بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
در بررسی عملکرد سهامداران حقوقی بدست آمد:

تماشاگرانی به نام سهامداران حقوقی

بررسی معاملات سهامداران عمده شرکت های فعال در بورس و فرابورس طی سه روز معاملاتی یعنی از چهارشنبه هفته گذشته تا یکشنبه هفته جاری حاکی از آن است که این گروه از سهامداران تنها نظاره گر روند معاملات روزانه بوده اند و این افراد نیز همچون سایرین مشارکتی در معاملات نداشته اند.
کد خبر : ۱۵۴۴۳۱
نویسنده :
جمشیدی
سهامداران حقوقی همواره به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران بازار سرمایه شناخته شده اند و عملکرد آنها مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است. چرا که رفتار بزرگان بورس در معاملات روزانه سهام و اقدامات آنها در حمایت از سهام شرکت های زیر مجموعه شان بسیار در بهبود معاملات و رشد بازار سرمایه موثر بوده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، با نگاهی به روند معاملات روزانه بورس در می یابیم که رفته رفته حجم و ارزش معاملات کاهش یافته و در شرایطی که به جرأت می توان گفت وضعیت سیاسی کشور در بهترین موقعیت ممکن طی 12 سال اخیر است و در حالی که انتظار می رود تا طی ماه های آینده سایه اصلی ترین چالش صنایع یعنی تحریم های بین المللی از سر راه سودآوری و تولید آنها برداشته شود، بازار سرمایه همچنان اصرار بر حرکت در مسیر نزولی دارد. البته در این بین بسیاری از کارشناسان معتقدند که عملکرد دولت و عدم برنامه مدون از سوی دولت برای رشد و حمایت بازار سرمایه و نیز اتخاذ سیاست های انقباضی دولت موجب شده تا اثر بهبود شرایط سیاسی چندان بر روند بورس موثر واقع نشود.

اما صرف نظر از همه عوامل مذکور باید دید که در شرایطی که بورس از کمبود نقدینگی رنج می برد و سهامداران و فعالان بازار سرمایه در مرداب زیان گیر کرده اند و برای خروج از وضعیت فعلی دست و پا می زنند، سهامداران حقوقی یا همان بزرگان بازار سهام چگونه عمل کرده اند؟ آیا این گروه از سهامداران و شرکت های بزرگ با نقدینگی که در اختیار دارند اقدامی در جهت ایجاد اندکی بهبود در وضعیت فعلی نموده اند؟

بر اساس این گزارش، بررسی معاملات سهامداران عمده شرکت های فعال در بورس و فرابورس طی سه روز معاملاتی یعنی از چهارشنبه هفته گذشته تا یکشنبه هفته جاری حاکی از آن است که این گروه از سهامداران تنها نظاره گر روند معاملات روزانه بوده اند و این افراد نیز همچون سایرین مشارکتی در معاملات نداشته اند.

به گونه ای که در برخی از شرکت ها علیرغم در اختیار داشتن سرمایه قابل توجه سهامداران عمده آن ها خریدهای کمتر از 10 هزار تایی مشاهده می شود که این میزان حتی کمتر از معاملات یک سهامدار حقیقی با سرمایه اندک می باشد. در این خصوص می توان به خرید حدود 9 هزار تایی بانک سامان در نماد "کهمدا"، خریداری 9 هزار تایی سهام شرکت سپنتا توسط شرکت صنعتی تولید سولفور سدیم اشاره کرد. همچنین شرکت گروه تولیدی آریا ملل نوین به همین میزان از سهام شرکت های زیرمجموعه خود یعنی "غچین" و "غگرجی" را به سبد سرمایه گذاری های خود افزود.

بر این اساس می توان گفت اغلب خریدهای سهامداران عمده شرکت ها با حجم پایین انجام شده که این امر بیانگر عملکرد ضعیف سهامداران حقوقی در راستای عمل به رسالت اصلی آنها است.

علاوه بر این شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز حدود چهارصد هزار سهم "والبر" ، 12 هزار سهم "درازک" و 80 هزار سهم "دسبحا" را تحصیل کرد.

سرمایه گذاری سمند نیز 105 هزار سهم شرکت قطعات اتومبیل ایران، بیش از سه میلیون سهم ایران خودرو و نیز حدود 100 هزار سهم لیزینگ غدیر را به سبد بورسی خود اضافه نمود.

در نماد "پارسان"، شرکت سرمایه گذاری غدیر خریدار بیش از چهار میلیون سهم آن بود و شرکت سرمایه گذاری ملی ایران یک میلیون سهم "فلوله"، حدود 900 هزار سهم "سشرق" و نیز 300 هزار سهم "ستران" را خرید.

در این بین، صندوق تأمین آتیه بانک ملت بیش از سه میلیون سهم بانک ملت را به پرتفوی بورسی خود افزود و شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین 150 هزار سهم "وپترو"، پنج هزار سهم "شفن"، 115 هزار سهم "شرانل"، 11 هزار سهم "شَپاس" و نیز بیش از 35 هزار سهم "خراسان" را به تملک خود درآورد، این حجم معاملات در حالی توسط هلدینگ "تاپیکو" در نمادهای مذکور رقم خورده که همانطور که عنوان شد نسبت به سرمایه این هلدینگ پتروشیمی و نقدینگی در اختیار آن بسیار اندک می باشد.

در نماد بانک صادرات ایران نیز صندوق سرمایه گذاری بازار گردانی سپهر صادرات در قامت خریدار ظاهر شد و در مجموع طی مدت مذکور 100 میلیون سهم آن را خریداری کرد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شش میلیون سهم "مبین" را خرید.

این در حالی است که برخی از سهامداران حقوقی اقدام به فروش سهام تحت تملک خود کردند که در این بین می توان به عرضه دو میلیون سهم "قنیشا" توسط شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین اشاره کرد. همچنین گروه بهمن دو میلیون سهم شرکت صنایع ریخته گری ایران را به فروش رساند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
سهامدار حقوقی چرا باید سهام بخرد وقتی دولت اینگونه عمل میکند در تمام صحنه ها آن از بودجه سال 95 و اقدامات گذشته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
عرضه اولیه زمانی که بازار نقدینگی نداره ظلم مضاعف به سهامدار خرده دوستان عمدا دارن بازار رو نابود می کنند یک مشت حرام لقمه از خدا بی خبر
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
تمام سهامداران نابود شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
یه روز مقصر دولته به روز حقوقی ها مقصرن یه روز من مقصرم الان هم مقصر اقتصاد چین هست. فردا کی مقصره؟
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
تماشاگرانی بنام دولت تدبیر و امید
تماشاگرانی بنام مجلس شورای اسلامی
تماشاگرانی بنام مسئول و مدیران شرکتها

تماشاگرانی بنام مدعیان خدمت به مردم
مردمي
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
با سلام تقسير خودمونه جاي نوشتن بايد حركت كنيم و حقمون دفاع كنيم هر جا باشه من هستم همه باهم از حقوقمون دفاع كنيم با كاغذ بازي چيزي درست نميشه.
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
تماشاگرانی بنام دولت تدبیر و امید
تماشاگرانی بنام مجلس شورای اسلامی
تماشاگرانی بنام مسئول و مدیران شرکتها

تماشاگرانی بنام مدعیان خدمت به مردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
اونهایی که نامه به روحانی می نویسید چرا انقدر ساده لوح اید .


دستور همه این کار ها مستقیما در دولت صادر میشه .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
مسئولین دولتی ونمایندگان مجلس فقط تماشا می کنند مردم چگونه بدبخت میشوند ایا فریاد رسی نیست
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
از دولت محترم تقاضا دارم برای جلوگیری از سقوط بیشتر بورس و زیان و فشار به سهامداران مدت یک یا دوماه بورس را تعطیل کند تا همه موارد ابهام در مورد گروههای بورسی روشن گردد آخه اینطور که نمیشه که فقط بشینیم به نابودی سرمایه و زندگی مردم نگاه کنیم تا چه پیش آید .
مجید
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
زمانی همه آرزو داشتند سهام شرکت های بورسی از جمله نفتی و پتروشیمی داشته باشند، اما با برکت وجود دو.لت تدبیر و امید سهام پالایشگاه ها و پتروشیمی ها نه تنها سرمایه مردم را نمی توانند حفظ کنند بلکه روز به روز به زیان سرمایه گذاران خود با تقلیل قیمت سهام مبادرت می کنند، در واقع اگر ورشکسته شده اند، لطف کنند و از پاداش و سرمایه مدیران خود مایه کنند و نه از سرمایه یک عده سرمایه گذار حقیقی که به امید سود اندک سرمایه خود را به دست آنان سپرده اند، من ا... التوفیق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
حقوق انسانی را رعایت کنید
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
ایا حقوقی خمهر را در 250 با چه تحلیلی می خرید ایا حقوقی خودرو را 300 با چه تحلیلی می خرید ایا حقوقی وبیمه زیانده را با چه تحلیلی می خرد بعضی از حقوقی ها پول سهامدار خرد رابه نفع عده ای از بین میبرند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
به نظر من تمام حرف های که دوستان گفتند صحیح است . ولی اتفاق عجیبی که در این چند روز در نماد پارسان می افتد ،

