بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
مستطيل شيشه اي تالار

یک پیشنهاد بورسی به طیب نیا

آخرین روز معاملات این هفته در حالی به پایان رسید تا مهر، ماه بی مهری به بورس باشد. بطوریکه بر خلاف آنچه برخی معتقد بودند مهر بورس در این ماه شامل حالشان شود، اما اتفاق خاصی نیفتاد تا حتی با تأیید برنامه برجام توسط مجلس شورای اسلامی، باز هم تغییر قابل توجهی در روند معاملات بازار روی ندهد.
کد خبر : ۱۵۶۱۱۴
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 94.07.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 47 واحد افزایش به رقم 44053 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 64 واحد کاهش عدد 139082 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 12 واحد افزایش به رقم 24744 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 85 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 23 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 701 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 732 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 961 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، آخرین روز معاملات این هفته در حالی به پایان رسید تا مهر، ماه بی مهری به بورس باشد. بطوریکه بر خلاف آنچه برخی معتقد بودند مهر بورس در این ماه شامل حالشان شود، اما اتفاق خاصی نیفتاد تا حتی با تأیید برنامه برجام توسط مجلس شورای اسلامی، باز هم تغییر قابل توجهی در روند معاملات بازار روی ندهد.

بدین ترتیب در جریان معاملات امروز که برآیندی منفی داشت، اطلاعات عملکردی بیش از 20 شرکت برای دوره شش ماهه در حالی روانه کدال شد که اغلب با تعدیل منفی و پوشش نامطلوب درآمدها همراه بود. البته پیش از این نیز اغلب فعالان بازار انتظار این عملکردهای منفی را داشتند و همین امر مهمترین عاملی بود تا کلیت بازار به سمت نزول قیمت ها تمایل داشته باشد.

اولین آلارمی هم که این گزارش ها به مسئولین داشت این بود که رکود اقتصادی در تمام صنایع و شرکت ها حاکم است. چرا که یا موجودی کالاها در انبارهای آنها بیش از میزان برآوردهاست و یا بسیاری از این مجموعه ها با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال تولید بوده اند که تمام این موارد ناشی از آن است که صنایع تولیدی و بنگاه های اقتصادی از کمبود تقاضا در بازار مصرف و یا نبود نقدینگی رنج می برند. حال آنکه این ها بزرگترین مجموعه های اقتصادی کشور هستند و وقتی چرخه تولید آنها به درستی نمی چرخد، چه انتظاری از چرخه کل اقتصاد کشور داریم!

نکته مهم هم این است که اگر کمی دقیق تر به آنها نگاه کنیم، در می یابیم که اگر این شرایط رکودی ادامه یابد، همان بحرانی بروز می کند که پیش تر زنگ خطر آن توسط کارشناسان به صدا درآمد و حتی در نامه چهار وزیر به رییس جمهور هم به آن اشاره شد.

به هر ترتیب در حالی بازار تحت تأثیر گزارش های عملکرد شش ماه شرکت ها بود که برخی اعتقاد دارند هنوز اطلاعات عملکردی شرکت های بزرگ و اثر گذار بر روند کلی بازار و مورد توجه سرمایه گذاران به کدال نیامده و انتظار می رود با انتشار آنها شاهد اتفاقات دیگری در بازار باشیم.

در جریان معاملات امروز اما سه نماد "پارسان"، "وغدیر" و نیز "وکار" توانستند جلوی کاهش شاخص به مدار 62 هزار واحدی را بگیرند تا این نماگر با رشد 332 واحدی در نهایت به حرکت روزانه خود پایان دهد.

"وغدیر" که به نظر می رسد تحت تأثیر ارایه مدارک و مستندات درخواست افزایش 50 درصدی خود مورد اقبال است.

در نماد "وکار" اما شاهد فعالیت پر رنگ حقوقی ها بودیم تا این دفعه این نماد بانکی، آن هم در نیم ساعت پایانی معاملات ناجی شاخص کل شود. اما اینکه چه اصراری داریم که شاخص در شرایط نزول بازار از یک مرز خاصی پایین تر نیاید، معلوم نیست!

اینکه چرا مدیران بازار اجازه نمی دهند واقعیت بازار خود را نشان دهد و گویا شاخص کل تابویی شده که در روند منفی به آن اجازه نمی دهیم از حدی پایین تر بیاید و در مقابل رشد آن نیز مقاومت می کنیم که مبادا حبابی شود. حال آنکه همین گزارش های 6 ماهه به خوبی گویای واقعیت ها هست و نیازی به پوشش آن پشت نقاب شاخص مثبت نیست. ضمن اینکه ارزش معاملات بورس و فرابورسی در حالی حدود 73 میلیارد و 96 میلیارد تومان است که اگر ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن کسر کنید، واقعیت بازار را در خواهید یافت.

چندی پیش هم در این رابطه پیشنهادی دادیم مبنی بر اینکه اعلان شاخص کل از تابلوی معاملات حذف شود؛ باز هم آن را تکرار می کنیم. آقای وزیر، لطفاً شاخص کل را از بورس حذف کنید. همان شاخص قیمت هم وزن، شاخص آزاد شناور و شاخص های بازار اول و دوم برای ما کافیست. اینکه مسئولین امر و متولیان کل بازار را به حال خود رها کرده اند و همه هم و غم آنها سبز ماندن رنگ شاخص است، وضع بازار را از این شرایطی که هست بدتر می کند. حتی به اعتقاد ما شاخص قیمت وزنی ارزشی هم چندان واقعیات بورس را نشان نمی دهد که برای این ادعای خود هم دلیل داریم. چرا که اگر دقت کنید می بینید که همواره درصد نوسان این نماگر با درصد نوسان شاخص کل که سود تقسیمی سهام هم در آن اعمال می شود، یکی است. شاید بد نباشد این نماگر هم از سامانه TSETMC حذف شود و فقط برای سازمان و شرکت های بورس و فرابورس قابل رویت باشد.

امروز اما در گروه بانکی هم شاهد روند منفی بودیم که در میان آنها یک حقوقی "وبصادر" نزدیک به 18 میلیون از 21 میلیون سهم معامله شده را خرید و همین موضوع، نکته اصلی در خصوص رفتار همیشگی حقوقی هاست. چرا که حقوقی ها به ویژه در ماه های اخیر در روندهای منفی خریدار بوده اند و درجایی که باید برای تثبیت روند های مثبت در نقش خریدار حاضر شوند، در قامت فروشنده ایفای نقش کرده اند. در سایر نمادهای گروه نیز شرایطی مشابه به چشم می خورد.

در خصوص گروه خودرو نیز روند نزولی ادامه یافت تا ظاهراً نمادهای مذکور به دوران قبلی خود بازگردند و در مقابل فضای مثبت حاکم بر آنها کم کم رنگ ببازد. با این اوصاف به نظر می رسد مسئولین نتوانستند از شرایط مثبتی که پیش روی این صنعت قرار گرفته بود، به نحو احسن استفاده کنند.

اهالی تالار درباره پالایشی ها هم معتقدند سهام این گروه از انتظارات نسبت به عملکرد 6 ماهه آنها تأثیر می پذیرد تا بازار با این روند منفی به استقبال گزارش های میان دوره ای این گروه رفته باشد.

اما یکی از دیگر دلایلی که در بازار نگاهی منفی وجود داشت، تصمیمات شب گذشته شورای پول و اعتبار بود که برخلاف آنچه رییس جمهوری از کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها تا 10 درصد خبر داده بود، تصمیم تعیین این نرخ بین 10 تا 13 درصد گرفته شد تا این موضوع همچنان مبهم بماند.

ضمن اینکه از این جلسه در خصوص همه موضوعات تصمیمی بیرون آمد، به جز کاهش نرخ سود بانکی تا اعضای شورای مذکور تنها به این نکته که باید نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و شرایط اقتصادی تعیین گردد، اکتفا کنند.

بطوریکه دیشب شواری پول و اعتبار در حالی جلسه داشت که برخلاف اهداف اصلی بسته خروج از رکود دولت که مهمترین نکات آن توجه ویژه به کاهش نرخ سود بانکی و تعیین نرخ 10 درصدی برای ذخیره قانونی بانک ها بود و متأسفانه علی رغم همه تأکیدات و نیز نامه اخیر وزرا جهت اقدام جاعل در این رابطه، اعضای شورای عالی پول و اعتبار پس از ورود به جلسه تصمیم گیری نهایی پیرامون این اقدامات را همچنان در ابهام نگه داشته و آن را به زمان دیگری موکول کرده اند.

