عدم پاسخگویی کارشناسان امور سهام شرکت ها، چالش اساسی سهامداران
بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالی سهام بیش از 400 شرکت در بازار سرمایه معامله می شود که به جرأت می توان گفت اغلب این مجموعه ها واحد سامان دهی شده ای با نام امور سهام را در شرکت تأسیس نکرده اند و سهامداران شرکت هیچ پل ارتباطی با مدیران شرکت در اختیار ندارند. علاوه بر این، در اکثر شرکت ها واحد امور سهام یا به صورت فرمالیته راه اندازی شده و شماره تماس روی سامانه معاملات بورس لحاظ شده که در صورت تماس سهامداران یا هیچ فردی پاسخگوی سوالات نیست یا اینکه کارشناسان امور سهام که اغلب افرادی کاملاً نا آشنا به حوزه بازار سرمایه هستند، پاسخ درست و دقیقی به مراجعین یا تماس گیرندگان نمی دهند.
حال آنکه رسالت اصلی واحد امور سهام پاسخگویی به سوالات سهامداران در خصوص میزان و زمان پرداخت سود نقدی مصوب در مجمع عمومی، چگونگی اجرای برنامه افزایش سرمایه، وضعیت حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه یا دلایل توقف نماد معاملاتی و اطلاع از وضعیت عملیاتی شرکت است و سهامداران هیچ گاه متقاضی دریافت اطلاعات نهانی از شرکت نیستند. بر این اساس این سوال مطرح می شود که چرا اکثر شرکت های فعال در بازار سرمایه واحد منسجمی برای پاسخگویی به سهامداران خود راه اندازی نمی کنند و در بسیاری از موارد به دلیل اینکه سهامداری تعداد اندکی از سهام شرکت را تحت تملک خود دارد از پاسخگویی به سوالات آنها سرباز می زنند؟ آیا سهامداران شرکت به عنوان مالکان مجموعه هیچ حقی جهت دریافت اطلاعات سهام شرکتی که سرمایه خود را در آن تزریق نموده اند، ندارند؟
آیا مالکیت اندک سهام شرکت دلیلی برای عدم پاسخگویی به سوالات سهامداران یا برخورد نامناسب کارشناسان و کارکنان مجموعه با آنها می شود؟ مگر نه اینکه هر شرکت فعال در بورس طبق قوانین بازار سرمایه موظف و متعهد به پاسخگویی به سوالات فعالان بازار سرمایه بویژه سهامداران مجموعه هستند، پس چرا شرکت ها در خصوص ارائه اطلاعات و پاسخ گویی به تقاضای سهامداران خود مناسب عمل نمی کنند؟
در این شرایط اما، فعالان بازار سرمایه در حالی پیشتر با مشکل عدم پاسخگویی واحد امور سهام در شرکت های کوچک و با سرمایه و تعداد سهام کم مواجه بودند که در حال حاضر شرکت های بزرگ و مطرح بورسی اعم از هلدینگ ها، شرکت های خودروساز مطرح و بانک ها در این خصوص کوتاهی و قصور می کنند و عملکرد نامناسب آنها موجب عدم رضایتمندی سهامداران شده است. به نظر می رسد مدیران این شرکت ها که تعداد آنها کم نیست، اعتقادی به ایفای تعهدات خود در قبال سهامداران خرد و حقیقی شرکت ندارند و برنامه مدونی برای سازمان دهی کردن واحد امور سهام شرکت به جهت ارائه خدمات و اطلاع رسانی مناسب به سهامداران شرکت در نظر ندارند. از این رو آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که مدیران شرکت ها می بایست اعمال نظارت بیشتری در این بخش از مجموعه ها داشته باشند تا افرادی که با اطمینان به مسئولیت پذیری مدیران شرکت ها سرمایه خود را در سهام شرکت تزریق می کنند تا به رشد و بالندگی شرکت کمک کنند و بهره ای از رشد سودآوری و قیمت سهام آن ببرند، پاسخ اعتماد خود را با عملکرد صحیح شرکت هم از لحاظ عملیاتی و هم از نظر اطلاع رسانی مناسب به آنها دریافت نمایند.
جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir
مودب ترین و پاسخگو ترین امور سهام : سفانو و سخاش
بی ادب ترین : سایپا ، وصندوق
بی تعهد ترین : شپنا ، فولاد ، آکنتور
همیشه پاسخگو اما اکثرا عصبی : وملت
اکثرا فردی بی تجربه پاسخگو : سفارس
البته این بررسی تا آغاز امساله
بورس باهام کاری کرد که دیگه حوصله ی تماس با اینها را هم ندارم
واقعا برام جای سوال شده
واقعا برام جای سوال شده