بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر : ۱۵۲۴۰۲
در این گزارش که در شماره روز دوشنبه دوازدهم مرداد 1394 خورشیدی انتشار یافته، می خوانیم: به گزارش خبرنگار «اعتماد»، در این نشست در حالی که بارها خبرنگاران نسبت به بی نظمی جلسه اعتراض کردند، بیشتر وقت جلسه به صحبت ها و کلیاتی گذشت که بارهاو بارها در گذشته به آنها اشاره شده بود و در زمان پرسش و پاسخ خبرنگاران باید چند بار سوال خود را تکرار می کردند تا بتوانند پاسخی بگیرند. اما پاسخی که می توانست در چند جمله کوتاه گفته شود و با صحبت های کلی و به کار بردن اصطلاحات نامانوس و آکادمیک بین ٥ تا ١٠ دقیقه طول می کشید. در این جلسه محمد فطانت فرد از راه اندازی سیستم جدید کدال در هفته آینده خبر داد و گفت: سیستم جدید کدال قابلیت هایی دارد که با تمام مرورگرهای بازار قابل انطباق است و از سوی دیگر سرعت و امکان جست وجوی سریع تر را داراست که هر فرد می تواند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و ارسال کند. وی با اشاره به اینکه سیستم قدیمی در سه ماه آینده وجود نخواهد داشت، گفت: تمامی اقداماتی که شرکت ها از سیستم کدال منتشر می کنند بر اساس سیستم جدید خواهد بود که این سیستم در مرحله تست نهایی قرار دارد. فطانت فرد همچنین در مورد اصلاحیه قانون اصل ٤٤، گفت: پیش از این مقرر شده بود شرکت هایی که در بند ٦ احصا شده بودند اطلاعات و صورت های مالی خود را به بورس ارایه دهند، اما تاکنون اطلاعاتی از شرکت ها دریافت نشده است، اما بعضی شرکت ها پاسخ استعلامات سازمان بورس را ارایه کرده اند. او ادامه داد: بنابراین از همه شرکت هایی که مشمول قانون اصلاحیه بند ٦ اصل ٤٤ هستند تقاضا می شود که هرچه سریع تر نسبت به ارایه اطلاعات مالی خود به بورس اقدام کنند زیرا قرار است مجلس و کمیسیون اصل ٤٤ گزارشی از عملکرد این قانون را به صحن علنی مجلس ارایه بدهند که امیدواریم قبل از اینکه این گزارش به صحن برود شرکت ها اطلاعات خود را ارایه دهند.

ارتباط توافق هسته ای و بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به سوالات برخی از خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص علت افت بورس بعد از توافق هسته ای، گفت: امروز شاهد آن هستیم که شاخص بورس آنچه که در واقعیت بازار و اقتصاد محقق می شود را به خوبی نشان می دهد و این بزرگ ترین دستاوردی است که در بازار سرمایه به وجود آورده است. او افزود: اینکه تحلیلی از وضعیت نوسانات شاخص درهرمقطعی ارایه می شود وظیفه تحلیلگران بازار و مشاوران سرمایه گذاری است و بخش هایی که دارای مجوز خاص از سازمان بورس هستند باید تحلیل های مناسبی انجام دهند. فطانت فرد با بیان اینکه توافق هسته ای اتفاق بسیار مهمی برای بازار سرمایه است، اضافه کرد: تاکنون ٣٦ قطعنامه علیه ایران در سال های گذشته صادر شده که با بیانیه اخیر تمامی آنها برطرف می شود و این می تواند برای بازار سرمایه ظرفیت بالقوه ای ایجاد کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این در حالی است که سیاست اقتصاد مقاومتی وضعیتی را ایجاد کرده است که با ادامه دادن آن در داخل کشور می توانیم شاهد افزایش ظرفیت ها و توانمندی های خود باشیم که اجرایی شدن توافق هسته ای می تواند به ظرفیت ها اضافه کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا باوجود نتایج مثبت مذاکرات هسته ای، بورس تهران روند نزولی در پیش گرفت، گفت: این امر چند دلیل دارد که یکی از آنها مربوط به برگزاری مجامع شرکت های بورسی در تیرماه است به طوری که در چهار ماه ابتدایی امسال در مجموع ٣٦٣ مجمع برگزار شده است که از این تعداد ٢١٢ مجمع در تیرماه برگزار شده و ١٦٩ مجمع شرکت های مهم در هفته آخر تیرماه برگزار شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصمیمات بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اقداماتی که بانک مرکزی در مجامع بانک ها برای تقویت بنیه مالی آنها انجام داده آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، این در حالی است که سود تقسیمی بانک های بورسی در مجامع امسال از هشت هزار میلیارد تومان به ١٦٠٠ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که این وضعیت بازار را با چالش مواجه کرد زیرا سهم بانک ها در بازار سرمایه ١٣ درصد است و وضعیت آنها به طور مستقیم روی بورس اثرگذار است. فطانت فرد تصریح کرد: علاوه بر این شرکت های معدنی با کاهش قیمت گنداله و سنگ معدن مواجه شدند که این موضوع نیز به نوبه خود بر روی افت شاخص و شرکت های معدنی اثرگذار بود.

