بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
این بندر قبل از تحریم ها با 80 بندر جهان تبادل کالا انجام می داد.بندر شهید رجایی با برخورداری از 18 دستگاه جرثقیل دروازه ای(گنتری کرین) و حدود 40 پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور توانایی پهلودهی انواع کشتی های اقیانوس پیما را داراست.
کد خبر : ۱۵۱۷۳۹

شرکت تایدواتر خاورمیانه به عنوان بزرگترین پورت اپراتور بنادر ایران که از سال 91 تحت تحریم های ظالمانه دولت آمریکا قرارداشت روز سه شنبه 23 تیرماه 94 و با انتشار متن کامل توافقنامه ایران و کشورهای 5+1 از لیست تحریم خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا خارج شد.بر اساس متن کامل توافقنامه شرکت تایدواتر خاورمیانه همراه با تعداد زیادی از شرکت های کشتیرانی ایرانی از لیست تحریم ها خارج شدند.طبق این توافقنامه تحریم های مختلف اعمال شده علیه شرکت تایدواتر به صورت رسمی از روز سه شنبه لغو شده و این شرکت مذاکرات جدی خود را با طرف های خارجی علنا" آغاز خواهد کرد.ولی چه چیزی تایدواتر را متمایز از شرکتهای همگروهی خود خواهد کرد؟

چند سال به عقب برگردیم

با تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه در تاریخ 2 تیر 1390 که مسئول بارگیری و ترانزیت کالا در بندر شهید رجایی بود این بندر عملا" از جرگه بنادر فعال در زمینه واردات کالا به ایران خارج شده بود.با کنار گذاشتن شرکت تایدواتر از فعالیت های این بندر، زمینه تبادل کالا در این بندر از کشورهای خارجی به ایران،از ابتدای مرداد93 از سر گرفته شد.اهمیت بندر شهید رجایی از آنجایی معلوم می شود که این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا به تنهایی بیش از 55% صادرات و واردات و 70% تزانزیت بنادر کشور را بر عهده دارد.همچنین تخلیه 90% بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می گیرد.

این بندر قبل از تحریم ها با 80 بندر جهان تبادل کالا انجام می داد.بندر شهید رجایی با برخورداری از 18 دستگاه جرثقیل دروازه ای(گنتری کرین) و حدود 40 پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور توانایی پهلودهی انواع کشتی های اقیانوس پیما را داراست.

در رتبه بندی برترین بنادر جهان که در سپتامبر 2013 منتشر شد بندر شهید رجایی با چند پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه 59 جهان قرار گرفت.

سال 1396 روند تخلیه و بارگیری بر اساس تی ای یو در بندر شهید رجایی تا سقف 8 میلیون هدف گذاری شده است.

با کنار گذاشتن تایدواتر از اپراتوری بندرشهید رجایی با تدبیر مسئولان این شرکت و عدم وابستگی به یک بندر این شرکت فعالیت های خود را به رغم تحریم ها در دیگر بنادر کشور نظیر بندر امیر آباد و بندر امام(ره) گسترش داد و به ترتیب در سال های 92 مبلغ 90 تومان و در سال 93 مبلغ 80 تومان به ازای هر سهم بین سهامداران خود تقسیم کرد.

این در حالی بود که شرکت تایدواتر سودهای مذکور را دست خالی و از طریق زیر مجموعه و یا اجاره دادن تجهیزات خود پوشش می داد.

باتوجه به اهمیت بندر شهید رجایی که با رفع تحریم ها بزودی شاهد تعدد و ترافیک صدها کشتی و میلیون ها کانتینر در این بندر خواهیم بود.وجود یک اپراتور قدیمی و باتجربه در این بندر اجتناب ناپذیر است.بندر شهید رجایی را تمامی فعالان حوزه حمل و نقل دریایی با نام تایدواتر می شناسند،شرکتی با نیم قرن سابقه که در 3 سال گذشته تحت شدیدترین تحریم ها بود.

از نکات مهم مجمع شرکت در تاریخ 24 تیرماه 94 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعلام رسمی رفع تحریم تایدواتر توسط هیت مدیره
  • 40 تومان تقسیم سود نقدی
  • افزایش سرمایه تا سقف 1500 میلیارد ریال (درجهت توسعه سرمایه گذاری ها،احداث سیلو در بنادر،خرید تجهیزات و ...)
  • تبدیل دارایی های غیر عملیاتی به عملیاتی و افزایش چشمگیر دارایی های شركت
  • پرونده 800 هزار دلاری $ خرید جرثقیل بواسطه رفع تحریم
  • فعالیتهای مستقیم کانتینری و ریلی برای دوران پس از تحریم
  • بهره برداری از ترمینال یک شهید رجایی
  • شركت در مناقصه ترمینال های 2 و 3 شهید رجایی
  • پرداخت و تسویه کلیه وامها شرکت در سال 93
  • احداث سیلوی 150 هزار تنی در بندر امام(ره)
  • شرکت در تلاش است تا خط تسهیلاتی 63 میلیارد تومانی را با بانک انصار ایجاد کند
  • اخذ مجوز صدور بارنامه برای شرکت حمل و نقل زیر مجموعه حتاید
  • شروع لایه روبی بندر جاسک بزودی
  • راه اندازی نرم افزار TCTS در بندر شهید رجایی و عسلویه و خروج برخی از بنادر از این نرم افزار
  • استفاده از نرم افزار GCOMS در 11 بندر
  • احداث سیلوی 50 هزار تنی در بندر امیر آباد
  • تمدید قراردادهای سنواتی با اداره بنادر
  • احداث سیلوی غلات 150 هزار تنی در بندر شهید رجایی
  • احداث 2 باب انبار به مساحت 13500متر مربع در سایت 10 هكتاری بندر امام(ره)
  • اجاره یا فروش بارج سوخت رسان 15 هزار تنی
  • توسعه فعالیتهای خارج سازی شناورهای مغروقه (سالویج
  • توسعه فعالیت های لایروبی

*مناقصه بندر شهید رجایی شهریور 94 انجام خواهد شد،با بازگشت دوباره تایدواتر به این بندر تحول شگرفی در سودآوری این شرکت بوجود خواهد آمد


کارشناس:عطااله صفرزاده





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
ممنون از تحلیل خوبتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
وزارت راه و شهرسازی در توسعه بنادر و اسکله های تجاری ضعیف است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
شرکتی که علیرغم تحریمها 80 تومان سود هر سهمش می شود با شرکتی که آن هم تحریم بوده ولی سود هر سهمش 15 تومان است ( کشتیرانی ) قابل مقایسه نیست. هر چند که مدیریت هر دو شرکت عملکرد قابل قبولی نداشته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
بلکه بار زیاد شود وکامیون داران اقساط عفب افتاده را جبران کنند