بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
در پی منتفی شدن طرح دوفوریتی مجلس برای قطع یارانه ها پیشنهاد شد:

قطع یارانه نقدی و تخصیص منابع به بخش واقعی اقتصاد/ با پول یارانه از تولید حمایت کنید

اگر قیمت برخی نهاده ها همچون بنزین حداقل مطابق با سطح قیمت های جهانی کاهش یابد تا مردم نیز آثار افت نرخ تورم را در هزینه های خود نیز احساس کنند، قطعاً می توان با قطع یارانه های نقدی مردم و تخصیص 50 درصدی مبالغ آن به بخش واقعی تولید شرایط کنونی را در اقتصاد کشور هر چه بیشتر بهبود بخشید.
کد خبر : ۱۵۴۸۷۸
نویسنده :
کیوان فر
طی هفته جاری یک نماینده مجلس از منتفی شدن طرح دو فوریتی مجلس برای قطع یارانه نقدی از سال 95 خبر داد تا پیشنهاد برخی نمایندگان پیرامون کاهش رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان و کاهش آن پس از سه ماه به 15 هزار تومان و در نهایت قطع آن برای تمام خانوارهای ایرانی به جز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سال 95 لغوگردد.

به گزارش بورس نیوز، در زمان آغاز امر برخی اقتصاددانان مخالف اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به این شیوه بودند و اعتقاد داشتند به جای آنکه دولت پول نفت را بر سر سفره مردم ببرد، با درآمدهای حاصل از این محل، با تزریق منابع مذکور به واحدها و بنگاه های اقتصادی بخش تولیدی را تقویت کند. اما به هر ترتیب این موضوع در قالب اصلاح بند الف ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شد تا بدین ترتیب طی پنجاه و پنج دوره، هر فرد دو میلیون و 502 هزار و 500 تومان یارانه نقدی دریافت کند که در مجموع رقمی حدود 194 هزار میلیارد تومان وجه نقد پرداختی دولت از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها به 76 میلیون ایرانی است.

اما در همان ابتدای شروع این طرح اعتراض و انتقادهای زیادی به دولت وارد شد که اجرای هدفمندی ها با این شیوه تبعات منفی زیادی داشته و می تواند هزینه های هنگفتی را به دوش دولت اعمال کند.

گرچه این انتقادات تا حد زیادی درست بود، اما در صورت عدم اجرای آن دستیابی به اصل هدف پرداخت نقدی یارانه ها یعنی برقراری عدالت اجتماعی به مخاطره می افتاد و شاید بزرگترین ایراد نسبت به توقف اجرای این قانون از همین جنبه باشد که اگر واریز ماهانه یارانه ها منتفی گردد، پس تکلیف عدالت اجتماعی چه می شود؟ بطوریکه قرار بود در کنار نزدیک شدن قیمت حامل های انرژی به نرخ های واقعی، یارانه نقدی به خانوارها تخصیص داده شود تا فاصله کنونی بین افراد مرفهی که از انرژی بیشتر با قیمت پایین بهره مند می شدند با افراد طبقات پایین تر که بهره چندانی از انرژی نمی بردند، کاهش یابد.

به عبارت دیگر مقرر گردید با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و دریافت هزینه های واقعی انرژی از افراد مرفه جامعه برای خانوارهای غیر مرفه درآمد ایجاد شود و از نتایج دیگر آن کاهش مصرف در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و نیز ممانعت از قاچاق انرژی به خارج از کشور بود.

بدین ترتیب دولت وقت با ارایه این طرح تصمیم گرفت به جای پرداخت سوبسید به بخش های تولیدی و تخصیص یارانه به صورت غیر مستقیم به مردم، مبالغ مذکور را به صورت مستقیم به آنها بپردازد تا به وضعیت معیشتی قشر کم درآمد جامعه نیز تا حدی کمک شود. اما در حال حاضر که حدود چهار سال و نیم از واریز یارانه های نقدی به حساب سرپرستان خانوارها می گذرد، این بار صحبت بر سر عدم واریز این مبالغ به مردم و حذف یارانه های نقدی است.

