بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان بررسی کرد:

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

منابع ارزی شرکت به میزان 14,913,100 دلار و مصارف ارزی شرکت به مبلغ 20,879,952 دلار می‌باشد. از آنجا که مصارف ارزی شرکت بیش از منابع ارزی آن می باشد لذا در صورت افزایش نرخ ارز، به افزایش بهای تمام شده تولید و نهایتأ به کاهش سودآوری شرکت منتهی خواهد شد. حال با فرض تثبیت نرخ دلار مبادله ای در ادامه سال به نرخ 30.000 ریالی، اثرات این موضوع بر سود و زیان شرکت بیش از 2 میلیارد تومان (زیان) خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۷۰۱۹

پیش بینی بودجه سال مالی 94 و عملکرد 6 ماهه:

شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش که در بازار دوم بورس تهران با نماد "دتماد" معامله می‌شود ، در زمینه تولید انواع دارو فعالیت دارد و جزو واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری داروی تامین می باشد. شرکت در تازه ترین گزارش اعلامی خود پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 را با سرمایه 120.000میلیون ریالی (12 میلیارد تومان) مبلغ 3.453 ریال اعلام کرده است که در عملکرد 6 ماه با تحقق مبلغ 1.374 ریال سود خالص به ازای هر سهم، معادل 40 درصد از بودجه سالیانه را پوشش داده است.

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

تولید و فروش :

شرکت در بودجه سالیانه تولید2.771.235 کیلو گرم محصول (شامل 317.070 کیلو گرم از مواد نارکوتیک و 2.237.864 کیلو گرم از مواد غیر نارکوتیک) را پیش بینی کرده که در عملکرد 6 ماهه اول سال با تولید و فروش مقدار 843.578 کیلو گرم محصول(به مقدار 121.371 کیلو نارکوتیکها ، معادل 38 درصد بودجه و 722.207 کیلو غیر نارکوتیکها معادل 32 درصد بودجه) ، معادل 33 درصد از مقادیر فروش در بودجه را محقق ساخته است و انتظار می رود با توجه به روند فروش محصولات در طی سالیان گذشته که نمودار آن در زیر مشاهده می شود ، در تحقق فروش نارکوتیک ها با مشکلی رو برو نباشد (تقریبا معادل پوشش سالیان گذشته، تحقق یافته است) ولی در فروش غیر نارکوتیک ها به نظر کار شرکت در رسیدن به فروش پیش بینی شده کمی مشکل باشد.

روند فروش داروهای نارکوتیکی

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

روند فروش داروهای غیر نارکوتیک

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

نرخ فروش محصولات:

شرکت نرخ فروش داروهای نارکوتیک را بر اساس هر کیلو 251.000 تومان و داروهای غیر نارکوتیک را هر کیلو 44.900 تومان در بودجه دیده است. درحالی که میانگین نیمه اول سال برای دارو های نارکوتیک به نرخ 209.000 تومانی و داروهای غیر نارکوتیک به قیمت 41.500 تومانی به فروش رفته است. شرکت در اولین پیش بینی بودجه اعلام کرده بود که قصد دارد 23 درصد از تولیدات خود را را صادر کند که در شش ماه نخست سال توانسته است 27 درصد از مقدار بودجه شده را پوشش دهد. شرکت در اولین پیش بینی ، نرخ فروش محصولات را بالاتر دیده بود که در 6 ماهه نخست سال نتوانسته است افزایش نرخی را روی تولیدات خود اعمال کند بنابراین اگر در نیمه دوم سال نیز نتواند افزایش مورد نظر را روی قیمت محصولات اجرا کند و با قیمت نیمه اول سال محصولات را به فروش به رساند با فرض اینکه بتواند تمام فروش پیش بینی شده را پوشش دهد، از این بابت در حدود 21 میلیارد تومان کاهش مبلغ فروش خواهد داشت که به ازای هر سهم تعدیل منفی عایدی 1.660 ریالی بهمراه دارد.

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

نگاهی به حاشیه سود و p/s:

صنعت داروسازی در ایران دارای حاشیه سود بالایی است. حاشیه سود ناخالص (Gross Margin) شرکت در حال حاضر 36 درصد و حاشیه سود خالص(Profit Margin) معادل 23 درصد می باشد. این موضوع نشان می دهد که شرکت از هر 100 تومان فروش انجام شده، در حدود 23 تومان سود خالص تحصیل می کند که در حد نسبتأ مطلوبی است. در تاریخ گزارش قیمت هر سهم در حدود 14700 ریال و ارزش بازار سهم نیز 1756.2 میلیون ریال ( 175.62 میلیارد تومان) می باشد. در حال حاضر نسبت ارزش بازار به فروش (p/s ) زیر یک و معادل 0.98 مرتبه می باشد یعنی بازار(خریداران) هر 1000 ریال فروش شرکت را 980 ریال ارزشگذاری کرده اند. بعبارت دیگر، هر 100 تومان فروش "دتماد" به قیمت 98 تومان در بازار ارزش(خریدار) دارد. این نسبت، رابطه مستقیمی با حاشیه سود خالص شرکتها نیز دارد. یعنی هر چقدر حاشیه سود شرکتی بیشتر باشد نسبت ارزش بازار به فروش (p/s) نیز بیشتر است و سرمایه‌گذاران حاضرند با ضریب بالاتری سهم را بخرند.