با اینکه شرکت سود دارد . ولی نفوذیی های از طرف بیگانه به خصوص از منطقه نزدیکی های تغییر تحول برجام با جنگ

اقتصادی قیمت ها را می شکنند . واین امر در شرکت پارسان در فروش نمایان بود . و یک اضطراب و وحشت در آغازین

اجرای برجام ایجاد نمایند ، واین تغییرات را شوم نامیمون در دل ما تلقی کنند. بنده از دوستان هشیاری می طلبم.

سهمدار حقیقی خرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
فقط با ظهور اقا امام زمان عج پایه های ظلم از جا کنده میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
بنده دو سال تمام هست که میگم این بورس بالایی ندارد ، تازه به نظر من هنوز افت آن آغاز نشده است ، سهمی که به اندازه قیمتش ضرر انباشته دارد چرا باید بالا برود ، به نظر من 90 درصد سهمهای موجود در بازاز قابلیت نصف یا یک سوم قیمت کنونی را دارند ، مقصر خود مردم هستند که دنبال طمع پولشون را تو بورس آوردند، الان هم دیر نشده ضرر را از هر کجاش بگیرید منفعت هست ، تا زمانی که شرکتها توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداشته باشند و نتوانند محصول خود را بدون حمایت دولت در بازارهای خارجی بفروشند ، نباید رشد کنند ، سهمی مثل خکاوه ارزش واقعی آن حدود 20 تومن هست ، فکر کنم تا آخر همین امسال تا 40 تومن هم افت کند ، خوب برادر من تویی که این سهم رو 90 تومن می خری داری اشتباه می کنی ، حقوقی سهم نمی فهمه که روی 90 تا 94 تومن آبشاری عرضه می کنه ، نخیر خوب می دونه ، الان 90 تومن میفروشه ، سه ماهه دیگه با همین پول دو برابرش رو میزاه سرجاش.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
دولت مقصر نيست ريشه اصلي مشكل جايي ديگر است كه در آن حوزه دولت اختياري ندارد .
شپلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
بازار خیلی خیلی افت کرده از جیب سهامدار
افشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
این سپهر صادرات خوب وبصادر میخرید که اونم طفلکی امروز از کمر افتاد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
اتفاقا برعکس . بورس نیوز عزیز نگاه کن شتران بجای دوماه حق تقدمش به لطف ناظر بازار الان سه ماهه رو تابلو هست . چرا ؟ چون حقوقی عزیز تر از ریاست محترم اداره مالیه باید تااونجا که میتونه سهم رو پائین بکشه که بعد مفت مفت مفت بخره . یکمیلیارد سهم دونه 250پولش بیشتره یا دونهای 150؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
منکه میگم بگذار حقوقی اینقدر بفروشه تا پدرش دربیاد مگر اینکه یک کمپین نخریدن و نفروختن درست بشه . اونوقته که گرگهای حقوقی بجان هم خواهند افتاد و همدیگررو تکه پاره میکنند
متین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
بازار از روزی که دقیقا توافق نهایی حاصل شد با عرضه های سنگین سهامدارهایی که در دوران تحریم سهام را خریدند تا وانمود کنند تحریم تاثیری ندارد و الان میفروشند تا بگویند توافق چاره کار نیست والا مگر اقتصاد ما در این یکماه و خرده ای خراب شده که اینگونه بورس سقوط میکند
رزاق حبیبی نسب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱
چقدرسهام تایدواتردارد