بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
کد خبر : ۱۵۴۴۸۶
دومین تلاش جدی جمهوریخواهان آمریکا برای به شکست کشاندن توافق هسته ای ایران با مخالفت دموکرات ها به شکست انجامید.

به گزارشخبرگزاری مهربه نقل از رویترز، تلاش اکثریت جمهوریخواه سنا برای رأی‌گیری در مورد کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران، بار دیگر ناکام ماند.

برای دومین بار در روزهای گذشته اقلیت دموکرات حامی توافق ایران در سنای آمریکا، موفق شدند از رأی سنا به کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ممانعت کنند تا راه برای به رأی گذاشتن مصوبه سنا برای مخالف با این توافق همچنان ناهموار باشد.

اگر اکثریت جمهوری‌خواه سنا می‌توانستند در رأی‌گیری روز سه‌شنبه ۶۰ رأی موافق جلب کنند، کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای اعلام می‌شد و سنا می‌توانست به رأی‌گیری در مورد آن بپردازد.

اقدامی که با توجه به مخالفت حزب جمهوریخواه با این توافق به مصوبه‌ای در رد توافق هسته‌ای منجر می‌شد و رئیس‌جمهور آمریکا را ناچار به استفاده از حق وتو برای اجرایی کردن توافق می‌کند.

با این همه اقلیت دموکرات بار دیگر توانستند از رأی سنا به کفایت مذاکرات ممانعت کنند.

کفایت مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران، پنجشنبه گذشته نیز در سنای آمریکا به رأی گذاشته شد اما با توجه به مخالفت ۴۲ سناتور آمریکایی با آن، نتوانست حدنصاب لازم را کسب کند.

به این ترتیب برای دومین بار در کمتر از یک هفته، جمهوری‌خواهان در متقاعد کردن سه‌پنجم سناتورها برای اعلام کفایت مذاکرات ناکام ماندند.

براساس مصوبه کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان و سنا، تا روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریورماه) فرصت دارند که به این توافق رأی مثبت یا منفی دهند، و در صورت انقضای مهلت رأی‌گیری، این موضوع از دستور کار سنا خارج خواهد شد.

پیش از این در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی نمادین طرح تأیید توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 (برجام) را با ۲۶۹ رأی مخالف در مقابل ۱۶۲ رأی موافق، رد کرد.

اما حتی در صورتی که تا پایان مهلت رأی‌گیری (روز پنجشنبه) مجلس نمایندگان با توافق هسته‌ای ایران اعلام مخالف کند، عدم رأی‌گیری برای رد این توافق در سنا،باعث می‌شود تصمیم مجلس نمایندگان مانع از اجرای این توافق از سوی دولت باراک اوباما نباشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر