بيشتر بوده اما مغاير با بانكداري الكترونيك و عصر ارتباطات است، با اين حال شعبات به عنوان سرمايه‌اي مناسب نيز براي بانك به شمار مي‌رفت اما با ركود فعلي بسياري از اين شعبات قادر به جذب سرمايه در حد جبران هزينه‌هاي شعب خود هم نيستند. گفتني است بانك مركزي اسفند ماه دو سال پيش، بخشنامه‌اي صادر كرد كه در آن، بانك‌ها و مؤسسات اعتباري را ملزم مي‌ساخت تا پايان شهريورماه سال 92 نسبت به كاهش 20 درصدي شعب خود مبادرت ورزند. در بخشنامه مورد اشاره تأكيد شده بود: بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور، حداكثر ظرف مدت شش ماه يعني تا پايان شهريورماه سال 92 فرصت خواهند داشت شركت‌هاي حقوقي و واگذاري دارايي‌هاي غيرمنقول مازاد خود را هم به سرانجام برسانند. اين تأكيد بانك مركزي بر كاهش شعبه‌داري از همان ايام در كشور، منجر به صف‌آرايي مخالفان و موافقان اين امر شد اما شرايط كنوني اقتصاد مديران فعلي بانك‌هايي كه بي‌محابا شعب خود را گسترش داده‌اند، به فكر كاهش فضاي فيزيكي بانك و توسعه خدمات الكترونيكي وادار كرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر