بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
در گفتگو با دبیرکل انجمن شرکت های لیزینگ ایران عنوان شد:

بررسی چالش ها و مشکلات صنعت/ اثر گذاری تسهیلات خرید خودرو بر لیزینگی ها

شرکت های فعال در این صنعت در اقلام سرمایه ای مثل ماشین آلات و خودرو های سنگین و کار، تجهیزات، ساختمان های اداری، مراکز فعالیت و تجهیزات درمانی باید فعال باشند و از آنجایی که حوزه کار در این زمینه ها به صورت بالقوه فراهم است و انتظار می رود بیشتر فراهم شود، می توانند بستر سازی و تدوین سیاستهای کسب و کار خود را بر این اساس طراحی نمایند.
کد خبر : ۱۵۷۲۳۰
نویسنده :
یارمحمدی
تسهیلات 16 درصدی خرید خودرو که اخیراً بانک مرکزی با عاملیت بانک ها در اختیار خودروسازان و مشتریان آنها قرار داده، تأثیر چندانی بر صنعت لیزینگ ندارد.

دبیرکل انجمن شرکتهای لیزینگ ایران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این امر بنا به چند دلیل است که یکی از مهمترین آنها حجم بالای فروش خودرو از محل تسهیلات مذکور است که تأمین این حجم از منابع مالی خارج از توانایی شرکت های لیزینگ بوده و از آنجایی که شرکت های لیزینگ برای اعطای تسهیلات به مشتریان اعتبار سنجی هایی را انجام می دهند؛ به فوریت و با ثبت نام از طریق نمایندگی ها امکان تخصیص فوری منابع مالی به برخی از افراد امکان پذیر نیست. از طرفی برخی از خودروهایی که در جریان این طرح پیش فروش شده در زمره تسهیلات لیزینگ قرار نمی گیرند چرا که فعالیت لیزینگ در ایران به گونه ای است که معمولاً هر چه خودرو گران قیمت تر باشد و سهم وام بیشتری نیاز داشته باشد می توان از طریق لیزینگ تامین نمود.

هادی موقعی در ادامه افزود: هر چه تسهیلات به سمت طولانی مدت برود لیزینگ ها تمایلی به اعطای آنها به مشتری ندارند. به طور مثال شرکت های فعال در این صنعت قراردادهای بیش از 36ماه را در بخش خودرو سواری منعقد نمی کنند. در نتیجه وام و تسهیلات 7 ساله آن هم برای خودرو های سواری داخلی در پیشنهادهای فروش لیزینگی ها قرار نمی گیرد گرچه بخشی از تقاضای بالقوه متقاضیان لیزینگ را کاهش می دهد. مگر اینکه عاملیت خاص به لیزینگ ها بدهند که متاسفانه در اجرای این طرح فراموش شد.

وی گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که لیزینگ ها منابع مالی کافی برای تسهیلات خودرو در اختیار داشتند قاعدتاً این طرح با شدت کمتری اجرا می شد. اما در حال حاضر این شرکت ها علاوه بر دلایل ذکر شده منابع کافی را نیز ندارند به همین دلیل در بازار بورس نیز شاهدکمترین تأثیر پذیری و نوسانات قیمتی سهام لیزینگی ها از تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو هستیم.

دبیر کل انجمن لیزینگ با اشاره به نوع و محدوده فعالیت شرکت های لیزینگ گفت: شرکت های فعال در این صنعت در اقلام سرمایه ای مثل ماشین آلات و خودرو های سنگین و کار، تجهیزات، ساختمان های اداری، مراکز فعالیت و تجهیزات درمانی باید فعال باشند و از آنجایی که حوزه کار در این زمینه ها به صورت بالقوه فراهم است و انتظار می رود بیشتر فراهم شود، می توانند بستر سازی و تدوین سیاستهای کسب و کار خود را بر این اساس طراحی نمایند. خودروی سواری داخلی جذابیت لازم را برای صنعت لیزینگ ندارد مگر به شرط فراهم شدن پیش نیازهایی که بعدا باید به آن اشاره کنیم و در مجال این گفتگو نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت های لیزینگ معتبر علاوه بر اینکه قرار داد همکاری با خودروسازان داخلی دارند، خودروهای خارجی و وارداتی را نیز لیزینگ کرده اند و در مقطع فعلی که قرار بر خالی شدن انبار خودروسازان بود، نقشی را برای شرکتهای لیزینگ قایل نشده اند. زیرا آن زمانی که موجودی انبارهای خودروسازان بالا بود، ما نتوانستیم منابع لازم را در اختیار مشتریان آنها قرار داده و به خودروسازان کمک کنیم. چرا که منابع مالی مورد نیاز یک شرکت خودروساز که به طور مثال 30 هزار خودرو در انبار دارد و با متوسط هر خودرو با 20 میلیون تومان تسهیلات ، چیزی حدود 600 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد در حالی که توانمندی شرکت های لیزینگ برای پاسخگویی به این نیاز کم است.