حال بایستی دید آیا در حال حاضر دیگر وضعیت معیشتی فردی که با سختی های فراوان در روستا زندگی می کند و از حامل های انرژی استفاده کمی دارد و از محل یارانه های دریافتی بخشی از هزینه های خود را پوشش می دهد، مطرح نیست که دولت می خواهد این مبالغ را از آنها دریغ کند؟

به هر ترتیب در حالی ماهانه رقمی بیش از 3500 میلیارد تومان بابت یارانه های نقدی به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود که این مبلغ معادل مجموع ارزش روز بازاری شرکت ایران خودرو و گروه بهمن است. همچنین مبلغ یارانه نقدی پرداختی دولت طی یک ماه به کل خانوارهای ایرانی تقریباً معادل آن است که نزدیک به دو برابر ارزش روز بازاری شرکت سایپا و یا ارزش بازاری کل شرکت های بورسی فعال در صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات را بین مردم تقسیم کنیم که این مبالغ نیز عمدتاً صرف هزینه های مصرفی و جاری خانوارها می شود. پس اگر از این جنبه به موضوع بنگریم تا حدی می توان نسبت به این اقدام دولت مخالفت کرد و پیشنهاد تغییر روش پرداخت یارانه ها را به مردم داد تا حداقل سرمایه های ملی به این راحتی صرف امور جاری و هزینه های متفرقه نشود.

البته درست است که اجرای این قانون تا حد زیادی به نفع کشور و اقتصاد ملی نیست، اما در طرف مقابل نکته حائز اهمیت این است که وقتی هدف اصلی اجرای این قانون ایجاد عدالت اجتماعی بوده، نباید کاری کنیم که لغو آن منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به دولت شود.

اما شاید بتوان با راهکارهایی این چالش را نیز مرتفع کرد و راه آن شاید کاهش هزینه های مردم با پایین آوردن قیمت هاست. گرچه این بدان مفهوم نیست که نرخ نهادها باید به قبل برگردد؛ اما اگر قیمت برخی نهاده ها همچون بنزین حداقل مطابق با سطح قیمت های جهانی کاهش یابد تا مردم نیز آثار افت نرخ تورم را در هزینه های خود نیز احساس کنند، قطعاً می توان با قطع یارانه های نقدی مردم و تخصیص 50 درصدی مبالغ آن به بخش واقعی تولید شرایط کنونی را در اقتصاد کشور هر چه بیشتر بهبود بخشید.

چرا که در مدت حدود چهار سال و نیمی که قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شده، عدم پرداخت یارانه های تخصیص داده شده به واحدهای تولیدی از سوی دولت به شدت آنها را دچار چالش کمبود نقدینگی کرده که در نهایت فشار و سنگینی آن بر دوش مردم وارد آمده است. حال آنکه به راحتی می توان ادعا کرد که مبلغ 45 هزار و 500 تومان پرداختی به ازای هر نفر حتی به اندازه هزینه قبض آب و برق مصرفی آنها نیز نمی شود. ضمن اینکه طی مدت اجرای این طرح با تزریق همین مبالغ به جامعه تورم در حالی به طور قابل توجهی افزایش یافت که نگاه دولت فعلی مبارزه با نرخ بالای تورم و تلاش برای تک رقمی شدن آن است.

اما چنانچه دولت طی تحقیقات میدانی از مردم بپرسد که آیا زمانی که یارانه ها به صورت غیر مستقیم و از طریق تولید کننده به آنها اختصاص می یافت، از شرایط و سطح عمومی قیمت ها راضی تر بودند و یا الآن که مبلغ آن را ماهانه و به صورت نقدی دریافت می کنند؟ که به نظر می رسد براحتی بتوان نارضایتی آحاد مردم را در شرایط فعلی به وضوح دید. بطوریکه اجرای این طرح با این روش نه تنها به اقتصاد ضربه سنگینی وارد آورد، بلکه تورم را در جامعه بالا برد و این بزرگترین معایب اجرای این طرح بود.

