بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
در حالی سهام بیش از 400 شرکت در بازار سرمایه معامله می شود که به جرأت می توان گفت اغلب این مجموعه ها واحد سامان دهی شده ای با نام امور سهام را در شرکت تأسیس نکرده اند و سهامداران شرکت هیچ پل ارتباطی با مدیران شرکت در اختیار ندارند.
کد خبر : ۱۵۶۳۱۰
نویسنده :
جمشیدی
شرکت هایی که سهام آنها در بازار سرمایه معامله می شود معمولاً واحدی با نام امور سهام را جهت پاسخگویی به سوالات سهامداران خود راه اندازی می کنند تا سهامداران به عنوان مالکان کوچک مجموعه از این طریق با مدیران شرکت در ارتباط باشند و از وضعیت آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالی سهام بیش از 400 شرکت در بازار سرمایه معامله می شود که به جرأت می توان گفت اغلب این مجموعه ها واحد سامان دهی شده ای با نام امور سهام را در شرکت تأسیس نکرده اند و سهامداران شرکت هیچ پل ارتباطی با مدیران شرکت در اختیار ندارند. علاوه بر این، در اکثر شرکت ها واحد امور سهام یا به صورت فرمالیته راه اندازی شده و شماره تماس روی سامانه معاملات بورس لحاظ شده که در صورت تماس سهامداران یا هیچ فردی پاسخگوی سوالات نیست یا اینکه کارشناسان امور سهام که اغلب افرادی کاملاً نا آشنا به حوزه بازار سرمایه هستند، پاسخ درست و دقیقی به مراجعین یا تماس گیرندگان نمی دهند.

حال آنکه رسالت اصلی واحد امور سهام پاسخگویی به سوالات سهامداران در خصوص میزان و زمان پرداخت سود نقدی مصوب در مجمع عمومی، چگونگی اجرای برنامه افزایش سرمایه، وضعیت حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه یا دلایل توقف نماد معاملاتی و اطلاع از وضعیت عملیاتی شرکت است و سهامداران هیچ گاه متقاضی دریافت اطلاعات نهانی از شرکت نیستند. بر این اساس این سوال مطرح می شود که چرا اکثر شرکت های فعال در بازار سرمایه واحد منسجمی برای پاسخگویی به سهامداران خود راه اندازی نمی کنند و در بسیاری از موارد به دلیل اینکه سهامداری تعداد اندکی از سهام شرکت را تحت تملک خود دارد از پاسخگویی به سوالات آنها سرباز می زنند؟ آیا سهامداران شرکت به عنوان مالکان مجموعه هیچ حقی جهت دریافت اطلاعات سهام شرکتی که سرمایه خود را در آن تزریق نموده اند، ندارند؟

آیا مالکیت اندک سهام شرکت دلیلی برای عدم پاسخگویی به سوالات سهامداران یا برخورد نامناسب کارشناسان و کارکنان مجموعه با آنها می شود؟ مگر نه اینکه هر شرکت فعال در بورس طبق قوانین بازار سرمایه موظف و متعهد به پاسخگویی به سوالات فعالان بازار سرمایه بویژه سهامداران مجموعه هستند، پس چرا شرکت ها در خصوص ارائه اطلاعات و پاسخ گویی به تقاضای سهامداران خود مناسب عمل نمی کنند؟

در این شرایط اما، فعالان بازار سرمایه در حالی پیشتر با مشکل عدم پاسخگویی واحد امور سهام در شرکت های کوچک و با سرمایه و تعداد سهام کم مواجه بودند که در حال حاضر شرکت های بزرگ و مطرح بورسی اعم از هلدینگ ها، شرکت های خودروساز مطرح و بانک ها در این خصوص کوتاهی و قصور می کنند و عملکرد نامناسب آنها موجب عدم رضایتمندی سهامداران شده است. به نظر می رسد مدیران این شرکت ها که تعداد آنها کم نیست، اعتقادی به ایفای تعهدات خود در قبال سهامداران خرد و حقیقی شرکت ندارند و برنامه مدونی برای سازمان دهی کردن واحد امور سهام شرکت به جهت ارائه خدمات و اطلاع رسانی مناسب به سهامداران شرکت در نظر ندارند. از این رو آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که مدیران شرکت ها می بایست اعمال نظارت بیشتری در این بخش از مجموعه ها داشته باشند تا افرادی که با اطمینان به مسئولیت پذیری مدیران شرکت ها سرمایه خود را در سهام شرکت تزریق می کنند تا به رشد و بالندگی شرکت کمک کنند و بهره ای از رشد سودآوری و قیمت سهام آن ببرند، پاسخ اعتماد خود را با عملکرد صحیح شرکت هم از لحاظ عملیاتی و هم از نظر اطلاع رسانی مناسب به آنها دریافت نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
دلت خوشه ها. کشور رو دارن می خورن و می برن کی به فکر بورس و..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
اخ که حرف دل مارو زدی.توی این وضعیت که کلی در ضرریم واسه گرفتن سود سهامی که قرار بود 3ماه پیش پرداخت شه باید روزی 100 بار زنگ بزنیم که هیشکی هم پاسخگو نیست.واقعا بورس و شرکت های بورسی رو به حال خودش رها کردند.هیشکی جوابگوی سهامدار خرد نیست.هییییییییییییییشکی.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
در این سالهایی که فعال بازار هستم به نتیجه ی جالب رسیده ام :

مودب ترین و پاسخگو ترین امور سهام : سفانو و سخاش
بی ادب ترین : سایپا ، وصندوق
بی تعهد ترین : شپنا ، فولاد ، آکنتور

همیشه پاسخگو اما اکثرا عصبی : وملت
اکثرا فردی بی تجربه پاسخگو : سفارس

البته این بررسی تا آغاز امساله
بورس باهام کاری کرد که دیگه حوصله ی تماس با اینها را هم ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
یه نمونه همین ثتران.من میخوام بدون کار دقیق سازمان بورس چیه
واقعا برام جای سوال شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
یه نمونه همین ثتران.من میخوام بدون کار دقیق سازمان بورس چیه
واقعا برام جای سوال شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
سهام رايان هم خوب و مودب هستن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
عدم پاسخگویی امور سهام برمیگردد به مدیریت و مسولیت ضعیف سهامداران عمده ولاغیر...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
وصنا و وساپا اصلا پاسخگو نیستند
حسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
اهای سازمان بورس 8ماه گذشت وصنا سود سهام سال93 رو نمیده خدا جوابتون و بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
سود سهام کبافق هنوز پرداخت نشده و مدیران شرکت اصلا پاسخگو نیستند
سلام
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
وصنا هنوز سود سال93رو نداده مجمع فوق العاده 94رو اعلام کرده
الوندی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
بایستی نظارت وکنترل دقیق باشد پلیس بازار سرمایه بایستی حرکت جدید بازار باشد تا سود شرکتها سالم وشایسته ومناسب به دست انان برسد نه با کسری و برداشت به علت ریخت پاش و..... نظارت نامحسوس بسیار خوب است
واحد سهام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
بنده از پرسنل امور سهام یک شرکت بورسی هستم . واقعا کارمندان امورسهام تو همه شرکتها از مظلوم ترین و توسری خورترین پرسنل اون سیستم هستند هر سهامداری زنگ میزنه یا مراجعه میکنه هرچی غر و فحش و ناسزا که میخواد به هیت مدیره و مدیران شرکت بدن و دستشون به اونا نمیرسه را به ما میده و ما هم مجبوریم بزاریم گوشه دلمون و صدامون درنیاد و از طرفی هم نمیتونیم بریم به مدیران شرکت بگوییم که بهتون فحش میدن چون برا خودمون بد میشه . اگر هم به طرف اعتراض کنی که چرا به من فحش میدی تازه طلبکارتر میشن و خود من حتی تا پای کتک خوردن از سهامدار هم رفتم و تازه بعدش از طرف شرکت توبیخ هم شدم . بعدشم که مسولین شرکت میفهمن اونا هم میان و تو سر ما میزنن ! سهامدار محترمی که اعتراض داری و زنگ میزنی به امور سهام شرکتت ؛ بخدا ما فقط یه کارگر ساده هستیم و کاری ازمون بر نمیاد . اینکه چرا سود شما رو نمیدن چرا قیمت سهم اومده پایین چرا حمایت نمی کنین و ..... بخدا بخدا بخدا دست ما نیست . ما فقط مجری هستیم و مجبوریم هرکاری را که بهمون میگن انجام بدیم . اگه مشکلت خیلی حاده و امور سهام نتونسته جواب درستی بهت بده شماره دفتر مدیرعاملو از تو سایت دربیار و زنگ بزن به خودش و هرچی دلت میخاد بهش بگو . ببخشید که طولانی شد فقط درد ودل کردم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
چرا افزایش سرمایه شرکت سهند به تعویق افتاده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
تمدید افرایش سرمایه شرکت پالایش نفت تبریز بدون اجازه سهامداران غیرقانونی است, چون همین طوری پروسه افزایش سرمایه ۲ ماه طول میکشد پس وای به روزی که یک ماه دیگر هم تمدید شود
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
امور سهام شده امور پیچوندن .در هر صورتی بورس ایران ورشکسته خواهد شد بیشتر سهمها اصلا معنای نوسان رو نمیفهمند بعضیها که کلا 2سال تمام فقط صف فروشند مثل فخاس حالا شما زنگ بزن امور سهامش فقط چرت و پرت تحویلت میده و یا اصلا جواب نمیده ..به والله فقط تو این مملکت فقط هدفشون گروکشی وچاپیدنو بس..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
چرا سهامداران خورد نمیان یه لسیت سیاه درست کنن و شرکتهایی که به سهامدار خورد جوابگو نیستند رو توی اون لیست بذارن و منتشر کنن