وی افزود: لیزینگ در حوزه خودرو باید بیشتر به طرف حمل و نقل و لیزینگ خودروهای کار و سنگین روی آورد، همچنین با حرکت و ورود به بخش حمل و نقل هوایی لیزینگ نیز می تواند مفید باشد.چرا که در کشورهایی که رو به توسعه هستند و نیاز به سرمایه گذاری های زیر ساختی در توسعه و سرمایه گذاری های تکمیلی در صنایع فعلی دارند؛ و یا نیاز به افزایش اشتغال دارند، جای خالی صنعت لیزینگ به شدت احساس می شود که برای حضور این صنعت در چنین عرصه هایی در مقیاس بزرگ، قطعاً ایران فاصله زیادی با دنیا دارد و برای پر کردن این فاصله ضمن آنکه باید مکانیزم های رشد این صنعت را در داخل فراهم کنیم، باید برای وقایع و تحولات اقتصادی پس از رفع تحریم نیز آماده باشیم.

وی در رابطه با نرخ های لیزینگ و تغییرات آنها در آینده گفت: در راستای ضرورت بهبود فضای کسب و کار و اجرای قانون رفع موانع تولید و بسته حمایتی دولت، قصد بر این است که فضای فعالیت شرکت های لیزینگ راحت تر شود که این موضوع در ابعاد مختلف از جمله نرخ تسهیلات ، ورود به بخش مسکن و غیره خود را نشان خواهد داد. البته دستورالعمل اجرایی آن هنوز از طرف بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

هادی موقعی در رابطه با حمایت های دولت از صنعت لیزنیگ اظهار داشت: بانک مرکزی در دستورالعمل اجرایی شرکت های لیزینگ بازنگری لازم را انجام داده که هنوز ابلاغ نشده است و در بسته سیاستی خروج از رکود به نقش شرکت های لیزینگ در تأمین اقلام سرمایه ای و دارایی های ثابت اشاره شده و مورد تأکید قرار گرفته است.

دبیر کل انجمن شرکت های لیزینگ در رابطه با مشکلات و چالش های صنعت لیزینگ گفت: مشکلاتی که لیزینگی ها با آن مواجهند باید در طرح هایی عملی از طرف دولت مرتفع گردد که البته بخشی از مشکلات به نحوه تشکیل این شرکت ها، نحوه سرمایه گذاری، افرادی که می توانند وارد این صنعت شوند، وابستگی این صنعت به بانکها و درک وجوه تمایزهای خاص آن با صنعت بانکداری، مسائل مالیاتی، فراگیر نبودن و ضریب نفوذ کمی که در اقتصاد کشور دارد، ارتباط خیلی ضعیف این صنعت با بازار سرمایه و عدم استفاده از ابزارهای مالی نوین و همچنین گره خوردن سرنوشت این صنعت به خودروسازان باز می گردد.

هادی موقعی در رابطه با لیزینگ مسکن گفت: انجمن به عنوان یک تشکل اقتصادی می تواند بسته های لازم برای ورود به بخش ساختمان از طریق فرهنگ سازی، برقراری ارتباطات نهادی و سازمانی و بررسی مسائل و موانع قانونی فراهم کند، اما نمی تواند موضوعی را بر صنعت تکلیف کند و این موضوع پیرو سیاستگذاری های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی قابل اعمال خواهد بود. ورود به دارایی های غیر منقول مستلزم پیش نیازهایی است که باید در صنعت لیزینگ ایجاد شود، که یکسری از این پیش نیازها داشتن منابع مالی فراوان، و بخصوص توانمندی در انعقاد قراردادهای بلند مدت می باشد.

همچنین وی در پایان این گفتگو در رابطه با برنامه های انجمن لیزینگ گفت: در حال حاضر انجمن وابسته به اتاق ایران است و طبق سیاستهای اتاق بر وحدت تشکل های اقتصادی و ایجاد یک تشکل جدید متمرکز شده است. ما باید یک تجدید نظر در تشکیل و سازماندهی این تشکل اقتصادی انجام دهیم که در آینده یک تشکل واحد در صنعت لیزینگ ایران شکل بگیرد و همچون بسیاری از کشورهای دنیا بتوانیم از مزایای تشکل اقتصادی قوی استفاده کنیم.قوی بودن ناشی از ابزارهایی برای انتخاب و احراز صلاحیت ورود به صنعت و نظارت بر شرکت های فعال خواهد بود که لازم است در اختیار این تشکل جدید قرار گیرد که خوشبختانه این طرح مورد حمایت بانک مرکزی نیز قرار گرفته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
آقای کارشناس؟ منتظر گزارش های 9 ماه می مونیم. اما بورس نیوز لطف کن و در اندرونی مغزت این را بسپار که دوباره این گزارش رو در وقت مناسب باز نشر کنی که مردم ما ببینند که ما چقدر کارشناس کار بلد داریم.