بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۵۱۸۷۳
کمتر از یک هفته از توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 می گذرد، که اولین انتقاد علنی عمومی از این توافق را یکی از اعضای خاندان پادشاه سعودی به نام بندر بن سلطان انجام داده است.

به گزارش تابناک، بندر بن سلطان در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «ایلاف» ، «توافق هسته‌ای اوباما با ایران» را «کپی برابر با اصل» توافق «بیل کلینتون با کره شمالی» دانست.

همچنین وی در توهینی آشکار به دیلی استار لبنان می گوید، این توافق به ایران اجازه خواهد داد که که ایران به بمب هسته ای دست پیدا نماید. عربستان سعودی و قدرت های خلیج فارس آماده می شوند که علیه ایران بعد از توافق هسته ای عملیات نظامی بدون مشارکت آمریکا انجام دهند.

او در ادامه  یادداشت ایلاف می نویسد: «نقّادان در رسانه و در (عالم) سیاست، توافق هسته‌ای را که باراک اوباما با ایران به دست آورد، نسخه برابر با اصل توافق هسته‌ای بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق (آمریکا) با کره شمالی می‌دانند».

بندر افزود: اما من با کمال تواضع، با این نظر موافق نیستم. رئیس‌جمهور کلینتون، آن زمان تصمیمش را بر اساس تحلیلی راهبردی از سیاست خارجی آمریکا و بر اساس اطلاعات محرمانه اتخاذ کرد... بعدا روشن شد که تحلیل راهبردی سیاست خارجی، اشتباه بوده و اطلاعات هم اشتباه بوده و اگر کلینتون از آن مطلع می‌شد، چنین تصمیمی نمی‌گرفت و من از این امر کاملا مطمئن هستم.

او در ادامه تصمیم اوباما را درست توصیف کرد و نوشت: اوباما تصمیمش برای پیش‌رفتن در توافق هسته‌ای با ایران را در حالی اتخاذ کرد که کاملا می‌دانست که تحلیل راهبردی سیاست خارجی‌‌اش و اطلاعاتش نهادهای اطلاعاتی داخلی و اطلاعات کشورهای متحدش در منطقه هیچ‌یک نتیجه توافق هسته‌ای با کره‌شمالی را نه‌تنها پیش‌بینی نکرده بودند، بلکه در کنار دسترسی ایران به میلیاردها دلار، پیش‌بینی امور بدتر از این را کرده بودند. آشوب خاورمیانه را خواهد گرفت؛ منطقه‌ای که کشورهایش در بی‌ثباتی‌اند و ایران نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.

سفیر عربستان در آمریکا از سال 1981 تا 2005 افزود «الان این سوال مطرح است که چرا اوباما بر امضای چنین توافقی اصرار کرد حال آنکه می‌دانست، توافق کلینتون با کره شمالی شکست خورد؟» و پاسخ داد که... «اوباما به اندازه کافی باهوش است و علت اصلی این است که اوباما با خودش صادق است و به درست بودن آنچه انجام می‌دهد ایمان دارد و معتقد است که هر آنچه آن را به دلیل این توافق فاجعه‌بار می‌خوانند، همه زیان‌های جانبی قابل تحملی است».

بندر همچنین می نویسد:«سیاست اوباما به طور کلی در خاورمیانه، و در سوریه، عراق و یمن بخصوص، سیاستی غافلگیرکننده در روشن‌بخشی است... اما الان من بیشتر از همیشه متقاعد شده‌ام که دوست عزیزم روباه پیر هنری کسینجر، درست گفت وقتی گفت "دشمنان آمریکا باید از آمریکا بترسند، اما دوستانش باید بیشتر بترسند»

