بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر : ۱۵۱۷۹۸
همزمان با اعلام ارقام متفاوت از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرده تا برای ارائه توضیحات دراین خصوص به بهارستان بروند.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به اینکه طبق گزارش بانک مرکزی به مجلس، رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران در حساب بانک های خارجی چقدر است؟ اظهار داشت: مجموع دارایی‌های کشور که بانک مرکزی متولی آنهاست نه دولت حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه رقم مذکور مجموع منابع بانک مرکزی در حساب‌های بیرونی کشور است، افزود: آما آن بخش از دارایی‌های بلوکه شده که مربوط به دولت می باشد معادل ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تأکید براینکه بین درآمدهای بلوکه شده دولت با دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: دولت از محل فروش خدمات یا واگذاری دارایی‌های خود مبالغی را در خارج از کشور دارد که حجم آن ۳۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

جلیلی ادامه داد: وقتی این منابع (۳۰ میلیارد دلار درآمد بلوکه شده دولت) به ایران بازگردد توسط دولت مصرف می شود اما دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی (۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار) جزو درآمدهای دولت تلقی نمی شوند.

وی از بانک مرکزی خواست تا هر چه سریعتر با ارائه توضیحات شفاف درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران به فضای بوجود آمده در جامعه پایان دهد و گفت: دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی شامل ذخایر این بانک نیز می شوند از همین رو نمی توان به ارقام اعلام شده توسط افرادی بیرون از بانک مرکزی استناد کرد چراکه مرجع در این حوزه بانک مرکزی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین از برنامه این کمیسیون برای دعوت از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به منظور ارائه توضیحات درباره رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده به مجلس خبر داد.

به گزارش تسنیم، یکی از ابهامات اصلی بعد از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین، میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران است که در روزهای اخیر با اما و اگرهای فراوانی همراه شده است.

سیف هفته گذشته بعد از جلسه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمده و اعلام کرده بود که رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران ۲۹ میلیارد دلار است که ۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است و ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد.

همزمان با رئیس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز البته ارقام اعلام شده درباره پولهای بلوکه شده ایران را اغماض دانست و گفت: حدود ۳۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده در شرکت نفتی نیکو سرمایه‌گذاری شده است که مربوط به طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به‌عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.

اما اعلام رقم‌های مختلف درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در حساب بانک‌های خارجی به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران نیز به ایراد سخنانی دراین‌باره پرداخته و گفته: "ایران ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد که در خارج از کشور در حساب‌های بانک مرکزی است. برخی گفته‌اند منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور ۲۹ میلیارد دلار است که باید گفت این رقم تنها بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور است، چون ما مطالبات بانک مرکزی را هم داریم، در طول مدتی که تحریم بودیم و نمی‌شد ارز وارد کشور کرد، تمام درآمدهای نفتی ایران تبدیل به درآمدهای بانک مرکزی شده است".

در همین ارتباط خبرنگار تسنیم با یکی از مقامات بانک مرکزی به گفت‌وگو پرداخت؛ وی در این خصوص اعلام کرد که حدود ۳۵ میلیارد دلار برای پروژه‌های نفتی (شرکت نیکو) و حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار وثیقه تأمین مالی پروژه‌ها در چین می‌باشد که این هم جزو دارایی‌های ارزی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در عین حال حدود ۱۰ میلیارد دلار به‌عنوان سپرده گذاری نزد بانک‌های داخلی در پی مصوبات مراجع مختلف وجود دارد که جزو این دارایی‌ها به حساب می‌آیند. ۲۳ میلیارد دلار منابع بانک مرکزی و ۶ میلیارد دلار برای دولت است که هم اکنون در حساب‌های خارجی مسدود شده است. در مجموع حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده در بانک‌های خارجی داریم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
یاد داستان برف رضاخانی افتادیم
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
بسمه تعالی
باز اینا مردم رو سر موجودی ارزی ایران در خارج از کشور دست انداختن.
بابا کوفت شه تو حلقتون درد و بلاء شه تو جونتون انشاءا....
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
بسمه تعالی
خیلی زور داره بانک مرکزی ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیارد ذخایر داره بعد قسط خودشو میخواد از اون ۲۹ میلیارد هاپولی کنه...یعنی پرداخت کنه....