بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر : ۱۵۶۹۶۲
در برخی از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا، شرکتی نماد صنعت خودروسازی آن کشور به شمار می‌رود، در ایالت متحده فورد، در آلمان فولکس واگن و در ژاپن تویوتا این نقش را ایفا می‌کنند.
به این مطلب امتیاز دهید
00

به گزارشسرویس اقتصادی "جام نیـوز"، در کشور کره‌ شمالی، شرکتخودروسازی پیونگ وا موتورز (Pyeonghwa Motors) که زیر نظر رژیم کیم جونگ در حال فعالیت است، نماد خودروسازی این کشور محسوب می‌شود. شرکت یاد شده مدل‌های محدودی را در کارخانه‌ای واقع درشهر بندری نمپو در ساحل غربی کره‌ی شمالی تولید می‌کند. فروشگاه مرکزی این شرکت در پیونگ یانگ قرار دارد.

بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن بازدید از محصولات و تست سواری خودرو، لوازم یدکی را نیز از این فروشگاه تهیه کنند.

آندری آبراهامیان، محقق شرکت خصوصی Choson Exchange که در زمینه‌ی حمایت از کارآفرینان کره‌ی شمالی فعالیت دارد، در جریان بازدید خود از نمایشگاه شرکت خودروسازی پیونگ وا کاتالوگ ۲۵ مدل از خودروهای تولیدی این شرکت را در اختیار وب‌سایت مشبل قرار داده است.

در این کاتالوگ‌ها، مشخصات فنی مانند میزان مصرف سوخت و حداکثر سرعت دو مدل از خودروهای تولیدی این شرکت با نام‌های "Cuckoo" و "Land of Korea" آمده است. باوجود نام این خودروها، قدرت تولیدی آن‌ها بسیار پایین است.

در حقیقت قدرتمندترین نمونه‌ی تولیدی این شرکت قدرتی بالغ بر ۸۰ اسب بخار را تولید می‌کند. در حالی که قدرت تولیدی تویوتا کمری، پرفروش‌ترین خودروی ایالات متحده ۱۷۸ اسب بخار است. اما بیش از هر عامل دیگر، خلاء زیبایی و استایل در این خودروها احساس می‌شود. طراحی تعدادی از خودروها از روی محصولات کیا و فولکس واگن کپی شده و باقی آن‌ها از طراحی بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای بهره می‌برند.

آبراهامیان می‌گوید: اگر پارکینگی را با ۱۰ دستگاه خودرو در نظر بگیریم، حداقل ۲ دستگاه از آن‌ها جزو محصولات پیونگ وا خواهد بود.

قیمت خودروهای این شرکت در بازه‌ی ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد بسیاری از این محصولات با مجموعه‌ی قطعات پیش‌ساخته (CKD) تولید شده‌اند؛ قطعاتی که از زمان تاسیس پیونگ وا در اختیار آن قرار دارد. در آن زمان خودروهای این شرکت بر اساس مدل‌هایی از فیات و شرکت خودروساز چینی موسوم به Shuguang یا SG Automotive تولید می‌شدند.

شرکت پیونگوا موتورز در سال ۱۹۹۹ و با مشارکت کلیسای وحدت (Unification Church) کره‌ی جنوبی و کمپانی Ryonbong General که توسط دولت کره شمالی اداره می‌شود، تاسیس شد. نام این شرکت در زبان کره‌ای به معنای "صلح" است.

رورند سان میونگ مون (Reverend Sun Myung Moon)، رهبر کلیسای وحدت و از مخالفان کمونیسم، این مشارکت را به عنوان راهکاری برای ایجاد صلح بین کره‌ی شمالی و کره‌ی جنوبی می‌دانست. رابطه‌ی این دو کشور از زمان تقسیم شبه‌جزیره‌ی کره بعد از جنگ جهانی دوم به صورت پیوسته دچار تنش بوده است.

سال ۲۰۱۳ در پی ناکامی این شرکت از لحاظ فروش و سودآوری، کلیسا مالکیت کامل شرکت را به کره‌ی شمالی واگذار کرد. از آن زمان تا کنون بدست آوردن اطلاعات در مورد این شرکت، مانند سایر موارد موجود در کره‌ی شمالی، بسیار دشوار شده است. حتی اطلاعات رسمی کمی نیز در مورد شرکت منتشر می‌شود و بازدیدکنندگان اجازه تهیه‌ی گزارش از آن را ندارند.

اما ظاهرا وسعت فعالیت‌های این شرکت بسیار کم است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط آبراهامیان، به گفته‌ی یکی از کارکنان نمایشگاه، شرکت پیونگ وا سال گذشته ۱۶۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده است. در سال ۲۰۱۱ دفتر کره‌ی جنوبی این شرکت خودروساز تعداد خودروهای تولیدی آن را ۱۴۵۰ دستگاه اعلام کرده بود.

سایمون کاکرل (Simon Cockerell)، مدیر یکی از شرکت‌های مسافرتی کره‌ی شمالی موسوم به Koryo Tours می‌گوید: در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از خودروهای در حال تردد در پیونگ یانگ محصول شرکت پیونگ وا هستند. در شهرهای دیگر این رقم پایین‌تر است. اما در حالت کلی استفاده از محصولات این شرکت بسیار متداول است.

در حالی که تبلیغ خودروهای این شرکت در بیلبوردهای سراسر کشور دیده می‌شود، اما بسیاری از مردم کره‌ی شمالی تنها می‌توانند آرزوی داشتن این خودروها را داشته باشند. چرا که نه تنها بیشتر جمعیت کره‌ی شمالی در فقر زندگی می‌کنند، رژیم حاکم نیز قوانین بسیار سخت گیرانه‌ای در خصوص مالکیت خودروهای شخصی دارد. اگر چه از نظر بازدیدکنندگان کره‌ی شمالی ترافیک پیونگ یانگ در سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته، اما کماکان تعداد وسایل نقلیه‌ی موجود در این کشور بسیار کم است./ نامه/110


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
مبارکه. انشالله به زودی برادران "ق" برای رفاه حال شما و تو دهنی زدن به آمریکای جنایتکار نسبت به واردات این خودروها اقدام می کنند و ....