بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر : ۱۵۷۹۰۲
وحيد شريف پور، مشاور سرمايه گذاري، در گفت و گو با موج درباره صنعت بيمه در اين روزهاي بازار گفت: در مورد گروه بيمه ناگفته هاي زيادي هست که مي توان به آنها از ديد مثبت نگاه کرد.
وي افزود: از ديدگاه مقايسه اي با ساير صنايع در اين مقطع زماني صنعت بيمه با ريسک ها و ابهامات کمتري روبروست. در اين بررسي مقايسه اي سعي بر اين است تا اين گروه را با ساير گروه هاي تالار شيشه اي از اين منظر مورد ارزيابي قرار دهيم. 
وي در مقايسه صنعت بيمه با خدمات فني مهندسي گفت: اولين گروه مد نظر ما در اين مقايسه گروه خدمات فني مهندسي و همچنين گروه پيمانکاري است که مطالبات آنها از دولت باعث ايجاد ابهام و عدم رشد قيمت آنها روي تابلوي معاملات شده است ولي گروه بيمه اين ابهام را به دوش نمي کشد.
وي تصريح کرد: در مقايسه با شرکت هاي ساختماني بايد گفت، انبوه سازان در 2 سال گذشته فرصت فروش املاک خود را از دست داده اند. برخي فعالين اين صنعت اعتقادي به حباب مسکن ندارند ولي از نظر من با توجه به p/e =20 حال حاضر صنعت ساختمان و مقايسه آن با p/e ساير صنايع بيشترين موضوعي که نقدشوندگي اين صنعت را تحت تاثير قرار داده همين حباب قيمتي و همچنين کاهش قدرت خريد و به دنبال آن کاهش تقاضا بوده است. حال برخي دوستان ممکن است از p/e پايين روي تابلو معاملات اين صنعت ياد کنند ولي عدد 20 از نظر من p/e واقعي اين صنعت مي باشد. شما کافي است ملک خود را اجاره دهيد 20 سال طول مي کشد تا قيمت حال حاضر آن از طريق درآمد اجاره آن تامين شود.
وي ادامه داد: با وجود تمام اين توضيحات با توجه به اينکه مسکن به گره کور صنعت کشور تبديل شده و بسياري از مشاغل را تحت تاثير قرار مي دهد دولت راهي جز ايجاد رونق موقت در زمينه ساختمان در مقابل خود نمي بيند ولي حتي اگر موفق به اين امر خطير شود کاملا مسکني موقت خواهد بود شايد صرفا فرصتي باشد براي واگذاري املاک بانک ها و برطرف شدن خطر بزرگي که صنعت بانکداري کشور را تهديد مي کند. از طرفي در بررسي تکنيکال شاخص گروه ساختماني روند بلند مدت صعودي شکسته شده و اين صنعت وارد يک روند ميان مدت نزولي شده است.
شريف پور تاکيد کرد: در مقايسه صنعت بيمه با گروه مخابرات بايد گفت بر عکس نظر عموم در مورد کم ريسک بودن صنعت مخابرات بايد به اين نکته ظريف اشاره کرد که اگر بعد از توافقات، تحريم ها رفع و فضايي باز براي ورود سرمايه گذاران خارجي فراهم شود و اين امر بتواند قطب هاي ديگري را با پتانسيل هاي بالاتر و بروزتر به اين صنعت وارد کند، شرگت هاي گروه مخابرات شرايط خوبي را نخواهند داشت.
اين مشاور سرمايه گذاري بيان داشت: مقايسه صنعت بيمه با گروه حمل و نقل نمي تواند صورت گيرد حمل و نقلي ها خودشان جزء گروه هاي خوب بازار هستند ولي با اين وجود افزايش قيمت ارز کمي گروه حمل و نقل را تحت تاثير قرار مي دهد ولي اين افزايش در قواره هاي تهديد جدي صنعت حمل و نقل نخواهد بود. 