حال آنکه پیش از این هم کارشناسان و اقتصاددانان بر لزوم تناسب نرخ سود بانکی و نرخ تورم تأکید داشتند و نیازی به جلسه برای تأکید مجدد بر این موضوع نبود. اجازه دهید راحت تر صحبت دهیم با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود و قطعاً با قرار شد، احتمالاً، به زودی و شاید این اتفاق بیفتد، دردی از بازار دوا نمی شود.

ظاهراً در این رابطه ترسی برای اقتصاد دانان هست که همچنان آن را به تعویق بیاندازند.

اما تا وقتی نرخ سود بانکی زیر 20 درصد تعیین نشود، نه بازار ما بازاری است که نسبت به آن خوش بین باشد، نه اقتصاد به رونق مد نظر دولتمردان و فعالان اقتصادی خواهید رسید.

از این رو پیشنهاد می شود تیم اقتصادی دولت به جای برگزاری جلساتی که موضوعات مهم را موکول آینده می کند، سریعاً آن را تعیین تکلیف کنند تا سرمایه گذاران هم بدانند چه کنند. لطفاً سهامداران بورسی را دریابید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
بورس نیوز : اینها هدفشون این هست که اوضاع را تا اجرائی شدن برجام یعنی به گفته خودشان دو ماه دیگه به همین صورت نگه دارن تا از ان بعنوان اهرم و وسیله فشار به طرف مقابل برای اجرا نمودن تمام برنامه هاشون استفاده کنن و تا ان موقع نباید هیچ انتظاری از اقتصاد و در راس اون بورس داشت اما بعد از اون شرایط کاملا برعکس میشه و همه چیز گل و بلبل میشه و اون هم بدلیل اینکه باز ثابت کنن که مشکل اصلی اونی بود که ما روی اون تاکید داشتیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
منم تو ضرر هستم
ولی داد میزنه اوضاع عالی میشه
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
این جلسات تیم اقتصادی آدم رو یاد مذاکرات جلیلی - اشتون میندازه. البته اون جلسات حداقل یه خروجی داشت و اون تعیین تاریخ جلسه بعدی بود اما این جلسات همونو هم نداره...
واقعیت اینه که هرچی هم بخوان لاپوشونی کنن اما چیزی که واضحه اینه که اختلاف نظر عمیقی وجود داره که جلسات بی نتیجه میمونه
مممم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کو گوش شنوا برادر من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
تنها پایین اومدن قیمت سهام نیست که مردم از بورس خارج شدن /دروغ گویی وبد قولی بعضی از شرکتها درپرداخت نکردن سود سهام باعث دلسردی وبی اعتمادی سهام دارشده /سال93 شرکت وصنا مجمع تشکیل داده هنوز سود سهام دار حقیقی ونداده چه برسه حقوقی .7ماه گذشته هنوز سود ندادن.بعد از بانک ایراد میگیرن .قیمت سهامش هم که نصف شده .بانکها حداقل مردونه سودشون و به موقع میدن .سود بانکی پایین هم بیاد مطمعن باشید دیگه پولمون تو بورس نمیاد.سازمان بورس به خاطر خودش هم که شده یقه شرکتهای بدقول و نمی گیره
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
خداییش فکر میکنید توی سوییس دارید زندگی میکنید اینقدر از مسئولین انتظار بیجا دارید؟؟؟؟ بابا مسئولین ما خیلی کار و زندگی دارند اصلا فرصت سر خاروندن ندارند
مرتضی اراک
-
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
حتما
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
بورس نیوز چرا همش به این دولت التماس میکنی که به داد سهامداران برسند؟....
یک روز با توافق ژنو یک روز با توافق لوزان یک روز با توافق وین یک روز با دستور وزیر یک روز خوشبینی به سخنان رئیس جمهور .....بورس به همه خبرهای دوسال گذشته واکنش منفی نشون داده....حالا هم تعدیلات منفی شرکتها در گزارشات 6 ماهه.....این دولت کشور را در شرایط رکود تحویل گرفت و در شرایط بحران تحویل خواهد داد....چون در این دولت اقتصاد دادن و کارشناس نداریم....همشون فقط هواسشون به مسائل سیاسی هست.....هیچکس هواسش به اقتصاد نیست....
مسائل سیاسی بگیر نگیر داره...ممکنه آمریکا به وعده هاش عمل کنه ممکنه هم هست عمل نکنه.....
پس زیاد به آینده این دولت امیدی نداشته باش.....واینقدر هم خواهش و التماس نکن
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
