بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر : ۱۵۱۵۵۵
به نقل از تابناک،«روزنامه اعتماد» یکی از روزنامه هایی است که در گزارشی اختصاصی به برخی جزئیات از مذاکرات نیز اشاره کرده است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «صبح توافق» نوشته: «‌اعلام حصول توافق در وين به معناي اجرايي‌شدن فوري آن نخواهد بود. تيم‌هاي مذاكره‌كننده ايران و امريكا بايد اين ٨٠ تا ١٠٠ صفحه را به پايتخت‌هاي خويش ببرند. مذاكره‌كنندگان بايد براي نمايندگان مردم بگويند چرا با چنين توافقي به خانه آمدند. بايد از داده‌ها و ستانده‌ها بگويند. بايد بتوانند نمايندگان مردم در نهادهاي متفاوت در دو كشور را متقاعد كنند كه اين بهترين توافقي بود كه ممكن بود. كاري كه نه در ايران آسان خواهد بود و نه در امريكا. مذاكره مذاكره‌كنندگان همچنان پس از سه‌شنبه و توافق هم ادامه دارد اما اين‌بار در خاك زمين خودي و با حريفي كه بيشتر رقيب سياسي است تا منتقد مستقل. در كنگره امريكا، قانونگذاران ٦٠ روز فرصت خواهند داشت كه بگويند: آري يا خير ؟ باراك اوباما خود را براي آن «خير» آماده كرده است. اگر راي به «نه» داده شود وي كارت سبز وتو را رو خواهد كرد. در چنين شرايطي مخالفان بايد راي ١٢ دموكرات را كه هم حزب اوباما هستند در سال رقابت‌هاي انتخاباتي براي رياست‌جمهوري در سبد خود قرار داده و آن وتو را ملغي كنند. تحليل‌گران امريكايي مي‌گويند كه در پايان اين دوئل، توافق را وتو اوباما نجات خواهد داد.» گاردين در گزارشي تفصيلي در خصوص گام‌هايي كه از اين پس بايد برداشته شود، مي‌نويسد:
توافق هسته‌اي توسط قطعنامه جديد شوراي امنيت تأييد مي‌شود. اين قطعنامه تمام قطعنامه‌هاي پيشين را كان لم يكن مي‌كند.
كنگره امريكا دو ماه فرصت دارد كه توافقنامه را مورد بازبيني قرار دهد. پس از اين دو ماه، ٢٢ روز بيشتر در نظر گرفته شده است براي رأي‌گيري، وتو احتمالي رييس‌جمهور و سپس رأي‌گيري دوم كه مشخص شود آيا مخالفان مي‌توانند ٦٧ رأي را براي كان لم يكن كردن رأي نهايي به دست آورند. در اين فاصله مجلس شوراي اسلامي و ديگر نهادها هم در ايران بايد اين توافق را بررسي كنند؛ اما در ايران بن‌بست زماني تعيين نشده است.
با فرض اينكه توافق از مجالس زنده بيرون مي‌آيد، مراحل اجرا آغاز مي‌شود. ايران برداشتن گام‌هاي فني را آغاز مي‌كند و برداشته شدن تحريم‌هاي مالي و اقتصادي ايران هم آغاز مي‌شود.
ايران تعداد سانتريفيوژها را طبق توافق كاهش مي‌دهد. قلب رآكتور آب سنگين اراك را بازطراحي كرده و اقدام به كاهش ذخيره اورانيوم خود خواهد كرد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نظارت‌هاي خود را بر اين روند آغاز مي‌كند. هم‌زمان تيمي از همين آژانس هم بررسي مسأله پي‌ام‌دي و مختومه اعلام كردن آن را آغاز مي‌كند.
همزمان با اقدام‌هاي فني ايران، اوباما با استفاده از قدرت رييس‌جمهور تحريم‌هاي امريكا را معلق نگه مي‌دارد. اتحاديه اروپا هم رأي به لغو تحريم‌هاي اين اتحاديه مي‌دهد. هر دو اين اقدام‌ها زماني انجام مي‌شود كه ايران گام‌هاي فني خود را برداشته باشد.
در مرحله آخر كه احتمالا بايد نزديك به پايان سال جاري ميلادي باشد، تمام تحريم‌هاي اقتصادي و مالي از ميان برداشته خواهد شد. نظارت‌هاي جديد آژانس بر اساس توافق جامع هسته‌اي كه مورد تاييد ايران و ١+٥ بوده است، آغاز مي‌شود.
این روزنامه در پایان با بیان جزئیاتی از توافق اشاره می کند:
جزييات توافق
* تحريم فروش هواپيما به ايران لغو مي‌شود
* صادرات فرش و مواد غذايي ايران به امريكا آزاد خواهد شد قطعنامه جديد شوراي امنيت ذيل فصل هفتم صادر نخواهد شد و تنها چند بند از آن تحت ماده ٤١ قرار مي‌گيرد.
همچنین این روزنامه در گزارشی در صفحات سیاسی خود با تیتر «آب پاكي وزير كشور روي دست نمايندگان مستعفي» به موضوع استعفای نمایندگان استان فارس اشاره می کند و می نویسد: «وزير كشور قرص و محكم گفته كه نه گزينه اين وزارتخانه براي استانداري فارس را عوض مي‌كند و نه ترسي از استيضاح دارد. سخنگوي هيأت رئيسه مجلس هم ماجراي استعفاي ١٨ نماينده فارس را از اساس رد كرده و گفته تاكنون چنين متني تقديم هيأت رئيسه نشده است. اما همه اينها يك طرف و اظهارنظر احمدرضا دستغيب هم يك طرف. شناخته‌شده‌ترين عضو مجمع نمايندگان استان فارس و عضو هيأت رئيسه مجلس بعد از ٢٤ ساعت اصرار هم‌استاني‌هايش بر استعفا گفته كه اصلا استعفايي در كار نبوده و خروج اين ١٨ نماينده از صحن علني روز يكشنبه به هدف ديدار با لاريجاني بوده نه ترك مجلس. اين اظهارنظر يعني پنبه شدن تمام آنچه نمايندگان فارس در جلسه روز يكشنبه ريسته‌ بودند. البته از همان اول هم معلوم بود كه اين «استعفا» بيش از آنچه يك تصميم جدي باشد يك مانور سياسي است براي فشار بيشتر به وزارت كشور. فشاري كه فعلا در فاصله يك روز بعد از آخرين جلسه علني مجلس بي‌نتيجه مانده و دولتي‌ها همچنان بر معرفي محمدعلي افشاني به عنوان استاندار فارس تأكيد دارند‌».
«روزنامه آرمان» نیز با پوشش گسترده موضوع هسته ای در گزارش یک خود با تیتر «‌جزئیات برنامه نفتی ایران در آمریکا» می نویسد:« یک مقام مسئول در صنعت پتروشیمی با اشاره به تدوین برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی به آمریکا پس از لغو تحریم‌ها، از آغاز مذاکرات با اروپایی‌ها برای ازسرگیری صادرات پتروشیمی خبر داد. احمد مهدوی در تشریح برنامه ویژه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از لغو تحریم‌ها، گفت: در شرایط فعلی ظرفیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بیش از
۲۵ میلیون تن در سال می‌رسد که قطعا با راه‌اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه درحال حاضر با وجود افزایش تولید در داخل و وجود تحریم‌های بین‌المللی اما کوچک‌ترین مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جدید به منظور متنوع‌سازی بازارهای هدف صادراتی یکی از سیاست‌های صنعت پتروشیمی ایران است. این مقام مسئول با بیان اینکه درحالی که هنوز توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و غرب حاصل نشده است اما شرکت‌های متعدد اروپایی به منظور از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی ایران مذاکرات خود را با طرف‌ ایرانی آغاز کرده اند، اظهار کرد: بر این اساس اروپایی‌ها خواستار واردات اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری از ایران شده‌اند. وی با تأکید بر اینکه ایران آمادگی صادرات سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی تولیدی خود را به بازار اروپا دارد، تبیین کرد: از این‌ روی، در صورت لغو کامل تحریم‌ها امکان صادرات سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. مهدوی با یادآوری اینکه لغو تحریم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های صادراتی و افزایش مزیت‌های صدور محصولات پتروشیمی از ایران خواهد شد، تاکید کرد: هم‌اکنون که تحریم‌ها پابرجا هستند، یک تن محصول بدون مشتری پتروشیمی در کشور وجود ندارد و قطعا با لغو تحریم‌ها تقاضا برای خرید پتروشیمی از ایران افزایش می‌یابد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه در کنار از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، صادرات پتروشیمی به بازارهای جدید آمریکای جنوبی و آفریقا هم در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: یک برنامه ویژه به منظور صادرات محصولات پتروشیمی با قیمت‌های رقابتی به کشورهای آمریکای شمالی و حتی آمریکا تدوین شده است‌».