وي در مقايسه بيمه اي با بانکي ها گفت: مقايسه بيمه اي ها با گروه بانکي برمي گردد به بحث مطالبات مشکوک الوصول بانک ها و همچنين مشکل املاک آنها که با توجه به رکود مسکن و سرمايه گذاري صنعت بانکداري کشور بر روي بخش مسکن و کاهش قدرت نقدشوندگي سرمايه هاي بالقوه آنها به مشکل امروز اين صنعت بدل شده است. همين اواخر مشاهده مي کنيم صورت هاي مالي منتشر شده آن ها يکي پس از ديگري با تعديل منفي راهي کدال مي شود و به گونه اي صنعت بانکداري کشور در لبه پرتگاه سقوط قرار دارد. شايد رفع تحريم ها و مشکل سوييفت بانکي و همچنين کاهش نرخ سود و تسهيلات بتواند مشکل گريبان گير صنعت بانکداري کشور را رفع کند. 
وحيد شريف پور تشريح کرد: مورد بعد مقايسه گروه بيمه با گروه سرمايه گذاريست صنعت بيمه با وجود ذات سرمايه گذاري و سبدگرداني خود باز هم برتر به نظر مي رسد نماد هاي گروه سرمايه گذاري با توجه به ريزش هاي گذشته بازار، ارزش پرتفوي سرمايه گذاري هايشان افت زيادي را تجربه کرده و ذاتا اين گروه دنباله رو حرکت اصلي بازار است و تا زماني که کليت بازار صعودي نگردد خبري از رشد بلند مدت در نماد هاي اين گروه نيست. البته بايد ذکر کرد خود صنعت بيمه در زمينه خريد و فروش سهام فعال است ولي اين بخشي از عمليات شرکت هاي بيمه را تشکيل مي دهد و تاثير اين افت سرمايه گذاري هاي صنعت در کاهش شديد قيمت نماد هاي بزرگ اين گروه مشهود است و به گونه اي پيش خور شده است. 
وي ادامه داد: گروه کاني هاي غير فلزي نيز با گروه ساختماني ها در ارتباط است و مسلما از رکود مسکن ضربه خواهند خورد . به هيچ وجه نبايد گول p/e حال حاضر اين صنعت را خورد. کم کم تعديل هاي منفي آنها هم در راه است.
اين تحليلگر بازار سرمايه درباره گروه سيماني ها گفت: گروه سيمان گروه خوبي به نظر مي آيد و ارزش جايگزيني بالايي دارند و وضعيت بد حال حاضر آن ها به علت کاهش طرح هاي عمراني به علت نداشتن بودجه دولت و مشکلات مسکن است، اگر کمي منابع مالي دولت پس از رفع تحريم ها بهبود يابد و جريان نقدينگي به طرحهاي عمراني سرازير شود، اين صنعت با رونق مواجه خواهد شد و حتي صادرات شرکت هاي سيماني با ايجاد آرامش در منطقه وضعيت بهتري مي يابد اما با اين حال در مقايسه با گروه بيمه ريسک دپوي محصولات و کاهش توليد و فروش را يدک مي کشد.
شريف پور ادامه داد: گروه شيميايي هم طبق معمول با ابهام نرخ خوراک و قيمت ارز در بودجه اعلامي دولت رو به روست و گروه دارويي با تغييرات نرخ دلار دست و پنجه نرم مي کند ضمنا شاخص گروه دارو اصلا در شرايط کم ريسکي قرار ندارد. 
گروه غذايي با توجه به افت قدرت خريد جامعه و کاهش تقاضا از طرف آن ها با مشکل کاهش فروش مواجه است ولي با اينحال برخي نماد هاي اين گروه در شرايط کم ريسک بنيادي و تکنيکال معامله مي شوند. 
گروه قند و شکر هم در مقابل گروه بيمه حرفي براي گفتن ندارد و در شرايط پر ريسک بنيادي و تکنيکال آماده براي اصلاحي ديگر است. در مورد گروه خودرويي نيز اين گروه تحت تاثير نوسانات نرخ دلار و کيفيت خودروها و همچنين بحث هاي مربوط به تسهيلات داده شده به اين شرکت ها و زيان انباشته و سوء مديريت حاکم بر اين صنعت شرايط خاصي را تجربه مي کند. شايد قراردادهاي خوب در زمينه توليد خودرو هاي جديد بتواند کمي وضعيت اين صنعت را بهبود بخشد ولي بايد توجه کرد مشکل اصلي اين صنعت مشکل مديريتي هست و به سادگي برطرف نمي شود. 
وي در پايان گفت: با تمام اين تفاسير ريسک خاصي گروه بيمه را در مقايسه با بقيه گروه هاي ديگر تهديد نمي کند. - 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
افرین .

بله بنده در یکی از سهم های بیمه سرمایه گزاری کردم