وی در ادامه به تشریح دلایل افت بورس بعد از توافق، گفت: همچنین برگزاری مجامع برخی شرکت های پالایشگاهی با تنفس مواجه شد که ناشی از اطلاعات ارایه شده توسط برخی دستگاه های ذی ربط و اعلام نرخ فرآورده و نفت خام بود بنابراین در این مقطع شاهد ارایه اخبار متناقضی از سوی شرکت ها بودیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراین ناهماهنگی هایی که در برخی دستگاه ها ایجاد شد به همراه عوامل متعددی که در بخش بنیادی شرکت ها اثرگذار بود باعث شد که شاهد وضعیت نزولی بورس بعد از توافق هسته ای باشیم.

بازار دچار کم واکنشی شده است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه آثار عملی توافق باید محقق شود تا اثر خود را بر بخش واقعی اقتصاد بگذارد، گفت: در حال حاضر عارضه ای که در بازار سرمایه قابل تحلیل است این است که بازار دچار کم واکنشی شده و نه تنها این اتفاق، بلکه هر اتفاق مثبت دیگری که رخ می دهد آثار محدودی را بر بازار سرمایه می گذارد که البته این موضوع در یک دوره زمانی اصلاح می شود. فطانت فرد تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور با کسری بودجه، کاهش قیمت نفت و سایر کالاها مواجه است آثار آن در بازار سرمایه نمایان می شود اما به اعتقاد من این توافق در صورت تحقق یافتن، حرکت های جدیدی پیش روی بازار قرار خواهد داد زیرا فرصت ها به تنهایی قادر نیستند در بخش واقعی اقتصاد اثر خود را بگذارند این در حالی است که مهم ترین دستاورد توافق هسته ای، آرامش بازار و رفع دغدغه نسبت به تحریم ها و افزایش نرخ ارز است که محقق شدن آن به معنای ایجاد فرصت های جدید در اقتصاد کشور بوده و بر توانایی ها و ظرفیت های کشور اضافه می کند.

حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به برنامه سازمان بورس برای جذب سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران توسط بسیاری از تحلیلگرانی که این کشور را مورد تحلیل قرار می دهند ، قرار است جزو ١١ کشوری که دارای نرخ رشد اقتصادی بالا هستند، رتبه بندی شود. علاوه بر اینکه تحلیل های متفاوتی وجود دارد که می تواند بازار سرمایه را به عنوان بازاری پرپتانسیل مورد توجه قرار دهد اما بازار ما کم عمق بوده و حجم آن محدود است و در صورتی که نظارت کامل روی آن صورت نگیرد می تواند مخاطرات زیادی را ایجاد کند، بنابراین بعد از فراهم شدن زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی، اولویت ورود سرمایه گذاران خارجی در بخش اوراق و بازار اولیه است. فطانت فرد در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تاکنون چه کشورهایی با بازار سرمایه وارد مذاکرات جدی شده اند، گفت: در حال حاضر تنها بازدیدهایی از تالار شیشه ای توسط سرمایه گذاران خارجی صورت گرفته و تفاهمنامه رسمی در این خصوص به امضا نرسیده است. وی در ادامه از آغاز عرضه های اولیه در ابتدای شهریور ماه خبر داد و گفت: از ابتدای شهریور ماه عرضه های اولیه با دو روش ثبت سفارش و حق انتخاب صورت می گیرد.

بورس و دوران پساتحریم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست به برنامه بورس در دوره پساتحریم اشاره کرد و گفت: درحال حاضر برنامه هایی توسط بخش های اجرایی کشور ارایه شده که طبیعتا آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد داشت اما به صورت مشخص بازار سرمایه برنامه بسیار مدونی در این خصوص دارد که به مرحله اجرا در خواهد آمد. فطانت فرد ادامه داد: یکی از برنامه های سازمان بورس در دوره پساتحریم، جذب سرمایه گذار خارجی و ارایه مجوز به نهادهای خارجی در بازار سرمایه است به طوری که سازمان برنامه مشخصی در قالب openup ارایه خواهد داد. فطانت فرد در خصوص جزییات راه اندازی بورس تعاون نیز توضیح داد: در خصوص راه اندازی بورس تعاون مشکلاتی در شرکت های تعاونی سهامی آن وجود دارد و آن رای شرکت های تعاونی در مجامع است که در روش های ارایه آرا هنوز به توافق کامل دست پیدا نکرده ایم با این حال کارگروهی بین سازمان بورس و وزارت تعاون ایجاد شده و درصدد هستیم تا راه حل هایی برای راه اندازی بورس تعاون و راهیابی شرکت های تعاونی سهامی آن به تابلوی بورس فراهم کنیم.

*منبع: روزنامه اعتماد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
مردم فهمیده اند که این دولت به سایر بازارها هیچ اهمیتی نمیده و تو سقوط های شدید یه شعار توخالی میدن و میرن دنبال کارشون.
وقتی بانکها سود 28%ی میدن چرا باید تو بورس ریسک کنیم و هر روز با استرس و اضطراب اخبار را چک کنیم ؟ درحالیکه دولت و بانک مرکزی نشان داده علاقه شدیدی به بالا بردن سود بانکی داره .
بورس تازه اگر رشد هم بکنه چقدر قراره یکساله سود بده؟ 30%!؟ تازه ممکنه سقوط هم بکنه تو این مملکت هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. گاها" اتفاقات معکوسی میافته مثلا" بعد از توافق دلار بجای ارزان شدن گرانتر شد یا بورس سقوط کرد یا.....
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
سقوط بورس کار دولته ، وزیر اقتصاد عامل اصلی سقوط بورسه