«روزنامه ایران» نیز به رغم پوشش مذاکرات هسته ای به موضوع حجاب و عفاف با توجه به سخنان اخیر رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه در ستون یادداشت خود به قلم «‌فاطمه تندگویان» مشاور وزیر نفت با تیتر «‌تفسیر متفاوت از عفاف و حجاب» می‌نویسد: «‌1- سخنان رئیس جمهوری در ضیافت افطار با زنان و تشکل‌های فعال سخنان دقیق و پرنکته‌ای بود. موضع ایشان در باب حجاب و عفاف، حکایت از نگاه باز و نگرش نو‌اندیشانه در عرصه مسائل زنان داشت. این نگاه و برداشت روشن طبعاً برگرفته از قرآن است. برخی مسأله حجاب را بیشتر به جنبه‌های ظاهری آن محدود می‌کنند. اما آقای روحانی تفسیری عمیق‌تر از این مقوله عرضه کرد. نکته مهم‌تر اینکه، آقای روحانی نقش مردان را در بسط فرهنگ عفاف و حجاب و ایجاد طهارت اجتماعی جدی تر مشاهده می‌کند ومی‌گوید که مردان جامعه اگر در نگاه خود عفیف باشند بخش عمده‌ای از مسأله حجاب تأمین می‌شود. باید توجه داشته باشیم که رئیس جمهوری در مسأله عفاف و حجاب، برای تقوی و نگاه مردان و زنان اولویت قائل است. با این نگاه می‌توان برداشت کامل‌تری از مسأله عفاف ارائه کرد و در جهت اجرایی کردن آن در سطح جامعه، همگان را مخاطب قرارداد نه اینکه صرفاً مسأله را به چادر و روسری زنان محدود کرد.
2- نکته دیگر در تحلیل‌های دکتر روحانی نگاه استراتژیک به دوران پساتحریم بود و اینکه تحقق فرصت‌های برابر و برقراری عدالت جنسیتی در بهره مندی از مواهب پس از تحریم برای زنان همچون مردان باید به گونه‌ای فراهم شود که پاسخگوی مطالبات روی زمین مانده زنان باشد. صحبت‌های رئیس جمهوری در این مورد بسیار روشن، قاطع و قابل درک بود و امیدواریم دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های سیاستگذار به صورت گسترده این نگاه را در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی خود محقق کنند.
3- مهم ترین خواسته جمع حاضر در برنامه یکشنبه شب، این بود که عزم جدی در تدوین برنامه جامع توسعه مشارکت زنان در سطح ملی با مشارکت بالاترین مدیران کشوری تبلور پیدا کند.مسأله توسعه ومشارکت زنان، صرفاً مسأله زنان نیست، بلکه مسأله‌ای در سطح ملی است و قاعدتاً باید در دستور کار هیأت دولت قرار گیرد. توسعه سرمایه انسانی (که زنان بخش قابل توجهی از این سرمایه را تشکیل می‌دهند) و توسعه بهره‌وری، در سطح ملی به یکدیگر گره خورده‌اند و از همدیگر قابل انفکاک نیستند. از این روی، عزم نظام نیز باید تلاقی و همپوشانی این دو باشد‌».
