بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر : ۱۵۱۸۹۱
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: با این شرایط که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها بازگردد، کسی حاضر نیست در کشور سرمایه‌گذاری کند، چرا که ریسک سرمایه‌گذاری به شدت بالاست.

جعفر قادری، عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، نسبت به ابهامات موجود در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ انتقاد کرد و اظهار داشت:‌ دغدغه جدی که در حال حاضر وجود دارد، این است که به همه کشورهای ۵+۱ اجازه داده شده، هر لحظه اراده کردند، تحریم‌های خود علیه ایران را برگردانند. از طرف دیگر می‌گویند ایران هم این اجازه را دارد که اگر آنها تحریم‌ها را برگردانند، ما هم بلافاصله غنی‌سازی را در هر سطحی که خواستیم از سر بگیریم.

وی برهمین اساس تصریح کرد: اما سوال جدی که در این میان وجود دارد، این است که تکلیف سرمایه‌گذاران در کشور چه می‌شود؟ آنها با چه اطمینانی در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ در شرایط فعلی وضعیت روشن بود که در تحریم هستیم و محدودیت‌هایی وجود دارد، لذا میزان سرمایه‌گذاری و افق‌های آن کاملا مشخص بود، اما در شرایط جدید هیچ اطمینانی وجود ندارد، چون بلافاصله پس از ۱۲ روز تحریم‌ها باز می‌گردد، بنابراین کدام سرمایه‌گذار عاقلی با این شرایط در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیته اقتصادی مجلس ادامه داد: لغو تحریم‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا زمانی که تحریم نیستیم، نفت بفروشیم و کالای مصرفی وارد کنیم و اما با شرایطی که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها باز گردد، کسی حاضر نیست در کشور سرمایه‌گذاری کند، چرا که ریسک سرمایه‌گذاری به شدت بالاست و تا زمانی که ریسک سرمایه‌گذاری پایین نیاید، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، لذا یکی از دغدغه‌های جدی که وجود دارد و کسی به آن پاسخی نداده، این موضوع است.

قادری با بیان اینکه با شرایط فعلی هر کدام از کشورهای ۵+۱ می‌توانند یک طرفه تحریم‌ها را بازگردانند، گفت: باید فرض کرد که این یک کشور همیشه آمریکا باشد؛ آمریکا از همین حالا می‌تواند به سرمایه‌گذاران عمده پیغام دهد که اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنید من هر لحظه می‌توانم تحریم‌ها را برگردانم و به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران هم با شما برخورد جدی خواهم کرد، لذا کدام سرمایه‌گذار عاقلی در دنیا حاضر است در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: مشکل دیگر در توافق‌نامه موضوع صادرات اسلحه است. گفته می‌شود که صادرات اسلحه توسط ایران با هماهنگی امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه ایران صادرات سلاح را به کشورهای دوست خود مثل سوریه، عراق و لبنان انجام می‌دهد و آمریکا در نقطه‌ مقابل ما به طرف‌های درگیر با کشورها سلاح می‌فروشد، لذا از هر مرجع بین‌المللی که بخواهیم، اجازه صادرات اسلحه را بگیریم، آمریکا آنجا حضور دارد و مانع صادرات اسلحه می‌شود بنابرین اینها ابهاماتی است که در این توافق‌نامه وجود دارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
ببین اینجا که تاس نمی اندازند که یکباره تحریم ها دورباره برقرار شود، اگر ما به تعهدات پایبند باشیم مشکلی وجود ندارد. ما جزء محدود و یا تنها کشورهایی هستیم که اینهمه تحریم شده ایم و دلیلش آن است که خودمان مایل بودیم. برای دوباره تحریم شدن باید دوباره مایل شویم و تلاش کنیم:-)
همه این موارد قابل مذاکره است و دست شما را نبسته اند که بدبینانه ترین حالت و آخرین حالت را می بینید. اگر اینطور است ممکن است دوباره مشکلات انتخاباتی پیش بیاید و کسی نمی آید سرمایه گذاری کند؛ ممکن است سوریه فلان شود کسی نمی آید ممکن است نفت ارزان شود کسی نمی آید.....
مازیار
ROMANIA
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
اگه شما حرف نزنی سرمایه گذارها دارن از همه دنیا هجوم میارن تو همین چند روز...مگر اینکه شما یه جوری منصرفشون کنین با این حرفاتون
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
این تحلیل بدون در نظر گرفتن گوینده با واقعیت توافق و قطعنامه شورای امنیت مطا بقت دارد هرکس مخلف این تحلیل استعلت مخالفت راباادله عموم پسند ارائه کند
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
ایشون حرف مفت زده اند. اگر مسیر درست طی بشون تحریم ها بر نمی گردند ولی اگر کشور رفتار نامعقول داشته باشد مثل دهه 80، جتی اگر تحریم ها کامل هم لغو شوند خطر این هست که کشورها مجددا تصمیم به تحریم بگیریند. لذا بر این اساس هیچ وقت شرمایه گذار خارجی به ایران نخواهد آمد چون معلوم نیست در آینده چه می شود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
مگر نماینده ها شیراز استعفا نداده بودند پس چی شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
اونوقت تحریما کلا باشن چی اونوقت مشکلی نداشت؟واقعا بعضی از این نماینده ها باحالن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
به کشورهای دوست و همسایه سلاح صادر میکنید یا سلاح شاباش میکنید مفت و مجانی؟؟!!
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
الکی شلوغش نکن حالا هیچ بهانه پیدا نکرده عقل کگل راجع به موضوعی صحبت میکنه که احتمالش کم و ممکنه اصلا اتفاق نیافته داره جو سازی میکنه کسی سرمایه گزاری نکنه اینها دشمنان بظاهر دوست کشور هستنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
ظاهرا بندی در توافق وجود دارد که سرمایه گذاری خارجی را در زمان عادی تضمین می کند و اجازه می دهد قراردادهایی که قبل از برهم خوردن توافق منعقد شده است, بدون هیچ ممانعتی تا پایان تحقق یابند.بنابراین, یکی از دلایل تعجیل شرکتها برای سرمایه گذاری استفاده از شرایط مناسب پساتحریم هاست و بنده بعید می دانم طرفین به مفاد قرارداد پایبند نباشند.زیرا یرای حصول آن مدتها وقت, انرژی و هزینه صرف کرده اند و منطقی نیست شروع کننده و برهم زننده این تغییرات خوب و مثبت باشند.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
تحریمها برای اروپای تشنه نفت وانرژی مشکل ایجاد کرده بود آمریکا تحریمو با هزینه اروپاییها تحمیل کرد،وبه اروپاییها هم سهم صدقه ای میدهد اروپا اگر عقل داشته باشد مستقل عمل میکند،چون شیر انرژی گازشان دست روسیه وفرمان تامین نفتشان دست عربهای وابسته به آمریکاست ولی ایران منصف ومستقل است.