آقایون اختلاس گر عزیز از بانکها اختلاس کردن دولت هم کل مملکت و بورس رو فدای چند تا بانک داره میکنه که مبادا پول از بانکها سمت بورس بیاد ......... با این مسیری که دولت در پیش گرفته آینده بسیار بحرانی و نگران کننده در پیش داریم . واقعا جای تاسف داره که دولت مردا خودشون رو به خواب زدن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
بورس نیوز جان یک کلام بگوئیم که دیگه هیچی از این فلاکت و بدبختی نجاتمون نمیده خصوصا برجام که با این اوصاف عاقبت میشه بد فرجام چون قرار نیست هیچ دردی از مردم دواکنه . ( داره یه چرخش کامل به نفع کاسبان تحریم انجام میده )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
گزارش واقع بینانه و ارزشمندی است و پیشنهاد ارایه شده بسیار چایز است.
ساري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
بورس نيوز براي سهمداران سرمايه اي نمونده همشون در ضرر ٧٠ تا٨٠ درصدي اب از سر ما گذشته خدا ازشون نگذره
احمد انورعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
بورس یک فعالیت اقتصادی از چامعه سرمایه داری است. نظام اقتصادی ما که نه ریشه اسلامی دارد و نه نظام سرمایداری و نه نظام اقتصادی سوسیالیسم را قبول دارد . ما اقتصادی دولتی بازاری داریم . قشر بازار فقط به سود نگاه می کند دولت هم در فکر تامین هزینه های خودش است. صنعت اگر باشد تولیدات سنتی . بقیه اش هم که وارداتی که فوتش با بما نداده اند . حالا این وسط بورس چکاره است. از سال 1345 تا بحال بجز تعطیلی و رکود بنگاههای مالی چه چیزی عاید ما شده است . اگر نظام اقتصادی دینی داریم این بورس در کجای آن تعریف شده است. با تشکر
fatehff
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
تو این بازار خراب نباید دنبال سهمای بزرگ رفت.
هفته گذشته سهام سیمانی که اکثرا سهام کوچکی هستند صف خرید شدند تا مثل سهام قندی به یک سطح بالاتری از قیمت واقعی خود برسند که متاسفانه به جان گرفتن بازار به خاطر تصویب برجام همه بازار مثبت شد و حقوقیهای محترم از خجالت سهامداران در آمدند.
با گزارش خوبی که کارخانجات سیمانی طی روزهای آینده می دهند اقبال دوباره به آنها بر میگردد.پر سود باشید
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
سلام مملکت در ابهام هست شما از مسئولین جزء می خواهید شفاف باشند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
مملکت تعطیله ، تعطیله
وقتی تعطیله معنی تورم چرنده بگو اصلا" تورم صفر درصد !
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳
بگو کلًا بگو تا هر چی مردم پول ذخیره کردن رو از بین نبریم خیالمون راجت نمیشه بعد بورس رو حرکت میدیم این کارا همه فیلمه زیاد خودتونو خسته نکنید هر وقت حرف زدین بورس رو کشوندن پایین بابا حرف زدن بلد نیستین حرف نزدن که بلدین . نگین ،اینقدر ما ها رو هم بیچاره نکنید با این چاره ها تون
رسول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
پیشنهاد بورسی در این دولت؟!!!
آنهم به طیب نیا؟!!

بورس نیوز جان بیخیال... اینها تمام تلاششان برای احیای حباب مسکن است. اگر گوش شنوا یا نیت خیر اقتصادی برای منافع غیر شخصی یا ملی داشتند، تا حالا این سود بانکی را پایین آورده بودند.
نارون
ROMANIA
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
تیم اقتصادی ایران باید بره به داد اقتصاد اروپاییا برسه واونارو سروسامون بده
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
بهترین پیشنهاد دادید که این شاخص را حذف کنند
اما نمیکنند چون با این شاخص قلابی حسابسازی میکنند و مصاحبه ها ازش استفاده میکنند و میگویند بازار زیاد نریخته چون سود مجامع در ان محاسبه میکنند افت قیمت سهام در این شاخص چندان مشخص نمیشه سالانه 4تا5هزار واحد سود مجامع در شاخص محاسبه میشود
ناشناس
UNITED KINGDOM
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
الان تیم اقتصادی و ... دولت در حال عزاداری و صرف نذری هستند بورس کیلو چند؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
پیشنهاد من به اقای طیب نمیا فقط استعفاء است
فرقی هم نمی کنه عمر این دولت تا اسفند ماه است وبس در انتخابات جبران می کنیم