اما با تخصیص این مبالغ به واحدهای تولیدی و بخش های مولد اقتصادی، به نظر می رسد آنها نیز با کاهش هزینه های انرژی مصرفی خود پس از پرداخت یارانه دولتی، کالاها و خدمات خود را با قیمت کمتر به مردم می فروشند و به این ترتیب هزینه های مردم نیز کاهش می یابد. علاوه بر اینکه می توان مابقی 50 درصد باقیمانده از کل یارانه نقدی ماهانه کل کشور را به تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید اختصاص داد که هم افزایش اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت و هم موجب می گردد مردم اثرات کاهش نرخ تورم را براحتی در زندگی خود ببینند و کالاهای مورد نیازشان را به قیمت های کمتر نسبت به گذشته خریداری کنند.

آنچنان که این اقدام اقتصادی دولت می تواند مجدداً تلخی طعم تورم سنگین ناشی از عملکرد نادرست دو دولت گذشته را از کام مردم برطرف کند و در مقابل طعم شیرین زندگی با هزینه کمتر را به آنها بچشاند.

البته بایستی یادآور شد که این پیشنهاد جامع و پخته نیست و قطعاً ایراداتی دارد؛ اما می تواند ایده خوبی باشد برای بازگشت چرخه حرکت به موتور تولید و کاهش هزینه های زندگی.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
دولت بعدی میاد پول یارانه ها را صرف تولید بابک زنجانی ها میکنه!!! مردم مظلوم! هر روز سختتر و بدتر از دیروز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
اگر می خواستید از تولید حمایت کنید چرا قبل از پرداخت یارانه نمی کردید که همه چیز دست شما بود ؟؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
چرا همش ميگن دولت يارانه ميده چرا هيچوقت نميگن دولت يارانه از محل افزايش 10 برابري قيمتها يارانه ميگيره .
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
به کدام تولید کننده میخواهید پول مردم را بدهید؟ حتما دو خودرو ساز دیگه ؟ واقعا چه دانشمندانی برای مردم تصمیم میگیرند.اول گفتند 45 تومان بدیم به مردم از محل افزایش اب و برق و گاز و مالیات تا مردم خودشان مدیریت کنند.بعد دیدند مردم مدیریت میکنند و نقدی نگی در جامعه زیاد شد و تورم بالا رفت گفتند یارانه را حذف کنیم از کجا شروع کنیم از حذف یارانه پردرامدها وامدن اجرا کنند دیدند برای شناسایی پردرامدها پته خیلی از اقایان در جستجوی اموال ریخته میشود حالا میگویند کلا قطع کنیم وبدیم به صنعت . خودشان هم نمیدانند با این طرح من دراوردی چه کنند. با وجود شما دانشمندان این کشور نیازی به دشمنی امریکا ندارد .خدا اخر عاقبت همه ما را به خیر کند.پول را که در بورس باختیم روان هم که به دست این دانشمندان نابود میشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
قيمت جهاني نفت يك سوم شده بايد به همين نسبت قيمت فراورده هاي نفتي كاهش يابد.
قيمت بنزين 100 توماني شده 1000 تومن با احتساب كاهش قيمت جهاني الان ملت دارن بنزين رو ليتري 3000 تومن مي خرند باز هم گير دادند به يارانه ها.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
سلام اقتصادی که با رانت وسوبسید ومونتاز فعال باشد از سرطان بدتر است چشمه باید خودش اب داشته باشد ودولت در اجرای عدالت بسیار ناتوان واغلب مضر عمل میکند ومردم برای مدیریت بهتر هستند با مدیریت عرضه وتقاضای خودشان و قدرت داشتن مردم در انتخاب سرمایه کذاری و ایجاد عرضه وتقاضا از فسادهای سیستمی وسوئ مدیریتها جلوکیری می کند وبه فعال شدن مردم کمک می کند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
تامین درآمد برای خانوارهای غیر مرفه را چرا از محل مالیات های نهاد ها و ارگان هایی مانند آستان قدس و قرار گاه سازندگی سپاه و ... تامین نمیکنید . تا کی قراره دستتان را در جیب خالی مردم بکنبد ؟
محمدرضا قربانی