«روزنامه خراسان» نیز در گزارشی اختصاصی از وین در ارتباط با توافق هسته ای روایت خواندنی از اوضاع وین بیان کرده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش با تیتر «اگر توافق نشود» می‌نویسد: «‌ديگر در وين کسي نمي تواند پيش بيني کند. نمي تواند گمانه زني کند. ديگر از شرط بندي هاي خبرنگارهاي آمريکايي بر روي روز دست يافتن به توافق خبري نيست. حالا اين جا همه يک جواب روشن مي خواهند. اما هنوز - تا هنگام نوشتن روايت امروزمان از تاريخ - هيچ خبري از رفع بن بست نيست. چندين روز است که هيچ نشست عمومي بين ايران و کشورهاي گروه 1+5 برگزار نشده است. تيم ايران در اين روزها با ملاقات هاي دو جانبه، مذاکرات را مديريت کرده است. با اين حال امروز در حال ورود به آخرين روز از چندمين بار تمديد زمان و دوره توافق ژنو هستيم. اروپا و آمريکا دفعه قبل که توافقي به دست نيامد، تا روز دوشنبه آن را تمديد کردند. با اين حال همه دوباره براي فرار از بدبيني، تلاش مي کنند خوش بين باشند. امروز تعداد خبرنگارهاي غير ايراني به طور محسوسي افزايش يافته است. رسانه هاي اسرائيلي زيادي هم تيم هاي شان را به محل مذاکرات فرستاده اند. البته آن ها به جز رسانه، سياهي لشکر هم فرستاده اند. امروز يک گروه که خود را جامعه يهوديان آمريکا معرفي مي کردند، هم به محل مذاکرات آمدند. سر و صدا کردند. شعار دادند. مردم ايران را تروريست معرفي کردند! يک شهروند اتريشي اما وارد جمع شان شد و مقابله به مثل کرد. آن ها مي گفتند که عربستان به عنوان حامي صلح، مخالف توافق است. شهروند اتريشي جواب داد: همان کشوري که از داعش حمايت مالي مي کند و کمک کرد تا القاعده حمله ١١ سپتامبر را انجام دهد؟ شهروند اتريشي گفت: شما نگران صلح نيستيد، بلکه نگران اسرائيل هستيد. حضور اين افراد را البته مي توان به فال نيک گرفت. حضور مخالفان توافق در اين محل، نشانه خوبي مي تواند باشد. ما اين جا همچنان منتظر هستيم. هنوز هيچ خبري از برگزاري نشست مشترک ايران با کشورهاي 1+5 نيست. شهروند اتريشي مي گويد: شما ايراني ها نبايد نگران باشيد. اگر توافق شود، اين شما بوده ايد که آنها را مجبور به پذيرش شرط هايتان کرده ايد. اگر هم توافق نشود، اين آنها بوده اند که شما را از دست داده اند و فقط شما، روس ها و چيني ها هستيد که نکبت وام بانک هاي آمريکايي را تحمل نمي کنيد.
اندکي بعد از رفتن مخالفان توافق، يک دانشجوي ايراني با يک بغل کاغذ از راه مي رسد. مشخص است که براي آمدن به محل مذاکرات عجله کرده است. توي دست هايش، خبرهاي روزنامه‌هاي اسرائيلي است که خبر تهديد هسته اي ايران توسط وزير جنگ رژيم صهيونيستي را منتشر کرده اند. او گفته است بايد تهران را هم مانند هيروشيما با بمب هسته اي هدف قرار داد.
دانشجوي ايراني خبرها را مرتب کرده، يک مقدمه برايشان گذاشته و آنها را به خبرنگارهاي غيرايراني مي دهد. مقدمه به زبان انگليسي است، اما احتمالا وقت نوشتن مقدمه با خودش زمزمه کرده: ‌چو ايران نباشد، تن من مباد!‌»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر