بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۱۵۵۱۲
خبرگزاري فارس: آخرين موضع‌گيري خرس بازان در وضعيت بازار افتان با تقاضاي فروش حدود 100 ميليارد توماني سهام شركت‌هاي بزرگ و تقاضاي خريد محدود و 5/6 ميليارد توماني همراه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، بازارهاي سهام در حالي به دلايل درون و برون سازماني همواره در مقاطع مختلف زماني شاهد سه وضعيت رونق، ركود و استراحت هستند كه در اين حالت ها سهامداران با صف‌آرايي‌هاي خود در خصوص شرايط حاكم بر بازارها و شركت‌هاي بورسي موضع‌گيري مي‌كنند كه عمده اين موضع گيري ها به شكل‌گيري دو وضعيت گاوي (رونق بازار و افزايش قيمت و تقاضاها) و خرسي (ركود بازار و خروج سرمايه‌گذاران از شركت ها) منتهي مي‌شود و سرمايه‌گذاران حسب شرايط عمومي و شركتي در يكي از اين دو جبهه قرار مي‌گيرند.

به گزارش فارس، در شرايطي اخيرا برخي از كارشناسان و مديران در بورس كشور (مانند حسين عبده تبريزي دبيركل سابق بورس) وضعيت بازار گاوي و خرسي را به بازارهاي "خيزان" و "افتان" ترجمه كرده‌اند كه بازار سهام ايران در 4 ماه نخست سال جاري با رونق معاملات و رشد فزاينده سهام شركت ها مواجه شد و وضعيت خيزان يا همان گاوي را تجربه كرد اما از اوايل تيرماه تاكنون به دلايلي چون كاهش قيمت‌هاي جهاني فولاد، مس، نفت، كمبود نقدينگي، عدم عرضه سهام جديد، رشد بي‌منطق سهام برخي شركت ها مانند فولاد خوزستان، بلاتكليفي قيمت سنگ آهن و عدم افزايش نرخ اين محصول و اثرات منفي اين جريان بر روي 5 شركت بزرگ بورس، مسائل سياسي خارجي و...وضعيت بازار سهام ايران خرسي يا افتان شده و طي آن اكثر سرمايه‌گذاران خواهان فروش سهام شركت‌هايي شده‌اند كه در 4 ماه نخست آن براي خريد آنها سر و دشت مي‌شكتند.

*تقاضاي فروش 100ميليارد توماني خرس بازان

وضعيت خرسي يا افتان بازار در شرايطي از حالت‌هاي سنگين، رخوت و خواب آلودگي خرس اقتباس شده كه به گزارش فارس آخرين وضعيت خرسي بازان بورس كشور نشان مي‌دهد كه اين گروه خواهان فروش حدود 100 ميليارد توماني سهام شركت‌هاي معدني، پالايش اصفهان، ملي مس و پتروشيمي خارك هستند.

بر اساس اين گزارش، عدم افزايش نرخ سنگ آهن در حالي بر روي سهام شركت‌هاي معدني و سرمايه‌گذار اين صنعت اثر منفي گذاشت كه بر اساس جدول امروز تقاضاي فروش سهام شركت ها، سرمايه‌گذاري اميد (از مالكان اصلي چادر ملو و گل گهر) با صف فروش 3/42 ميليون سهمي به ارزش 23 ميليارد تومان رو به رو شده و شركت‌هاي چادرملو با صف فروش 17 ميليون سهمي به ارزش 22 ميلياردتومان، گل گهر با صف فروش 6/9 ميليوني به ارزش 25 ميليارد تومان و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات با صف فروش 4/16 ميليون سهمي به ارزش 5/8 ميليارد تومان رو به رو شده اند اما باتوجه به افق مبهم اين شركت ها كمتر سرمايه‌گذاري حاضر به خريد سهام اين دسته است.

اين شرايط هرچند ناشي از تصميمات متناقض و بي‌ثبات مسئولان مربوطه است اما دليل فروش سهام شركت‌هايي چون پالايش نفت اصفهان، ملي مس، پتروشيمي خارك و فولاد خوزستان كاهش قيمت‌هاي جهاني نفت، مس و فولاد است.

اين چهار شركت بزرگ بورس با صف فروش حدود 16 ميليارد توماني مواجه‌اند و به نظر مي‌رسد تا زمان بهبود قيمت‌هاي جهاني در اين شرايط باقي بمانند.

*خلوتكده ميدان گاوبازان

اين دسته از شركت ها كه هم اكنون با صف هاي فروش ميليوني دست و پنجه نرم مي‌كنند در اوايل سال همواره در جدول فروش حضور داشتند اما هم اكنون اين جايگاه را به دو شركت فولاد مباركه و كشتيراني سپرده‌اند كه صف‌هاي خريد اين دو شركت ناشي از سقوط شديد قيمت سهام بعد از بازگشايي نماد است.

ميدان خلوت و آرام گاوبازان در شرايطي محدود به دو شركت فوق شده كه بعداز كاهش قيمت سهام فولاد مباركه از 558 به 226 تومان و فروش 8 ميليون سهم توسط سرمايه گذاري بيمه ايران (كه منجر به ريزش روزانه بي‌سابقه شاخص بورس با 580 واحد افت شد) هم اكنون تعدادي از سرمايه گذاران قيمت 234 تومان اين سهم را ارزنده دانسته و صف خريد 180 ميليون سهمي به ارزش 2/4 ميليارد تومان تشيكل داده‌اند.

ميدان خلوت گاوبازان در صف خريد 7/4 ميليون سهمي شركت كشتيراني به ارزش 3/1 ميليارد تومان نمود بيشتري دارد و سايپا نيز در حالي با بازارسازي يك نفره صف خريد 6/3 ميليون سهمي به ارزش 550 ميليون تومان را تجربه مي‌كند كه سهام شركت كوچك كنتورسازي‌ داراي صف خريد 5/1 ميليون سهمي به ارزش 500 ميليون تومان بوده و ديگر شركت كوچك بورس يعني لعاب ايران تقاضاي 156 ميليون توماني را در خريد 542 هزار سهم به نظاره نشسته است.

حجم اندك و 6/5 ميليارد توماني خريد سهام شركت‌هاي مورد تقاضا در حالي نشان از حاكميت عمومي وضعيت افتان يا همان خرسي را در بازار سهام يادآوري و تشديد مي‌كند كه با توجه به اين شرايط ، اثري از صف‌هاي چندصد ميليوني شركت مخابرات نيز نبوده و كاهش قيمت سهام اين شركت منجر به صف فروش بيش از 8 ميليون سهمي بزرگترين شركت بورس شده است.

*چنين نماند و چنين نيز نخواهد ماند

بر اساس اصل پنجم سرمايه‌گذاري در بازارهاي سهام كه بر عدم قطعيت شرايط حال تأكيد دارد و با تكيه بر تجارب گذشته بايد گفت كه توجه به ماهيت اصلي بورس ها كه همان نوسان است هيچ وضعيتي پايدار نخواهد بود و به مانند هواي بهاري بازارهاي سهام از شرايط متغيري برخوردارند.

بر همين اساس ، بايد يادآور شد كه وضعيت كنوني صف هاي خريد و فروش سهام و وضعيت افتان بورس كشور نيز طولاني نخواهد بود و در آينده‌ايي شايد نزديك دستخوش تغييرات خواهد شد.

آنچه در اين ميان مهم است پذيرش ريسك و نوسان در بازارهاي سهام است كه همه سهامداران اين نكته را قبول كرده اما با تمهيداتي مانند سرمايه گذاري بلندمدت ، تشكيل سبد سهام و مهمتر ار همه استفاده از منابع مالي مازاد و سعي در كاهش ريسك دارند.
گزارش از علي رضايي زاده


اشتراک گذاری :
ارسال نظر