اثرات افزایش نرخ ارز بر سود و زیان شرکت:

شرکت در صورت های مالی خود نرخ ارز پیش بینی شده را مبلغ 29.562 ریال در نظر گرفته در حالیکه در حال حاضر نرخ ارز مبادله ای به محدوده 29.960 ریالی افزایش پیدا کرده است. از آنجا که بیش از 70 درصد بهای تمام شده شرکت را مواد اولیه مصرفی تشکیل می دهد و بخش عمده آن نیز از منابع خارجی تامین می شود، لذا شرکت همواره با ریسک افزایش نرخ ارز مواجه است . بنابراین تغییر نرخ ارز باعث افزایش قیمت خرید مواد اولیه مصرفی و در نتیجه افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته خواهد شد. شرکت بخشی از منابع ارزی لازم برای خرید مواد اولیه خود را از طریق صادرات محصول به خریداران خارجی تهیه و تأمین می کند و مابقی نیاز ارزی خود را از طریق گشایش اعتبار و ارز مبادلاتی تأمین می نماید. شایان ذکر است منابع ارزی شرکت(فروش صادراتی) به میزان 14,913,100 دلار و مصارف ارزی شرکت به مبلغ 20,879,952 دلار می‌باشد.و اما از آنجا که مصارف ارزی شرکت بیش از منابع ارزی آن می باشد، لذا تراز ارزی شرکت منفی بوده و بعبارت دیگر، "دتماد" شرکتی «واردات محور» است. خلاصه اینکه افزایش نرخ ارز، به افزایش بهای تمام شده تولید و نهایتأ به کاهش سودآوری شرکت منتهی خواهد شد.

حال با فرض تثبیت نرخ دلار مبادله ای در ادامه سال( نیمه دوم سال مالی شرکت) به نرخ 30.000 ریالی، اثرات این موضوع بر سود و زیان شرکت بیش از 2 میلیارد تومان (زیان) و به ازای هر سهم در حدود 124 ریال خواهد بود.

نگاهی به پوشش ادواری 4 ساله بودجه شرکت

مطالعه صورتهای مالی 4 ساله شرکت نشان می دهد که بخش عمده ای از فروش و درآمدهای شرکت در نیمه دوم سال تحقق می یابد. ولی این بدان معنا نیست که پوشش ضعیف 37 درصدی سود عملیاتی در سالجاری را قابل مقایسه با سالهای قبل بدانیم. لذا عدم دستیابی به مفروضات بودجه و تحقق فروش و سود پیش بینی شده در سالجاری برای دتماد،دور از انتظار نیست.

نگاهی اجمالی به شرکت توليد مواد اوليه‌ داروپخش‌

نتیجه گیری:

با توجه به بررسی بودجه و صورتهای مالی شرکت که در تحلیل شرکت بدان اشاره رفت، میتوان به نتایج زیر دست یافت:

1- تحقق مقداری تولید محصولات نارکوتیکی در پایان سالجاری دور از دسترس نخواهد بود. حال آنکه با توجه به پوشش ضعیف و کاهش قابل توجه تولید دارو های غیر نارکوتیک در نیمه نخست سال نسبت به سالهای قبل، دست یابی به تولید و فروش 2 میلیون و 443.957 کیلوگرم از این محصولات در سالجاری غیر محتمل بنظر می رسد.

2- با توجه به اینکه میانگین نرخ فروش محصولات در عملکرد واقعی نیمه اول سال نسبت به مفروضات بودجه‌ای شرکت پایین‌تر است(شرکت داروهای نارکوتیک را بر اساس هر کیلو 251.000 تومان و داروهای غیر نارکوتیک را هر کیلو 44.900 تومان در بودجه دیده است. درحالی که میانگین نیمه اول سال برای دارو های نارکوتیک به نرخ 209.000 تومانی و داروهای غیر نارکوتیک به قیمت 41.500 تومانی به فروش رفته است)، بنابراین در صورتیکه شرکت قادر به اخذ مجوز افزایش نرخ فروش محصولات در ادامه سالجاری نباشد، از این بابت در حدود 21 میلیارد تومان کاهش مبلغ فروش خواهد داشت که به ازای هر سهم تعدیل منفی عایدی 1.660 ریالی بهمراه دارد.

3- منابع ارزی شرکت(فروش صادراتی) به میزان 14,913,100 دلار و مصارف ارزی شرکت به مبلغ 20,879,952 دلار می‌باشد. از آنجا که مصارف ارزی شرکت بیش از منابع ارزی آن می باشد لذا در صورت افزایش نرخ ارز، به افزایش بهای تمام شده تولید و نهایتأ به کاهش سودآوری شرکت منتهی خواهد شد. حال با فرض تثبیت نرخ دلار مبادله ای در ادامه سال( نیمه دوم سال مالی شرکت) به نرخ 30.000 ریالی، اثرات این موضوع بر سود و زیان شرکت بیش از 2 میلیارد تومان (زیان) و به ازای هر سهم در حدود 124 ریال خواهد بود.


کارگزاری اردیبهشت ایرانیان - مهرداد فرهمند زاده


اشتراک گذاری :
ارسال نظر