بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
در نشست سه شنبه هفته گذشته باشگاه مشتریان بورس نیوز مطرح شد:

بررسی وضعیت بنیادی 13 شرکت پتروشیمی و احتمال تعدیل سود برآوردی آنها

اغلب مجموعه های پتروشیمی صادرات محور هستند و افت قیمت های داخلی تأثیر منفی حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال نمی کند که از جمله مجموعه هایی که تراز ارزی آنها مثبت است می توان به پتروشیمی خارک، زاگرس، پردیس، اراک، کرمانشاه و جم اشاره کرد.
کد خبر : ۱۵۷۵۵۲
نویسنده :
جمشیدی
پنجاه و سومین نشست باشگاه مشتریان بورس نیوز با محوریت بررسی بنیادی و مقایسه ای 13 شرکت پتروشیمی فعال در بازار سرمایه طی سه شنبه هفته گذشته در محل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، در جلسه مذکور حافظ عزیزی نقش، تحلیلگر کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در ابتدا به تشریح جایگاه صنعت پتروشیمی در کشور پرداخت و گفت: صنعت پتروشیمی در کشور ما به دلایلی همچون دسترسی آسان به خوراک مصرفی و نیز ارزان تر بودن نیروی کار در کشورمان نسبت به سایر کشورها دارای مزیت نسبی است و دانش مدیریتی و کارآمد بودن سطح مدیریتی در حوزه پتروشیمی بسیار بالا است.

عزیزی نقش افزود: طی سال گذشته کاهش بهای جهانی نفت و ثبات نرخ ارز موجب افت درآمد حاصل از فروش محصولات و نیز کاهش حاشیه سود مجموعه های پتروشیمی شد. به طوریکه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه بازدهی منفی 8.22 درصدی را بدست آورد. این در حالی بود که از ابتدای امسال تاکنون شرکت پتروشیمی مارون بازدهی مثبت 24.47 را کسب نمود که بیشترین بازدهی مثبت به شمار می رود و پس از آن مجموعه پتروشیمی اراک با تحقق بازدهی مثبت حدود 20 درصدی قرار می گیرد که این عملکرد مناسب به دلیل حاشیه سود بالای آنها بوده است.

وی ادامه داد: اغلب مجموعه های پتروشیمی صادرات محور هستند و افت قیمت های داخلی تأثیر منفی حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال نمی کند که از جمله مجموعه هایی که تراز ارزی آنها مثبت است می توان به پتروشیمی خارک، زاگرس، پردیس، اراک، کرمانشاه و جم اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر وضعیت سودآوری مجموعه های پتروشیمی اشاره کرد و ابراز داشت: حاشیه سود شرکت ها یکی از فاکتورهای مهم و اثر گذار بر سودآوری شرکت ها به شمار می رود که در این صنعت شرکت پتروشیمی فارابی از کمترین حاشیه سود برخوردار است. چرا که 96 درصد از بهای تمام شده فروش محصولات آن به مواد اولیه اختصاص دارد و کوچکترین تغییری در قیمت مواد و خوراک مصرفی وضعیت سودآوری "شفارا" را تحت تأثیر قرار می گیرد. این در حالی است که مجموعه های پتروشیمی پردیس و مارون از حاشیه سود بالایی برخوردارند.

عزیزی نقش در خاتمه با بیان اینکه نسبت قیمت بر فروش یکسری از فاکتورهایی است که در بررسی و تحلیل شرکت ها به آن توجه نمی شود، در این خصوص گفت: فاکتور P/S یکی از از ابزارهایی است که در تحلیل و بررسی سهام یک شرکت و تصمیم گیری برای خرید و فروش سهام آن بسیار کمک می کند، حال آنکه اغلب فعالان بازار سرمایه به آن توجهی نمی کنند.

در میان 13 شرکت پتروشیمی فعال در بازار سرمایه شرکت های پتروشیمی مارون و پردیس بیشترین نسبت قیمت بر فروش را به خود اختصاص می دهند و در مقابل پتروشیمی امیر کبیر کمترین نسبت مذکور را دارد.

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه سه شنبه هفته گذشته باشگاه مشتریان بورس نیوز وضعیت بنیادی 13 شرکت پتروشیمی فعال در بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر