بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
به نظر می رسد سیاست های ساختاری می بایست به اصلاح قیمت های نسبی بپردازد و نرخ بهره وری بخش صنعت اصلاح شود تا کارایی بالا رود و در مجموع اصلاح عوامل مذکور به رشد اقتصاد کشور و جذب نقدینگی کمک کند.
کد خبر : ۱۵۳۷۹۳
نویسنده :
جمشیدی
وزیر اقتصاد در گفتگوی خبری خود در شبکه خبر طی شنبه شب هفته جاری دلایل رکود بازار سرمایه و افت شاخص ها و قیمت سهام شرکت های بورسی را تحت تأثیر سه عامل بیان کرد. به گونه ای که علی طیب نیا کاهش قیمت های جهانی و نا بسامان شدن وضعیت سودآوری صنایع پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات در کنار کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ سود بانکی را از جمله این عوامل برشمرد. این در حالی است که برخی از خبرها از رشد حدود 20 درصدی نقدینگی سرگردان جامعه طی سال جاری نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

در همین ارتباط، رییس سابق شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عامل واقعی رکود در اقتصاد ایران کمبود نقدینگی نیست. چرا که نقدینگی به اندازه کافی در جامعه وجود دارد و یکی از شاخصه های این امر آن است که اکثر بانک ها به بانک مرکزی بدهکارند و این بدان معناست که نقدینگی در جامعه بالا است.

جمشید پژویان افزود: تفاوت فاحش نرخ بازدهی در بازارهای مختلف نکته کلیدی است که در خصوص بازار سرمایه وجود دارد. چرا که در شرایطی بازدهی بخش صنعت حدود 6 الی 7 درصد است که حوزه تجارت، واردات و ساختمان صرف نظر از رکود یکسال اخیر بازار مسکن بازدهی حدود 300درصدی را به سرمایه گذاران خود اعطا می کند. بر این اساس بدیهی است سرمایه داران به تزریق نقدینگی به سمت بازارهای با توان اعطای بازدهی بالا تمایل دارند. هر چند که این بازارها در رونق اقتصادی و رشد GDP تأثیر بسزایی ندارند.

وی با تأکید بر این که از سال های گذشته تاکنون ایراد اصلی مشکلات ساختاری مربوط به تفاوت نرخ بازدهی بازارهاست، در این باره اظهار داشت: بخش صنعت بازدهی کمتری را به سرمایه گذاران خود می دهد که این امر نیز در اثر بهره وری پایین این حوزه اتفاق افتاده است. علاوه بر این قیمت های نسبی و حامل های انرژی غیر واقعی هستند و دولت قبل تحت عنوان طرح هدفمند کردن یارانه ها مشکلات متفاوت قیمت های نسبی را بوجود آورده است.

پژویان افزود: این موانع در حوزه بازار پول نیز مشاهده می شود و اگر چه بانک ها بهره 26 تا 27 درصدی را از وام ها و تسهیلات خود دریافت می کنند، اما شاهد تشکیل صف طویل سرمایه گذاران برای دریافت وام بانکی هستیم. چرا که سرمایه گذاران مبالغ وام را در حوزه تجارت و واردات سرمایه گذاری می کنند و با کسب بازدهی های قابل توجه توان بازپرداخت بهره های سنگین بانکی را دارند. حال آنکه مبالغ وام ها به بخش واقعی صنعت که به رشد اقتصادی کشور کمک می کند، تزریق نمی شود.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای موجود برای جذب نقدینگی به سمت بازارهای مولد اقتصادی و بخش صنعت گفت: به نظر می رسد سیاست های ساختاری می بایست به اصلاح قیمت های نسبی بپردازد و نرخ بهره وری بخش صنعت اصلاح شود تا کارایی بالا رود و در مجموع اصلاح عوامل مذکور به رشد اقتصاد کشور و جذب نقدینگی کمک کند.

پژویان در خاتمه پیرامون اثر گذاری اعلام پرداخت نرخ بالای سود بانکی از سوی بانک ها بر رکود بازار سهام گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی نمی تواند چندان در رکود فعلی بورس تأثیر گذار باشد. چرا که نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم فعلی در اقتصاد کشور برای سپرده گذاران به صرفه نیست و این عامل نمی تواند در جایگاه عوامل اصلی رکود بازار سهام قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
بورس نیوز جان حرفای قلمبه سلمبه نزن قربونت برم هدف کاهش نقدینگی بود که تئسط بورس انجام شد و این روزها شاهدیم پز زیان های سنگین مردم رو طیب نیا میده هیچ گشایش اقتصادی نداشتیم تنها کاری که کرد نقددینگی بورس را کاهش داد شبندر 1800 تومانی را 300 تومان کرد و هورا کشیدند براش که نقدینگی رو کاهش داده میدونم اینا قابل انتشار نیست اما به خدا میفهمیم اما دیگر رمقی برای دفاع نمانده
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
امروز از بورس به کلی خارج شدم انگار تازه متولد شدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
اصولا من نمیفهمم گران شدن یا ارزان شدن سهام چه اثری در حجم نقدینگی جامعه دارد ، خرید و فروش سهام تنها اثرش جابجایی دارایی است سوال اگر در خصوص بازدهی سهام است خوب باید در سطح کلان تر پرسید چرا در کلیت کشور رکود و رشد منفی داریم ؟ به نظر من این اصلا به علت سیاستهای ضد تورمی نیست بلکه برعکس سیاستهای ضد تورمی معلول اقتصاد ناتوان و بی بازدهی است که مدیریت میشود حداقل با تورم لجام گسیخته قوزبالاقوز نشود