او با کنایه به مسئله هسته‌ای و جمع‌بندی مذاکرات آن، گفت که حقیقت تلخ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
غلط اضافه کرده بورس نیوز جان به دل نگیر . اخه زیر دمش رو نگاه کرده دیده یه خورده دنبه درومده
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
مثل اینکه یه تو دهنی محکم باید بخورند تا بفهمند علی آباد شهر نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
ما هم خیلی دلمان می خواد که شما به ما حمله کنید. مطمئنم سرزمین وحی را آزاد می کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
این گدازاده سعودی غلط گرده ایران را تهدیدگرد انها با هم پیمانا نشان دیدند در مقابل یمنی ها نتوانستند غلط بکنند
saed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
غلط اضافی کرده بعد ماه رمضان زیادی خورده هزیان داره میگه
یاسر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
احتمالا داروی روان گردان خورده داره هذیوون میگه. یکی نیست بگه بچه برو یه کم تاریخ بخون تا بفهمی کجای تاریخ جا داری. هرچند جنگ طلب نیستم اما پاش بیفته جنگ آورم
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
بشین بینیم با
قورباغم واسه ما هفت تیر کش شد
هواست باشه گنده تر از دهنت صحبت نکنی
وگرنه عواقبشو باید بپذیری
و اون موقع پشیمونی فایده ای نداره
فک کردی ایران یمن که اینجوری حرف میزنی
Salam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
لعنت خدا بر منافق خارجی و داخلی
هر چه میکشیم از منافقه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
جون مادرت بيا ، بيا كه بد خوابي برات ديديم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
یکی به این بگه بییییییییییییییییا
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
سلام:وقتی دولت در امور خارجه وسیاست خارجی حالت وادادگی و ضعیف عمل کند معلوم است که کشوری مثل عربستان هم مارا تهدیدمیکند وممکن اس مثل زمان شاه سلطان حسین افغانستان هم برای ما شاخ شانه بکشدو یکباره صبح از خواب بیدار شدی می بینی که امارات هم جزایر سگانه را اشغال کرده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
تا اونجایی که من می دونم بندر بن سلطان حدود 6 ماه پیش به شکل مشکوکی فوت کرد. در ضمن ایشون رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود و سفیر نبوده. در کل آدم ناراحتی بود و تمام جنگ های منطقه از جمله شکل گیری داعش توسط ایشون انجام شد. اگر یک نفر ضد ایران و ایرانی در دنیا وجود داشته باشد قطعا اون یک نفر بندر بن سلطانه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
قلدر شما که صدام بود،بدست خودشما که حامیش بودید به دار آویخته شد و۱۰۰ میلیارد دلار کمکهای شما هم دود شدرفت،الآنم عربستانتو سفت نگه دارید که دست داعشیهاتون نیفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
تمام گنده های دنیا با داشتن اکثریت جمعیت و قدرت نظامی دنیا(5 قدرت هسته ای) مجبور به مذاکره و توافق با ایران شدن. اونوقت تو کی باشی که بخوای غلطی بکنی؟ البته ما از خدامونه کاری کنی که انتقام تاریخی از شما سوسمار خورا بگیریم و درسی بهتون بدیم که هیچوقت یادتون نره. مشتاقانه منتظرتونیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
نه میخوام بدونم قدرتهای خلیج فــــــــــــــــــــارس کیا هستن که میخوان بر علیه ایران اقدام نظامی بکنن.امارات و قطر و بحرین فسقلی؟عراق؟کویت؟عمان ؟یا خود عربستان؟همه باهم به علاوه ترکیه و پاکستان هم هیچ غلطی نمیتونین بکنین.گوشت شتری که دیشب خوردی ویروس هاری داشت؟یا ملخی ک صبحانه خوردی چربیش بالا بود که داری چرند میگی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
صدامتون که سردارقادسیه بود،درس عبرت نشد،چقدر شما خنگ وبی عقلید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
شما آب ونان وسبزی وکارگر وفوتبالیستو آشپزو سربازتون وارداتیه ازاین حرفهای خنده دار نزنید.
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
این رجز خوانی ها بدرد نمیخورد وقتی تمام قد چندین سال خودمونو تو تحریم شورای امنیت میبریم و همه ثروت کشور را به پای این سوسمارخورها میریزیم به امید حمایت از ما و مرتب بدنبال غرب ستیزی و گرایش به سمت این نمک نشناسها هستیم باید منتظر چنین روزهایی باشیم با اتخاذ سیاستهای غلط انها در این چند سال از هر نظر قوی شدنند البته از کنار ایران و تنگناهایی که خودمان با دست خودمان درست کردیم و امروز برای ما صحبت از اتحاد اعراب و جنگ میکنند خدا پدر ظریف را بیامرزد که نقشه اتحاد انها را البته با همراه کردن اروپا و امریکا نقش بر اب کرد پس دشمنان واقعی را بشناسیم هر کمک به اقتصاد عربستان حتی حج رفتن حرام است که انها با این پولهای زیارتی که فکر میکنیم بهشت برای خودمان خریدیم سر مردم را در سوریه و یمن میبرند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
وای که ترسیدیم.
اولاٌ ایشون اگه بتونه آب دماغشو بالا بکشه هنر کرده.
دوماٌ حالا ما اینقدر ذلیل شدیم که عربستان هم ما را تهدید میکنه. وای که اینو کجای دلم جا بدم؟؟؟؟
rrr
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
حالا اگه غلط زیادی هم کرد و حمله کرد ، اونوقت ما چه باید بکنیم .
یعنی جامعه ما تحمل یه جنگ دیگه رو داره
حسین
ROMANIA
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
این رفتارهای احمقانه، در نتیجه تعویض سیاست، عرب زدگی به جای غرب زدگی بود که بعضی از مسئولین درطول چند سال انجام دادند . که باعث پررو شدن کشورهای اطراف ما شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸
واقعا جکه این آقا بندر، بندر خانمه،کیه؟بگو برو با چهارتا هواپیما با خلبان اجاره ای فرستادی یمن مفلوک رو زدن، هول برت داشته یا هوایی شدی که بزرگ شدی.کاش اونقدر جرات داشتید که حمله کنید تا نسلتون برای همیشه منقرض بشه،ملخ خور.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
غلط کرد