بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
در بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها طی مهر ماه سال جاری بدست آمد:

ماه عسل قندی ها در بورس

شرکت قند شیرین خراسان طی ماه گذشته با رشد قیمتی بیش از 144 درصدی همراه شد و بیشترین بازدهی مثبت را به ثبت رسانید. پس از آن شرکت قند اصفهان با تحقق بازدهی مثبت بیش از 54 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و در نهایت رشد قیمتی حدود 45 درصدی شرکت کویر تایر موجب شد تا نماد این مجموعه در ردیف سوم جدول پر بازده ترین سهام شرکت جای بگیرد.
کد خبر : ۱۵۶۱۶۱
نویسنده :
جمشیدی
اولین ماه از سومین فصل سال جاری در حالی به پایان رسید که وقایع خوشایند و تأثیر گذاری بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه رخ داد. به گونه ای که فعالان بازار سرمایه در ماه گذشته خبرهای خوبی را در حوزه سیاسی و اقتصادی شنیدند که نوید بخش بهبود آینده سیاسی و اقتصادی کشور بود تا بموجب آن اندکی از حزن و ناامیدی ناشی از روند منفی بورس طی ماه های گذشته فاصله بگیرند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سر انجام طرح برجام در مجلس شورای اسلامی در حالی طی اواسط مهر ماه امسال مشخص شد و کلیات و جزئیات این طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که در کنار آن تشریح برنامه ها و سیاست های دولت برای خروج از رکود اقتصادی عاملی برای رشد کوتاه مدت قیمت سهام شرکت ها و شاخص ها شد. اگر چه به گفته برخی از کارشناسان بسته اقتصادی دولت به طور ویژه راه کارهایی برای تحریک و تقویت تقاضا در گروه خودرو و بهبود وضعیت بانک ها ارائه کرده بود، اما تعیین راهکارهایی همچون اعطای وام 25 میلیون تومانی برایخرید خودرو و کاهش نرخ سپرده قانونی در بسته اقتصادی دولت موجب شد تا دو گروه مذکور چند روزی کوتاه مورد توجه سهامداران قرار بگیرند و با افزایش تقاضا برای خرید سهام همراه شوند که این امر تأثیر مثبتی بر کلیت بازار سرمایه و حرکت مابقی گروه ها در مسیر صعودی اعمال کرد. در کنار آن برنامه های دولت برای اختصاص بودجه عمرانی بار دیگر توجه و نگاه سهامداران را به گروه سیمان و ساختمان جلب کرد.

علاوه بر این، معاون وزیر نفت نیز اعلام کرد تا طی هفته پایانی مهر ماه یا اوایل آبان ماه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین و اعلام می کند که این امر خود برای واکنش مثبت سهامداران و رشد قیمتی سهام شرکت های فعال در اکثر گروه ها مزید بر علت شد.

در این شرایط اما روند صعودی بازار سرمایه چندان پایدار نماند و در حالی که اتحادیه اروپا کلیه تحریم های بین المللی اعمالی بر کشور را طی هفته پایانی مهر ماهلغو کرد تا طی دو ماه آینده این موضوع عملیاتی شود و محدودیت های موجود برطرف گردد، سهامداران عکس العمل مناسب و درخور این موضوع از خودشان ندادند و در عین بی تفاوتی به معاملات در بازار سرمایه پرداختند.

حال آنکه جلسه شورای پول و اعتبار طی 28 مهر ماه با محوریت تصمیم گیری در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی برگزار شد تا در خصوص اصلی ترین عامل ایجاد رکود در بازار سرمایه و عدم ورود نقدینگی به آن تصمیم گیری شود که البته این جلسه با تصویب 9 مورد به اتمام رسید، اما تاکنون در خصوص نرخ بهره بانکی اطلاع رسانی رسمی از سوی اعضای شورا نشد و ظاهراً در جلسه مذکور این موضوع مورد بررسی و تصمیم گیری قرار نگرفته است بر این اساس در نهایت معاملات ماه گذشته با تجربه چند روز مثبت و رشد قیمتی کوتاه مدت سهام شرکت ها به پایان رسید و بازار سرمایه بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت بر اساس این گزارش شاخص کل بورس طی معاملات مهر ماه سال جاری با رشد سه درصدی و عبور از کانال 62 هزار واحدی در نهایت در مدار 63 هزار واحدی ایستاد و بورس طی این مدت بازدهی مثبت 1.19 درصدی را به سهامداران اعطا کرد.

در میان صنایع مختلف نیز گروه هتل و رستوران بازدهی مثبت 27.26 درصدی را به دست آورد و در جایگاه اول جدول پر بازده ترین صنایع قرار گرفت. بعد از آن گروه استخراج سایر معادن با تحقق بازدهی مثبت حدود 19 درصدی و نیز گروه محصولات چرمی با کسب بازدهی مثبت بیش از 18 درصدی رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داند.

این در حالی است که صنعت خرده فروشی با افت قیمتی حدود 15 درصدی تک رقمی سهم آن یعنی "قاسم" به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شد و در پی آن گروه زراعت و خدمات وابسته با بازدهی منفی بیش از پنج درصدی و نیز کاهش قیمتی حدود پنج درصدی گروه منسوجات موجب شد تا دو گروه مذکور در ردیف های دوم و سوم کم بازده ترین صنایع جای بگیرند.

از میان سهم شرکت های فعال در بازار سرمایه، شرکت قند شیرین خراسان طی ماه گذشته با رشد قیمتی بیش از 144 درصدی همراه شد و بیشترین بازدهی مثبت را به ثبت رسانید. پس از آن شرکت قند اصفهان با تحقق بازدهی مثبت بیش از 54 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و در نهایت رشد قیمتی حدود 45 درصدی شرکت کویر تایر موجب شد تا نماد این مجموعه در ردیف سوم جدول پر بازده ترین سهام شرکت جای بگیرد.

حال آنکه شرکت هایی همچون پتروشیمی فارابی، تکادو، قند بیستون، سموم علف کشی و بانک سرمایه بیشترین بازدهی منفی را محقق ساختند و با افت قیمت سهام موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند.

ماه عسل قندی ها در بورس

در پایان این گزارش می افزاید، عنوان نقد شونده ترینسهام به شرکت های پارس خودرو، ایران خودرو و بانک تجارت اعطا شد و داد و ستد بیش از 11 میلیارد و 876 میلیون سهم ارزشی به مبلغ 24 هزار و 149 میلیارد ریال را رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
بله فساد جلوی چشماتونه خودتونو زدین به خواب قند شیرین خراسان با تعدیلات منفی چجوری اینهمه رشد کرده جواب بدین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کارشناسان بازار سرمایه می فهمند نه منو تو برادر
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
فقط نکته جالب اینجاست که ارزش بازار سهم ۷ میلیارد تومانه بعد امروز حدود ۶ میلیارد تو صف خرید سهمی که از ۳۰۰ تومان رشد کرده و تا ۱۴۰۰ اومده بورس ایران فقط سفته بازی است و تحلیل تکنیکال و بنیادی دونستن به هیچ دردی نمیخوره