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
بنیاد مستضعفان رو هم اضافه کن به دو نهاد نام برده !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
منم کاملا با قطع یارانه ها موافقم، نه به این دلیل که این پول وارد چرخه تولید میشه، از این بابت خیالم راحته چون من از چشم هام هم به این دولت بیشتر اطمینان دارم، از این بابت موافقم که آخه این درسته ما این پول رو مفت بگیریم بخوریم بعد یکی دیگه دچار " مصیبت عزما " بشه؟؟؟ نه واقعا دسته؟ بخدا این پول حق ما نیست، والا من که جلوی آقایون خیلی شرمنده م،
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
حالا که دولت پول یارانه مرحله دوم هدف مندی را به مردم نمیده اون را داره صرف چی میکنه؟واقعا داره کجا خرج میشه ؟چرا برای مردم نمیگند؟
چرا از تولید حمایت نمیشه؟چرا با وجود عدم پرداخت یارانه اینقدر نقدینگی رشد داشت که حتی بسیاری از اقتصاددانان موافق دولت هم این را به دولت گوشزد کردند؟
مشکل یارانه ها نبود....مشکل مسکن مهر نبود.....مشکل احمدی نژاد بود که سد راه سرمایه داران مرفه بود.....هر کاری را که به نفع اقشار کم درآمد بود را اینها باهاش مخالفت کردند و گفتند تورم زاست!!!!!!!!!!!
مجید
ROMANIA
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
محاسبه کنید ببینید در این بیست ماه حداقل پول ۱۰ سال یارانه را از جیب مردم سرمایه گذار در بورس بیرون کشیدید، باز نمی دانید چه در فکر دارید، نفت، پتروشیمی، معادن، صنایع، دارو و .... را به تاراج بردید. چه کسی باید به داد این ملت برسد؟
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
صرف تولید شود یا یک جا جمع کنند وقتی چند هزار میلیارد تومان شد یکی پیدا بشه پولها را بار بزنه ببره و مجددا فشارش روی مردم بدبخت باشه با افزایش قیمت کالاهای اساس مردم اونها مجددا بیشتر به زیر کشیده شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
به جای قطع پول یارانه .. خرچ یمن و سوریه و ابنان را قطع کنید تا این ملت نفسی بکشد
مشالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
یارانه قطع بشود باغ پسته زیاد می شود نفتون 120 دلار می شود
علی
GERMANY
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
چرا کسی از دولتمردان نمی‌پرسد درآمد آنها از طرح هدفمندی چقدر است! و چرا آن معدود کسانی که میپرسد، دولت جواب آنها را نمی‌دهد؟ مشخص است که این دول با یارانه‌های برخورد سیاسی دارد و صرفا بدلیل اینکه بجامانده از دولت گذشته است، با آن برخورد قهری دارد و هر روز بدنبال قطع آن است(ولی از عواقب آن میترسید)! ولی حقیقتی که وجود دادر اسن استکه هدفمندی یارانه‌های درآمد سرشاری بریا دول تداشت که طبق مصوبه قرار شد بخشی از آن به مردم، بخشی به طرح سلامت و بخشی هم به بخش صنعت پرداخت شود ولی میدانید که این درآمد به مزاج دولت خوش آمد و از پرداخت آن به بخش صنعت خودداری کرد! و باز میدانید که این مبلغ یارانه مربوط به زمانی است که بنزین ۱۰۰ تومانی شد ۴۰۰ تومان و نان ۵۰ تومانی شد ۲۵۰ تومان! و به عبارتی در افزایش دوباره و سه باره بنزین و نان، هیچ یارانه‌ای به ملت تعلق نگرفت! اکنون باید صاحبنظران به دولت راهکار بدهند که بجای صرف زمان برای پیدا کردن راه قطع یارانه‌ها! بدنبال کاهش هدر رفت درآمد کشور از راه فروش نفت بدست دلالان و همچنین واردات بنزین توسط دلالان دولتی!! باشد
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کارشون شده فقط کلک زدن به مردم.کدام چرخه تولید حتما سایپا یا ایران خودرو .اینا اگه ارزه داشتن خودشان گلیمشان رو از اب میکشیدن.رقابت بکنند وقتی ملت از تولیدشون راضی نیست میخایید با بازار خارج چطور ی رقابت کنیید