بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کد خبر : ۱۵۱۴۹۷

اگرچه قرار بود مذاکرات ایران و 1+5 تا پایان روز جمعه 9 جولای یعنی پایان ضرب الاجل کنگره برای بررسی یک ماهه توافق به پایان برسد اما فرایند مذااکرات نشان داد که با زیاده خواهی امریکایی ها در دقیقه نود امکان توافق وجود ندارد. با این حال پس از پایان ضرب الاجل دو طرف یک بار دیگر مذاکرات را چند روز تمدید کردند.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا مذاکرات تا روز دوشنبه (22 تیرماه) بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات، تمدید شد. دیروز نیز دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه دیپلماسی بالکنی خطاب به خبرنگاران گفت امیدوارم تا دوشنبه به توافق برسیم اما دیگر تمدیدی در کار نخواهد بود.

دیپلمات ها قصد دارند امروز توافق را اعلام کنند/ صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است/ توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد

دیروز یکی از روزهای پرخبر و حساس در وین بود. به نحوی که یک منبع آگاه محورهای احتمالی توافق ایران و 1+5، را بیان کرد.

محورهاي برجام احتمالي بين ايران و 1+5 در زیر می آید:

اول:براساس برجام، همگي تحريم ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا يك سري محدوديت هاي موقت پيش بيني گرديده اند كه آن ها هم مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري پس از مدتي معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم:كليه تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي مطابق تأكيدات مقام معظم رهبري در روز اجراي برجام، بطور قطعي لغو خواهند گرديد.

سوم:ايران از اين پس تحت تحريم هاي تسليحاتي نخواهد بود و طبق قطعنامه شوراي قطعنامه كه قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، اين تحريم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخي محدوديت هاي موقت براي زماني محدود اعمال مي گردد.

چهارم:اين برجام در واقع مجموعه اي از چندين توافق است كه همگي آنها در چارچوب خطوط قرمز ايران و مقام معظم رهبري تعريف شده و برخي اقدامات موقت و محدود با دوره هاي زماني متفاوت در آن پيش بيني شده است.

پنجم:قطعنامه شوراي امنيت آخرين قطعنامه شوراي امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران خواهد بود و پرونده هسته اي ايران را از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد كرد. مدت زمان اجراي قطعنامه محدود بوده و در پايان اين مدت ملغي خواهد گرديد.

ششم:اين براي اولين بار است كه يك كشور ذيل تحريم هاي فصل هفتم موفق گرديده است با مذاكرات و ديپلماسي فعال توانسته است از اين وضعيت خارج گردد.

در روزهای گذشته نیز پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.


«آخرین تحولات مذاکرات هسته ای با تابناک»


12:05عراقچی: مذاکرات به لحظات نفسگیر آخر رسیده هنوز برخی مشکلات وجود دارد قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم.

11:50آسوشیتدپرس: دیپلماتهای می‌گویند که قصد دارند متن را تکمیل و توافق را تا آخر امروز اعلام کنند.

10:04بلومبرگ: ایران و ۱+۵ بر سر رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی به توافق رسیده‌اند . این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه مدعی توافق بر سر نحوه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و نوشته است که این تحریم‌ها به مرور زمان برداشته می‌شوند

10:02وزیر خارجه چین وارد وین شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، "وانگ ایی" روز دوشنبه برای شرکت در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره مسئله هسته‌ای ایران وارد پایتخت اتریش شد


10:00خبرگزاری فرانسه: توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است. ایران و قدرت‌های جهانی در حالی امروز دوشنبه به دنبال دستیابی به یک توافق تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای هستند که هر دو طرف دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را در دسترس می‌دانند.

09:31صالحی: اختلافات فنی تقریبا حل‌وفصل شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیشرفت ملموسی داشته است.

09:19منبع ایرانی: توافق جامع هسته‌ای قبل از عصر دوشنبه حاصل نخواهد شد. یک منبع آگاه در هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران حاصل خواهد شد ولی این مساله زودتر از عصر دوشنبه اتفاق نخواهد افتاد.

01:30رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه بار دیگر مدعی شد که ایران چه با توافق و چه بی‌توافق هسته‌ای، در پی ساختن بمب اتم خواهد بود و همه بندهای توافق احتمالی را نیز زیر پا خواهد گذاشت.

00:50ساک مشکوک ایستگاه متروی نزدیک محل مذاکرات را تعطیل کرد. پلیس وین در پی کشف یک ساک سیاه رنگ بزرگ در ایستگاه متروی نزدیک محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ مناطق اطراف را مسدود کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
GERMANY
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
جالبه که همیشه آمریکاییها زیاده خواهند و شما هم با متانت و صبر و بزرگواری مذاکره میکنید

همیشه حرف راست را دیپلماتهای آلمان میزنن در این مذاکرات

دیشب هم از سمت آلمان گفتند تصمیم نهایی با ایرانه اگه قراره توافق بشه
علی
GERMANY
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
جالبه که همیشه آمریکاییها زیاده خواهند و شما هم با متانت و صبر و بزرگواری مذاکره میکنید

همیشه حرف راست را دیپلماتهای آلمان میزنن در این مذاکرات

دیشب هم از سمت آلمان گفتند تصمیم نهایی با ایرانه اگه قراره توافق بشه