بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
در گفتگو با دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد:

شکایت چه مدیرانی را به هیات داوری بورس ببریم؟

طی سال های اخیر موارد متعددی در بازار سرمایه مشاهده شده که عملکرد نامناسب مدیران شرکت منجر به اخراج نماد معاملاتی آن از بازارهای اصلی بورس و فرابورس و انتقال آن به بازار توافقی شده است و در این میان بسیاری از سهامداران از این موضوع متضرر شده اند.
کد خبر : ۱۵۶۱۵۷
نویسنده :
جمشیدی
نحوه عملکرد مدیران شرکت های بورسی در پی خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت به افراد حقیقی در برخی از موارد مشکلات متعددی را بوجود می آورد که این امر موجب بلاتکلیفی و ضرر و زیان سهامداران مجموعه ها شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی سال های اخیر موارد متعددی در بازار سرمایه مشاهده شده که عملکرد نامناسب مدیران شرکت منجر به اخراج نماد معاملاتی آن از بازارهای اصلی بورس و فرابورس و انتقال آن به بازار توافقی شده است و در این میان بسیاری از سهامداران از این موضوع متضرر شده اند.

همچنان که در شرکت ساختمان اصفهان پس از فرآیند واگذاری سهام مدیریتی شرکت به شخص حقیقی، مدیر عامل جدید و اعضای هیأت مدیره از امضاء و ثبت صورتجلسه عملکرد مدیران قبلی سر باز زدند که این امر موجب شد تا وضعیت سودآوری شرکت با چالش های متعددی مواجه شود.

علاوه بر این، شرکت های کف، تولی پرس و پتروشیمی اصفهان نیز عدم استفاده صحیح مدیران شرکت از دارایی ها و منابع مالی در اختیار مجموعه، عاملی برای زیان آوری و عدم صلاحیت شرکت برای معامله در بازار سرمایه گردید. از این رو این سوال مطرح می شود که سهامداران متضرر شرکت های مذکور که تعداد آنها قابل توجه است، می بایست برای احقاق حقوق خود چه اقداماتی کنند و سازمان بورس برای چنین مواردی چه تمهیداتی را اندیشیده است؟

در همین ارتباط، رییس دبیرخانه هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: چنانچه ناشی از ارتکاب یک یا چند جرم بورسی همچون عدم افشای اطلاعات مهم، که در ذیل فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار ذکر شده، سهامداران متحمل ضرر و زیانی شوند، آنها باید در اجرای ماده 52 همان قانون، ضمن اعلام شکایت کیفری سازمان به عنوان شاکی، بدواً دادخواست مطالبه ضرر و زیان خود را به دادگاه صالح تقدیم نمایند و در این مرحله، رسیدگی به این خسارات، در صلاحیت قانونی هیأت داوری نمی باشد. به علاوه چنانچه یکی از مقررات قانون تجارت توسط مدیران شرکت نقض شود که ناشی از فعالیت حرفه ای آن در بازار اوراق بهادار نباشد، رسیدگی به این ادعای حقوقی نیز در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی است نه هیات داوری. آری، چنانچه مقرره ای در قوانین خاص بازار همچون قانون بازار یا قانون توسعه ابزار ها داشته باشیم، و آن مقرره نقض شده باشد، همچون ماده 15 قانون توسعه ابزار ها در خصوص عدم پرداخت سود توسط شرکت ها، هیات داوری صلاحیت رسیدگی به شکایات سهامداران را دارد.

غلامعلی میرزایی منفرد افزود: اگر سهامداری از عملکرد مدیران شرکت شکایت داشته باشد و از بابت آن خساراتی به آن وارد شده باشد، به عنوان یک قاعده کلی نمی توان گفت کدام مرجع صالح است بلکه باید عنوان فعل یا ترک فعل ارتکابی و قانون یا مقرره ای که نقض شده نیز ملاحظه، و سپس در خصوص ماهیت فعل یا ترک فعل که یک جرم عمومی است یا یک جرم بورسی یا یک تخلف انضباطی است و یا اینکه یک ادعای با ماهیت صرفاٌحقوقی است و اینکه چه مرجعی صالح است، اظهار نظر کرد.

به عنوان مثال، ممکن است مدیران یک شرکت بورسی، به دلیل عدم افشای اطلاعات با اهمیت به بازار، وضعیت شرکت را به زیان دهی رسانده باشند که در این صورت می بایست سازمان بورس علیه مدیران شرکت شکایت کیفری کند و سهامدارن هم می بایست دادخواست ضرر و زیان خود را به دادگاه ذیصلاح تسلیم نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که "حیطه وظایف و تصمیم گیری هیأت داوری چگونه است؟" گفت: هیات داوری به اختلافات ناشی از فعالیت حرفه ای فعالان بازار که فاقد وصف کیفری است رسیدگی می کند که دامنه صلاحیت رسیدگی، عملکرد کلیه نهادهای مالی، تشکل های خود انتظام و ناشران در حوزه بازار اوراق بهادار را شامل می شود.

رییس دبیرخانه هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعیت شرکت ساختمان اصفهان نیز ابراز داشت: از وضعیت این شرکت بی اطلاع است و در حیطه وظیفه این اداره نمی باشد.

اما این موضوع که در یک شرکت،هیأت مدیره جدید صورتجلسه مدیران قبلی را امضاء نمی کنند، یک موضوع قانون تجارتی است و در صلاحیت قانونی هیأت داوری نیست. اما اگر مفاد ماده 240 قانون تجارت پیرامون عدم تقسیم سود نقدی مصوب در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران رعایت نشده باشد، هیات داوری صلاحیت رسیدگی به ادعا های صاحبان سهام را دارد مشروط بر اینکه شرکت، پذیرفته شده در بورس یا فرابورس باشد.

میرزایی منفرد همچنین اظهار داشت: بسیاری از پرونده ها را بدوآ نمی توان اظهار نظر کرد و نمی توان یک قاعده کلی حقوقی برای آنها داد؛ چرا که دعاوی حقوقی باید تمام محتویات پرونده، ماوقع و منشاء دعوا، نوع فعل یا ترک فعل، قانون، مقررات یا قرارداد نقض شده، کیفیت طرح دعوا و ادله ارائه شده را ملاحظه و اظهار نظر حقوقی کرد.

وی در خاتمه در خصوص سرانجام پذیره نویسی بانک آریا و واریز مبالغ آن به حساب شرکت کنندگان در این پذیره نویسی گفت: این موضوع جزو وظایف و اختیارات این اداره نیست و در این خصوص شکایتی به هیأت داوری واصل نشده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
سود سهام کبافق هنوز پرداخت نشده